#206 Jakie możliwości daje monitorowanie oferty konkurencji

Wystarczy 10 minut aktywności użytkownika w sieci, by całkowicie zbadać jego profil. Wystarczą też dosłownie sekundy, aby dowiedzieć się, jaką ofertę cenową posiada w danym momencie konkurencja. Nawet jeśli mowa o dziesiątkach tysięcy produktów. Niewykorzystanie tych danych to narzucenie swojemu biznesowi sporych ograniczeń.

Partnerem lekcji jest: Szpiegomat.pl

Dziś dowiesz się:

– jak zmienił się rynek porównywarek cenowych,
– jaki e-sklepy mogą analizować działania konkurencji,
– dlaczego warto znać ceny i ofertę konkurentów.

Porównywarki cenowe rosną w siłę

Jak pokazują badania TNS, główne czynniki wpływające na decyzję konsumenta to kolejno: koszty (w tym cena produktu- 85% i koszt dostawy- 71%), wiarygodność sklepu (67%), czas dostawy (48%), warunki zwrotu towaru i reklamacji (39%) i sposób płatności (38%).*

Jak widać, cena nadal pozostaje istotnym kryterium podczas wyboru sklepu internetowego. Dlatego, w obliczu ogromnego wyboru sklepów internetowych, coraz powszechniejsze dla konsumenta stało się korzystanie z porównywarek cenowych. Dzięki nim, nie musi on godzinami przeglądać stron poszczególnych e-sklepów w celu znalezienia jak najlepszej oferty. To duże ułatwienie, które powoduje, że coraz więcej internautów deklaruje taką formę robienia zakupów.

Dla właścicieli sklepów internetowych popularność porównywarek wśród internautów oznacza z jednej strony dodatkowe pozycjonowanie oraz zwiększony zasięg w sieci, z drugiej – stanowi wyzwanie z uwagi na pełną transparentność cenową ich biznesu. Tym bardziej, że sytuacja w sieci zmienia się niezwykle dynamicznie. Jak wówczas podejmować decyzje sprzedażowe i marketingowe?

E-sklepy muszą nadążyć za konsumentem

Należy pamiętać, że dostępne w internecie dane mają jak na tacy nie tylko konsumenci, ale i przedsiębiorcy internetowi. Wystarczy, że wykorzystają dostępne na rynku narzędzia, które zbierają i przetwarzają potrzebne informacje. Aby dotrzymać kroku konsumentom, e-sklepy powinny z nich na bieżąco korzystać.

Inteligentne narzędzia mogą pomóc przedsiębiorcom niemal w każdym obszarze działalności e-sklepu. Przykładowo, programy z grupy marketing automation pozwalają na zastosowanie spersonalizowanego przekazu do różnych grup klientów na podstawie wcześniej wykonywanych akcji.

automatyzacja

Przykład tworzenia reguł podczas automatyzacji marketingu, widok z panelu SalesManago

W obszarze sprzedaży przedsiębiorcom może natomiast pomóc chociażby system inteligentnych, spersonalizowanych rekomendacji, który przeanalizuje interakcje każdego użytkownika ze sklepem, stworzy wiedzę o jego potrzebach i preferencjach, a następnie wyświetli w czasie rzeczywistym dopasowaną pod niego ofertę.

Analiza działań konkurencji

Analizować można również to, co robi konkurencja. Zresztą śledzenie jej poczynań jest od zawsze powszechnie stosowaną praktyką w biznesie. W e-commerce, znajomość oferty cenowej rywali jest to tyle istotna, że sklepów oferujących te same produkty jest wiele, a ich ceny zmieniają się niezwykle dynamicznie (chociażby w takich branżach jak elektronika).

Sprzedawcy powinni na bieżąco reagować na zmiany zachodzące na rynku, zachowania klientów czy trendy konsumenckie. Bywa, że narzędzia do monitoringu cen w sieci mogą przyczynić się do uzyskania zaskakujących informacji. Nagle może się okazać, że stosowana dotychczas polityka cenowa nie jest korzystna albo nie uwzględniała pojawiających się co rusz w sieci szans na zwiększenie zysku czy maksymalizację marży. Można też dowiedzieć się, dlaczego dany produkt się nie sprzedaje (np. zbyt wysoka cena albo lepsze warunki dostawy w konkurencyjnych sklepach).

Narzędzia monitorujące ceny, koszty wysyłki i dostępność produktów u rywalizujących ze sobą sklepów przygotowują zestawienia w formie raportów, a następnie proponują gotowe rozwiązania pozwalające na optymalizację polityki cenowej. Co więcej, właściciel sklepu ma możliwość wprowadzenia automatyki cenowej, co oznacza, że wyświetlane w jego sklepie ceny każdego ze sprzedawanych produktów będą zmieniać się automatycznie na podstawie wcześniej wprowadzonych ustawień i będą brać pod uwagę zmieniającą się sytuację rynkową.

szpiegomat

Widok z panelu Szpiegomat pokazujący produkty sprzedawane taniej niż konkurencja

Wiele lat temu szpiegowanie konkurencji było mało dostępne, kosztowne lub niezgodne z prawem. Obecnie podglądanie tego, co robi otoczenie rynkowe jest na wyciągnięcie ręki. Monitorując internet możemy prześledzić nie tylko to, co piszą o naszej konkurencji, również poznać jej politykę cenową i przewidzieć kolejne posunięcia, a następnie dopracowywać na bieżąco ofertę własnego sklepu internetowego. Nie dziwi więc, że od wykorzystania tych danych zależy rozwój każdego e-biznesu.

Joanna Giętkowska, CMO w Szpiegomat.pl

Szpiegomat.pl: narzędzie służące do monitorowania cen w internecie dla sprzedawców, producentów oraz dystrybutorów. Umożliwia uruchomienie automatyki cenowej, ustalającej ceny w sklepie na podstawie sytuacji rynkowej wcześniej wprowadzonych parametrów względem sytuacji rynkowej.

* Badania TNS Polska dla Ceneo, 2016

Tagi: #206 Jakie możliwości daje monitorowanie oferty konkurencji

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] Artykuł został napisany w ramach cyklu Wzorowy Sklep dla i-systems.pl […]

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów