#98– Innovation game – sposób na badanie rynku

Badanie rynku i poznanie potrzeb klientów, to jeden z kluczowych elementów prowadzenia biznesu. Dzięki przeprowadzonym testom, wywiadom czy ankietom możemy posegregować kupujących, dowiedzieć się jaka jest ich wrażliwość na cenę, czy koszt dostawy towaru. Na rynku jest wiele narzędzi, które pozwalają na zebranie danych. Jest jednak jedno, które zasługuje na szczególną uwagę.

Dziś dowiesz się:

– zym jest „Innovation game”,

– gdzie można wykorzystać tego rodzaju gry.

Pojecie „Innovation game” odnosi się do metody badań rynku pierwotnego, opracowanej przez Luke’a Hohmanna. Wymyślił on szereg prostych gier, w które grali klienci sklepów i punktów usługowych. Podczas prostej rozgrywki i jednocześnie zabawy generowali oni informację zwrotną na temat produktów i usług. Badania pierwotne to te, które zbierane są bezpośrednio od osoby przebadanej i odpowiadają na konkretne pytanie badawcze. Badania wtórne to dane zebrane wcześniej przez innych. Innovation Game najlepiej przeprowadza się na osobach będących bezpośrednimi beneficjentami produktu lub usługi, jednak zdarza się, że są to osoby, które nie mają styczności z marką, ale mogą ją mieć w przyszłości.

Jak zacząć?

Gra potrzebuje narratora. Osoby, która przeprowadzi ją do początku do końca. Zadaniem narratora jest:

  • wyjaśnienie zasad gry;
  • kontrolowanie tempa pojedynczej rozgrywki i całej gry;
  • monitorowanie stopnia zaangażowania w rozgrywkę;
  • zarządzanie czasem podczas zabawy.

Sukces „Innovation game” opiera się na współpracy poszczególnych osób biorących udział w grze oraz na grupie obserwatorów, którzy odpowiedzialni są za poszczególne części badanego produktu lub usługi. Przykładowo prosta gra mająca na celu uproszczenie procesów reklamacyjnych, powinna być obserwowana przez kilka osób związanych z reklamacjami. Powinien to być manager, osoba z księgowości, pracownik działu obsługi klienta. Im więcej obserwatorów związanych z badaniem, tym większa szansa na wychwycenie wszystkich niuansów, znaków werbalnych i niewerbalnych. Wszyscy obserwatorzy odgrywają za tym ważną i znaczącą role w całym procesie.

Zalety Innovation game:

  • łatwiej zrozumiesz potrzeby klientów;
  • dostarczysz odpowiednie funkcje lub usprawnienia, które wydawały się zbędne lub po prostu o nich nie wiedziałeś;
  • rozgrywka pomaga łatwiej podjąć decyzje strategiczne;
  • zwiększają empatię i pomagają poprawić jakość obsługi klienta;
  • zwiększają efektywność sprzedaży;
  • pomaga określić najważniejsze kierunki marketingowe;
  • łączy poważną pracę z zabawą, co przynosi bardzo dobre wyniki.

Gra i zabawa może brzmieć dziwnie, ale sprawdza się to bardzo dobrze. Czasem warto porzucić stare nawyki na poczet nowych rozwiązań.

12 unikalnych gier

W branży uznaje się 12 gier, które są zróżnicowane i które można łączyć w dowolne bloki. Do najpopularniejszych należą:

  • 20/20 – potencjalne funkcje produktu zapisane są na pojedynczych kartach, na każdej karcie jedna. Narrator pokazuje jedną kartę i przypina ją do tablicy następnie losuje kolejną i uczestnicy muszą zdecydować, czy nowa cecha jest ważniejsza od poprzedniej. Jeśli tak, to zstępuje ona swoją poprzedniczkę. Jeśli nie – zostaje odłożona na bok. W ten sposób możemy znaleźć kilka najważniejszych dla konsumenta cech produktu lub usługi;
  • kup funkcje – podobnie jak w 20/20 należy przygotować listę funkcji, ale tym razem z ich ceną rynkową oraz kosztem wdrożenia. Uczestnicy mają ograniczoną liczbę „gotówki” na kupienie tych, najbardziej pożądanych;
  • gorące funkcje – ponownie należy przygotować pulę kart z funkcjonalnościami. Wśród tych chcianych muszą się pojawić też te „gorące”, np. w przypadku blendera – niszczenie skał. Zabawa polega na wyłapaniu reakcji graczy na te „dziwne” karty;
  • ja i mój cień – obserwatorzy dokładnie przyglądają się uczestnikowi badania podczas użytkowania produktu lub usługi. W dowolnym momencie mogą zadawać mu pytania, dlaczego tak właśnie się zachował, o czym myślał itd. W ten sposób będą mogli dowiedzieć się jak klient odczuwa badany przedmiot;
  • pudełko – każdy z uczestników otrzymuje zwykłe pudełko i flamastry lub kredki. Wiedząc jaki produkt ma sprzedać, musi zaprojektować jego opakowanie;
  • drzewo – namalowane na tablicy drzewo symbolizuje produkt, a gałęzie jego główne cechy. Osoby badane mogą odcinać gałęzie z cechami i/lub dorysowywać liście, będące cechami pożądanymi;
  • przyszłość – badane osoby muszą sobie wyobrazić, że używały produktu nieprzerwanie przez określony czas (np. 5 lat), a następnie muszą opisać jakie cechy produktu przekonały ich do tak długiego użytkowania;
  • artefakt – każdy z uczestników tworzy artefakt składający się z cech produktu lub usługi, a następnie opowiadają dlaczego artefakt jest ważny i do czego można go używać;
  • łódź – na tablicy narysowana jest łódź, do której domalowane są kotwice. Łódź symbolizuje produkt/usługę, a kotwice to cechy wpływające na jej szybkość. Im dłuższy łańcuch – tym bardziej niepotrzebna i spowalniająca rozwój cecha;
  • pajęczyna – po środku tablicy w okręgu należy napisać nazwę produktu/usługi, następnie każdy z uczestników w dowolnym miejscu okręgu wpisuje swój produkt lub usługę. Gdy wszystkie osoby skończą, należy liniami połączyć produkty i usługi uzupełniające, tworząc w ten sposób pajęczynę;
  • dobry początek dnia – każdy z uczestników opisuje swoje doświadczenia z produktem w formie kalendarza, zapisuje w nim najlepsze i najgorsze chwile;
  • uczeń – najlepiej sprawdza się w projektach informatycznych. Jedna z osób staje się testerem produktu finalnego, a celem obserwatorów jest wyłapanie ich zachowań, sugestii i komentarzy.

Powyższe propozycje są tylko szkicem. Każdą grę można odpowiednio zmodyfikować i dopracować. Na początku należy zdecydować jakich efektów oczekujemy. Gry mogą mieć swoje mocne i słabe strony, a różnych wersji powyższych zabaw jest tysiące. Jeśli chcesz użyć gier w swojej strategii, poszukaj poradników online lub skontaktuj się z firmą zajmującą się Innovation game na co dzień.

Podsumowanie

Innovation game – sposób na badanie rynku? Innovation game to narzędzie marketingowe ale także świetne narzędzie do zarządzania warsztatem firmowym. Sprawdza się na spotkaniach, które przeobraża się z nudnego posiedzenia w inteligentną burzę mózgów. Warto choć raz spróbować tego typu „zabawy”.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów