#23 – Konkursy w sklepie internetowym

Codziennie w sieci tysiące firm i portali rozdaje coś swoim fanom, osobom, które wykażą się wiedzą, refleksem lub po prostu zrobią coś kreatywnego. Dobrze zorganizowany i przeprowadzony konkurs, to świetna wizytówka dla Twojej marki, bo dzięki niemu możesz zdobyć nowych fanów, a przy okazji stworzyć całkiem pokaźną bazę np. mailingową.

Dziś dowiesz się:

– czym różni się konkurs od loterii,

– co powinien zawierać regulamin konkursu,

– jak przetwarzać dane osobowe konkursowiczów,

– gdzie przeprowadzić konkurs.

Dlaczego warto robić konkursy w sklepie internetowym?

Konkurs online to nie tylko sposób na zaangażowanie uczestników oraz zainteresowanie ich Twoją marką, to również doskonała okazja do pozyskania cennych informacji. Codziennie w sieci tysiące firm i portali rozdaje coś swoim fanom, osobom, które wykażą się wiedzą, refleksem lub po prostu zrobią coś kreatywnego. Dobrze zorganizowany i przeprowadzony konkurs, to świetna wizytówka dla Twojej marki, bo dzięki niemu możesz zdobyć nowych fanów, a przy okazji stworzyć całkiem pokaźną bazę np. mailingową. Warto byś zapoznał się z dzisiejszą lekcją, bowiem nie każdy konkurs przeprowadzony w sieci, jest zgodny z polskim prawem, a urządzanie gier losowych bez odpowiedniej zgody ponosi za sobą bardzo wysokie konsekwencje.

Konkurs, czy loteria?

Konkursowo-loteriowe zamieszanie powstało po nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wprowadzono wtedy restrykcyjne zapisy, które określają w jakich przypadkach musimy zgłaszać chęć organizacji loterii z nagrodami do Izby Celnej. Ponieważ procedura wydania zgody przez tę instytucję jest żmudna i czasochłonna, warto dokładnie zastanowić się nad formą przeprowadzanego konkursu. Problem pojawił się w momencie, gdy każde losowanie nagród lub laureatów konkursu uznano za loterię. Nie ma znaczenia czy losowana jest jedna osoba, czy też kilka – ważny jest element losowości i on stał się głównym powodem zamieszania. Konkursy takie należy zgłaszać do Izby Celnej i prosić o zgodę na przeprowadzenia loterii.

Na szczęście nie każdy konkurs staje się loterią, a co za tym idzie – nie trzeba przechodzić całego procesu zgłoszeniowego. W sieci znajdziecie setki poprawnie przeprowadzonych konkursów, które przynoszą dobrą zabawę biorącym w nim udział uczestnikom oraz korzyść firmom je organizującym. Do takich „bezpiecznych” konkursów zaliczają się te, w których wygranie nagrody zależy od wiedzy uczestnika, bądź jego umiejętności, to także wszelkie konkursy plastyczne lub pisemne, gdzie nagrody przyznaje jury.

Ważna różnica.
Pamiętaj: konkurs i loterię dzieli ogromna przepaść. Źle przeprowadzona zabawa może przysporzyć Twojej firmie masę problemów.

Warunki gier losowych reguluje ustawa dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.). Dokument ten stara się dość jasno definiować czym jest loteria.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.o.g.h. grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to między innymi:

- gry bingo i fantowe (art. 2 ust. 1 pkt 8 u.o.g.h.), w których uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;

– loterie fantowe (art. 2 ust. 1 pkt 9 u.o.g.h.), w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;

- loterie promocyjne (art. 2 ust. 1 pkt 10 u.o.g.h.), w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;

- loterie audioteksowe (art. 2 ust. 1 pkt 11 u.o.g.h.), w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej – a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne i rzeczowe.

Przepisy nie określają definicji konkursu, jednakże w powszechnym zrozumieniu konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za wykonanie oznaczonej czynności w określonym terminie. Zasady przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia określają przepisy (od art. 919 do art. 921) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

W przypadku gdy istnieje wątpliwość czy planowane przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, czy grę losową, można zwrócić się do spraw finansów publicznych o rozstrzygnięcie, w drodze decyzji, czy dana gra lub zakład posiadające cechy wymienione w ustawie, jest grą losową w rozumieniu ustawy. Wymogi, jakie powinien spełniać taki wniosek, określa w art. 2 ust. 7 ustawy o grach hazardowych.

Ignorantia legis non excusat.
Stara łacińska sentencja jest podstawą. Nie możemy tłumaczyć się niewiedzą, szczególnie w dobie gdy dostęp do porad prawnych i dzienników ustaw jest tak bardzo uproszczony.

Regulamin konkursu

Gdy już zdecydujesz się na przeprowadzenie konkursu, zdobędziesz nagrody i wymyślisz zadanie dla uczestników, ważnym jest abyś przygotował i udostępnił regulamin całego przedsięwzięcia. Nie musi być on długi i skomplikowany, czasem wystarczy tylko kilka zdań, które zawierają najważniejsze dla biorących udział w konkursie dane. Nawet najprostsze konkursy powinny mieć jasno wytłumaczone zasady, do których będą mieli dostęp wszyscy uczestnicy konkursu. Ważne jest abyś pamiętał, że wpis informujący o tym, że regulamin dostępny jest w siedzibie firmy, nie do końca załatwi sprawę. Nie każdy z konkursowiczów może mieć możliwość przejechania kilkuset kilometrów w celu przeczytania kilku, kilkunastu punktów wyjaśniających zasady zabawy.

23.1

Stworzenie dobrego, rzetelnego regulaminu konkursowego może kosztować nawet kilkaset złotych. Wydając jednak pieniądze na ten cel, możesz być pewny, że unikniesz wielu nieporozumień oraz nieprzyjemności. Przede wszystkim nie doprowadzisz do sytuacji, w której fani zamiast się bawić – będą krytykować i wystawiać negatywne opinie.

Regulamin zgodny z prawem.
Regulamin nie musi być długi i zawiły. Jeśli nie potrafisz stworzyć go własnoręcznie zleć to prawnikowi. Taka porada nie powinna być bardzo kosztowna, a pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Podstawowymi danymi w konkursie są:

– organizator konkursu (kto organizuje konkurs, dane firmy),

– czas trwania konkursu (konkretny dzień, przedział czasowy, godzina),

– zasady konkursu (co konkursowicze muszą zrobić, aby wziąć w zabawie udział),

– nagrody (rzeczowe lub pieniężne),

– zasady wyłaniania zwycięzców (czy jest to jury, czy oceniane są prace, kreatywność itp.), 

– jak i do kiedy będą przekazywane nagrody.

To tylko kilka z punktów, które są ważne dla biorącego udział w konkursie. Pamiętaj, że wszelkie nieporozumienia zawsze można rozwiązać bez niepotrzebnych emocji i wchodzenia na drogę sądową.

Dane osobowe

Podczas konkursów mamy do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych. W rozumieniu Ustawy o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku „za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.”

Teoretycznie możemy mówić o dwóch sytuacjach:

– kiedy robimy konkurs i nie zbieramy danych naszych klientów (np.maili), a dane teleadresowe są wykorzystywane jedynie do wysyłki nagród, a po całej akcji wszystkie informacje są usuwane. Wtedy mówimy o zbiorze doraźnym, którego nie trzeba zgłaszać do GIODO,

– gdy konkurs ma na celu zbudowanie bazy klientów, a dane osobowe będą wykorzystywane do dalszych akcji np. marketingowych. Odpowiedzi i zadania konkursowe możesz zbierać poprzez skrzynkę e-mail, użyć do tego formularza na www lub aplikacji konkursowej. Gdy adres e-mail ma konstrukcję imię.nazwisko@[domena] to wtedy mamy do czynienia z danymi osobowymi, a Ty stajesz się ich administratorem. Najważniejsze w takim przypadku jest poinformowanie zainteresowanych osób o tym, że ich informacje będą przetwarzane w celach promocyjnych lub marketingowych. Najlepiej zrobić to wstawiając do formularza odpowiednią klauzulę zgody oraz pole typu check box, które uczestnik musi zaznaczyć, zanim prześle do Ciebie wiadomość.

23.2

Nim jeszcze pozyskasz pierwszy adres e-mail powinieneś zgłosić zbiór do rejestracji w GIODO. Wniosek rejestracyjny możesz wypełnić na stronach .

Przygotuj się na pytania związane z zabezpieczeniem i przetwarzaniem danych. Między innymi musisz wiedzieć:

– kto będzie miał dostęp do danych osobowych konkursowiczów, 

– gdzie będą przetrzymywane dane,

– jak będą one zabezpieczone.

Zadbaj o technologicznie zaplecze całego procesu: na stronach www, skorzystaj z certyfikatów SSL, a w firmie wszelkie informacje zabezpiecz przed nieautoryzowanym dostępem.

Podatek od nagród

Pamiętaj, że nagrody, niezależnie czy to rzeczowe, czy pieniężne, podlegają opodatkowaniu. Mówi o tym wspomniana wcześniej ustawa. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Co za tym idzie – jeśli organizujesz konkurs z mniejszymi nagrodami nie musisz obawiać się o rozliczenia. W przypadku nagród, których wartość przekroczy 760 zł, należy od nich odprowadzić 10% zryczałtowany podatek. O wyliczenie jego wysokości najlepiej poprosić firmowego księgowego.

Masz pomysł na konkurs, co dalej?

Przede wszystkim sprawdź, czy masz odpowiednie zasoby i zaplecze. Unikniesz wtedy wielu niespodzianek, które przydarzyły się innym. Warto śledzić co dzieje się w sieci. Wiele firm, nawet tych największych, popełniało błędy, które zamiast zwiększyć zaangażowanie fanów – spowodowały falę krytyki. Wszystko spowodowane małymi niedopatrzeniami, błędami, których można było uniknąć już na etapie planowania całej akcji.

Informacje o konkursie możesz opublikować na swojej stronie www lub na najpopularniejszych portalach społecznościowych. Jeśli w przypadku strony internetowej nie masz żadnych ograniczeń, to już portale społecznościowe narzucają Ci własne regulaminy, których należy przestrzegać, gdyż ich złamanie może zaowocować całkowitym zablokowaniem profilu. Chyba najpopularniejszy w kraju i na świecie Facebook ma dość rygorystyczne zasady dotyczące konkursów, choć są one dużo jaśniejsze, niż miało to miejsce.

Konkursy to akcje marketingowe.
Tak samo jak każda akcja marketingowa konkursy muszą być odpowiednio przygotowane. Muszą posiadać budżet oraz plan. Dzięki temu każdy etap zabawy może być bezproblemowo koordynowany.

W przypadku używania serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

– oficjalny regulamin,

– warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania),

– zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi promocji i nagród, które są w ramach promocji oferowane (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).

Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:

– pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika,

– informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook, jak również z nim związana.

Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji” lub „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”).

Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

23.3

Reaguj

Podczas trwania zabawy wielokrotnie może okazać się, że konkursowicze potrzebują pomocy. Nie zostawiaj ich samym sobie. Bądź przygotowany na sprzężenie zwrotne z Odbiorcami, pamiętaj, że najważniejszą kwestią jest odpowiadanie na ich komentarze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Pozostawienie krytyki Twoich działań bez odpowiedzi to chowanie głowy w piasek, które jest negatywnie odbierane przez Audytorium.

Podsumuj efekty działań i wyciągnij pokonkursowe wnioski

Gdy rozstrzygniesz zorganizowany przez siebie konkurs, dobrze jest podsumować efekty własnych działań i wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski. Dzięki temu będziesz wiedział co należy poprawić w przyszłych kampaniach. Niech nie zrażają Cię porażki, nawet najwięksi napotykają na przeszkody.

Konkurs “w pigułce”

- wymyśl konkurs,

– zapewnij odpowiednie zasoby finansowe i osobowe do jego przeprowadzana,

– przygotuj regulamin,

– przygotuj aplikację lub formularz konkursowy,

- zadbaj o bezpieczeństw o danych osobowych, jeśli jest potrzeba wypełnij formularz w GIODO,
– rozpocznij zabawę,

– animuj uczestników,

– odpowiadaj na pytania,

- zakończ konkurs i wyłoń zwycięzców,

– zbierz statystyki i wyciągnij wnioski.

Podsumowanie

Konkursy to wyjątkowe narzędzie promocyjne i marketingowe. Odpowiedni ich przeprowadzenie może doprowadzić do zadowolenia klientów oraz rozgłosu w branży. Warto poświęcić czas i energię na zebranie wszelkich potrzebnych do przeprowadzenia akcji danych, gdyż na etapie planowania możesz wyłapać błędy, których w czasie trwania konkursu już nie dasz rady naprawić. Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest zabawa.

Co należy zapamiętać?

Jest ogromna różnica pomiędzy konkursem a loterią.
Od wygranych trzeba odprowadzić należny podatek.
Gdy przetwarzasz dane osobowe musisz zgłosić bazę do GIODO.

Zadanie na dziś

Stwórz własny próbny konkurs. Pomogą Ci w tym punkty wymienione wyżej.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów