#110 – Media strumieniowe

Media strumieniowe

Coraz to bardziej powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu, powiązany jest z dynamicznym rozwojem usług multimedialnych. Z racji tego jednym z ważnych czynników wyboru dostawcy jest szybkość, czy też przepustowość łącza internetowego. Multimedialność stała się towarem, który musi być wspierany odpowiednią wielkością transferów. Ciągłe przyśpieszanie Internetu umożliwiło przesyłanie muzyki i filmów w bardzo dobrej jakości, często zbliżonej, a nawet przewyższającej tą telewizyjną. Niestety, nadal mamy do czynienia z osobami, których dostęp do Sieci jest ograniczony, a pobieranie multimediów na dysk nie wchodzi w rachubę z racji czasu jaki może to zająć. Na szczęście na pomoc przychodzą transmisje strumieniowe.

Dziś dowiesz się:

– czym są media strumieniowe
– jak wykorzystać je w e-commerce

Media strumieniowe

Media strumieniowe to technika dostarczania informacji multimedialnej na życzenie. Technologia strumieniowa opiera się na idei przesyłania danych od nadawcy do odbiorcy, w taki sposób, że nie jest konieczne pobieranie materiału na dysk, aby rozpocząć oglądanie. Podzielony na „pakiety materiał” zawiera pewną ilość informacji potrzebnej do odtworzenia tylko fragmentu filmu lub multimedialnej prezentacji. Aby obejrzeć film nie musimy czekać, aż całość znajdzie się na dysku twardym naszego komputera. Nawet długie, kilkugodzinne produkcje możemy zacząć oglądać po kilku, kilkunastu sekundach. Wszystko dzięki odpowiednim serwerom, zapewniającym wsparcie technologii strumieniowej.

Technologia strumieniowa ma wiele zalet. Między innymi pozwala przeprowadzić transmisje na żywo. Ma to miejsce w przypadku zawodów sportowych, wielkich imprez, czy też targów. Przekaz może być w dowolnym momencie rozpoczęty i w dowolnym zakończony, i można go rozpocząć praktycznie na każdym urządzeniu, podpiętym do szerokopasmowego Internetu.

Niestety, strumieniowanie plików ma też wady. Ponieważ transmisja odbywa się w czasie rzeczywistym, muszą być spełnione pewne wymagania. Zbyt mała przepustowość łącza do użytkownika nie pozwala na odtworzenie materiału lub jego jakość jest na tyle słaba, że nie ma sensu jego oglądanie. Transmisja przez sieci pakietowe jest skomplikowana, ponieważ wpływa na nią wiele czynników. Powodują one zmniejszenie jakości obrazu i dźwięku. Zaliczymy do nich: zmienna w czasie szerokość pasma, opóźnienia w transmisji, utrata pakietów podczas przesyłania strumienia do nadawcy do odbiorcy. Elementy te określane są jako QoS, czyli Quality of Service (jakość usługi).

Rodzaje dostępu do mediów strumieniowych

Media strumieniowe składają się z wielu zależnych od siebie elementów. Najpierw używa się odpowiednich kodeków, które kodują dokument multimedialny do postaci zdatnej do transmisji przez Internet. Następnie dane przekazywane są na serwery, a z nich do finalnych odbiorców. Muszą oni osiadać odpowiednie odtwarzacze, także wyposażone w kodeki, które pozwalają na odkodowanie strumienia przesyłanego z Sieci. Najczęściej strumieniowane dane to: dźwięk (radia internetowe) i obraz (telewizja internetowa, konferencje itp.).

Wyróżniamy dwa rodzaje dostępów do mediów strumieniowych:

na żywo (live) – transmitowane na żywo podczas trwania jakiegoś wydarzenia, np. koncert;
na życzenie (on demand) – ten rodzaj strumieniowania sprawdza się między innymi w internetowych wypożyczalniach – VOD. System taki może działać odpłatnie lub nie. Na serwerze znajdują się pliki multimedialne, do których mają dostęp zalogowani użytkownicy. W dowolnym momencie mogą wybrać on film, który chcą zobaczyć.

Do transmisji strumieniowych zaliczymy także wideokonferencje i rozmowy telefoniczne, oparte na standardzie VoIP (Voice over IP).

Strumień codzienności

Najpopularniejszym serwisem, który codziennie odwiedzany jest przez setki milionów użytkowników, jest YouTube. Serwis ten jest jednym z przykładów na to, że Internet pozwala budować ogromne fortuny i portale zrzeszające ludzi na całym świecie. Założenie YT było proste. Miała to być platforma umożliwiająca publikację filmów w Sieci. Content tworzony jest nie tyle przez serwis i jego pracowników, ale przez userów. W ten sposób na YouTube znajdziemy nie tylko szalone i śmieszne filmiki, ale także wartościowy materiał, w postaci poradników i innego rodzaju tutoriali. O YouTube możecie przeczytać w jednej z poprzednich naszych lekcji, ponieważ jest to narzędzie, które idealnie nadaje się na promocji e-biznesu.

Media strumieniowe w e-biznesie

Jednym z głównych zastosowań streamingu są serwisy VOD. Wideo na życzenie okazuje się świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą obejrzeć film, ale nie potrzebują jego wersji pudełkowej. Często linki do „zakodowanej wersji” premierowego tytułu przesyłane są do recenzentów właśnie w ten sposób. Dzięki temu rozwiązaniu można oszczędzić ogromną sumę pieniędzy na wysyłkach produktów recenzenckich. Z takiego rozwiązania korzystają polscy wydawcy filmowi, międzynarodowi wydawcy muzyczni i wiele innych firm.

Stworzenie własnego narzędzia streamngującego nie należny do tanich. Jeśli zdecydujesz się na zbudowanie np. własnej e-wypożyczalni, przygotuj się na wielocyfrowe kwoty. Potrzebna też będzie odpowiednia firma, mająca doświadczenie we wdrażaniu tego typu rozwiązań. Jest bowiem zbyt wiele aspektów, które wymagają przygotowania.

Podsumowanie

Media strumieniowe są pomocnym narzędziem w promocji praktycznie każdego biznesu. Filmy, reklamy, poradniki filmowe, to materiały, które cieszą się zainteresowaniem użytkowników Sieci. Czasem lepiej skorzystać z filmiku, aby przedstawić sprzedawany produkt, niż użyć słabej jakości zdjęć. Poza tym pokazanie użytkowania produktu w jego „naturalnym” środowisku, jest najlepszą formą reklamy.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów