#112 – Narzędzia dla e-commerce – niezbędnik graficzny

W różnego rodzaju raportach na temat europejskiego e-commerce, polski rynek jest bardzo chwalony: rozwija się prężnie i dynamicznie, powstają setki kolejnych sklepów internetowych, które wskazują coraz lepsze wyniki. Otwieramy się na nowości, nowe technologie, nowe metody. Ciągle szukamy sposobów, by zadowalać klientów i wychodzić na przeciwko ich oczekiwaniom. Na sukces składa się wiele elementów: odpowiednia branża, obsługa klientów, marketing i reklama, i wiele innych, o których piszemy również tu, w lekcjach Wzorowego Sklepu. Sporo ogromnych sklepów miało bardzo podobne początki: małe, nieśmiałe, pełne wątpliwości, ale pokornie realizujące swój cel. Dziś są znanymi markami, które pokój wymieniły na biuro, garaż na magazyn, a jedną osobę, odpowiedzialną za wszystko, na solidną ekipę pracowników. Jednak dzisiejsza lekcja jest skierowana właśnie do tych, którzy rozpoczynają działalność. Na podstawie analiz wynika, że ogromną częścią polskiego e-commerce są sklepy, które dopiero startują, zatrudniając od 1 do 5 pracowników. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom, postanowiliśmy stworzyć kilka Niezbędników, które będą służyły ulepszaniu pracy, szczególnie osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w e-handlu, a muszą zajmować się wieloma sprawami. Na pierwszy ogień idzie Niezbędnik Graficzny.

Dziś dowiesz się:

– skąd pozyskiwać gotowe materiały graficzne do komercyjnego użycia,
– jakie narzędzia on-line pomogą w budowaniu identyfikacji graficznej,
– gdzie szukać inspiracji.

Zacznijmy od zdjęć, grafik, wektorów i wielu innych elementów. Ciągle sporo osób myśli, że wystarczy wpisać w google daną frazę, kliknąć w „Grafiki” i tyle, zapominając, że publikowane w Internecie treści również objęte są prawem autorskim. Ich twórcy są świadomi swoich praw i wielokrotnie zdarzało się, że wykorzystanie danego zdjęcia lub grafiki w celu komercyjnym bez zgody autora, kończyło się na konsekwencjach prawnych. Ale nie musisz się martwić – w Internecie możesz znaleźć dziesiątki banków, które oferują swoje materiały do celów komercyjnych. Możesz używać ich w reklamach, w promocji, w materiałach elektronicznych, drukowanych, nawet w elementach stron internetowych. Zwróć jednak na to, że każda strona, bądź też każdy twórca, publikujący swoje autorskie materiały, może stworzyć indywidualną licencję używania plików. Czasami pojawia się zakaz używania danych elementów np. w oprogramowaniu itp. Szukając plików wybieraj te, które oparte są na licencji Creative Commons Zero (CC0). Poniżej znajdziesz kilka banków, które oferują zdjęcia do dowolnego wykorzystania, również komercyjnego.

Unsplash.com – co 10 dni dodawanych jest 10 zdjęć w wysokiej jakości, w licencji CC0. Znajdziesz tu też galerię inspiracji, opartą na materiałach publikowanych na stronie.

unsplash

Gratisography.com – fotograf Ryan McGuire co tydzień udostępnia nowy zestaw swoich prac, również bez ograniczeń. Jak sam pisze „Nie potrzebujesz podpisywać autora zdjęć, ale jest to mile widziane”.

gratisography

Picjumbo.com – to serwis stworzony przez websesignera, Victora, który mając świadomość, że projektanci potrzebują dobrej i wysokiej jakości materiałów, udostępnił za darmo swoje prace. Dziś Picjumbo to prężnie rozwijająca się baza zdjęć, a od listopada 2013 roku, kiedy to powstała, zostało już pobranych ponad 1,5 miliona plików.

picjumbo

Foodiesfeed.com – wiele jest banków fotograficznych, które są związane z daną „branżą”. Foodies Feed jest jednym z tych, na które warto zwrócić uwagę. Związany jest z fotografią jedzenia, artykułów spożywczych.

foodies feed

nos.twnsnd.co – to miejsce wyjątkowe. To baza starych zdjęć z publicznych archiwów. Co prawda zdjęcia są przekazane wyłącznie do użytku personalnego, ale mogą być też źródłem inspiracji dla osób, którym podoba się „vintage” w designie.

nos twnsnd

Snapwiresnaps.tumblr.com – 7 wybranych zdjęć co 7 dni. Również wysoka jakość i licencja CC0.

snapwire snaps

getrefe.tumblr.com – Często jest tak, że banki oferujące płatne zdjęcia, mają również dział z tymi darmowymi. Właśnie tak jest w przypadku Getrefe. Baza zdjęć darmowych obejmuje takie kategorie jak Biznes, Lifestyle, Transport i Podróże, oraz wiele innych.

getrefe

Kaboompics.com – spora baza darmowych zdjęć, związanych z architekturą, modą, jedzeniem i krajobrazami.

kaboompics

Jednak nie samymi zdjęciami żyje Internet. Jeśli szukasz tapet bądź tekstur, koniecznie zajrzyj na: Texturelovers.com, Fudgegraphics.com, Lostandtaken.com. Grafiki, loga i symbole znajdziesz na Vectorportal.com, a ikony oraz dużo designerskiego contentu – na sixrevisions.com.

Bardzo pomocne w tworzeniu visual contentu są również dobrze dobrane czcionki i kolory. Dzięki serwisom takim jak typegenius.com, fontpair.co czy typ.io możesz sprawdzić jak popularne i dostępne czcionki prezentują się razem, ale znajdziesz też tu dużo inspiracji i gotowych pomysłów.

Jeśli masz problem z kolorami, to Twoim sprzymierzeńcem są:

Adobe Kuler – pomagający dobrać kolory z szerokiej gamy, a także wybierać spośród gotowych;

Color Hunter oraz Design Seeds – umożliwiające pobieranie kolorów z wrzucanych zdjęć;

Colourlovers – serwis wypełniony kolorami, wzorami, paletami i ogromną ilością materiałów do inspirowania się.

colourlovers

I teraz najważniejsze – w czym tworzyć grafiki? Mogą Ci do tego posłużyć profesjonalne programy, jak np. Photoshop, Corel, Illustrator, ale możesz posiłkować się też prostszymi rozwiązaniami i pewne rzeczy tworzyć on-line, za pomocą odpowiednich narzędzi.

Canva – jeden z najpopularniejszych edytorów. Z Canvą warto się zaprzyjaźnić, bowiem jest to serwis wszechstronny. Możesz tu tworzyć materiały graficzne do poszczególnych social mediów (Facebook, Twitter, Instagram, Pintrest, G+, YouTube itd.), możesz też przygotowywać infografiki, plakaty, wizytówki, prezentacje, a także reklamy. Canva nie jest w 100% bezpłatna. Jest mnóstwo darmowych elementów, ale są też takie, za które trzeba płacić (1$ za sztukę). Ma bardzo bogaty zestaw wzorów, łatwych do edycji szablonów. Działa intuicyjnie, jest prosta w obsłudze. Potrafi uratować w nieoczekiwanych momentach! Canva ma też polską wersję. Jest ona dostępna pod adresem: Canva PL

Pic Monkey – to narzędzie skupiające się przede wszystkim na obróbce zdjęć. Spora część materiałów jest płatna, ale korzystając z tych bezpłatnych – można wiele zdziałać.

picmonkey

Recite – przyda się jeśli chcesz ładnie przedstawić dany cytat. Masz do wyboru wiele szablonów.

Piktochart – to narzędzie specjalizujące się w tworzeniu infografik. Pomaga w prosty i szybki sposób tworzyć projekty, nawet przez osoby, które nie są związane z designem lub które dopiero zaczynają. Możesz korzystać z setek templatek, ikon i grafik, a także importować swoje.

Typeform – pomaga przy tworzeniu ankiet.

typeform

Vizualize.me – podsumowania, wyniki analiz, również infografiki.

vizualize me

Narzędzi, które pomagają w tworzeniu różnego rodzaju grafik jest w Sieci naprawdę sporo. Ich twórcy stoją po Twojej stronie. Jeśli potrzebujesz inspiracji – znajdziesz ją na designerskich blogach i serwisach (np. Behance), ale także w mediach społecznościowych, takich jak Pinterest czy Flickr.

Narzędzia dla e-commerce – niezbędnik graficzny

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów