Zgodnie z Rozporządzeniem UE nr 524/2013, od dnia 9 stycznia 2016, sklepy internetowe posiadają nowy obowiązek informacyjny.
Zgodnie z przepisami, sklep internetowy musi informować klientów o możliwości pozasądowej rozwiązywania sporów przez specjalnie przygotowaną unijną platformę ODR (online dispute resolution). Obowiązek ten istnieje od 9 stycznia. Platforma ODR zacznie działać od 15 lutego 2016 roku.
Przyczyny nowego obowiązku informacyjnego
We wstępie Rozporządzenia UE nr 524/2013, ustawodawca tak tłumaczy fakt powstania nowego obowiązku: „ODR daje możliwość prostego, skutecznego, szybkiego i taniego pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z transakcji internetowych. Brakuje jednak obecnie mechanizmów, które pozwalałyby konsumentom i przedsiębiorcom rozstrzygać takie spory przy pomocy środków elektronicznych; działa to na niekorzyść konsumentów, stanowi przeszkodę w szczególności dla internetowych transakcji transgranicznych oraz stwarza nierówne szanse dla przedsiębiorców i w konsekwencji utrudnia ogólny rozwój handlu internetowego.”
Jak czytamy dalej w artykule 1. wspomnianego aktu prawnego: „celem niniejszego rozporządzenia jest – poprzez zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów – przyczynianie się do należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności jego aspektu cyfrowego dzięki stworzeniu europejskiej platformy ODR (zwanej dalej „platformą ODR”) ułatwiającej niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.”
Przykładowy komunikat w regulaminie sklepu internetowego
Aby sprostać nowym obowiązkom prawnym nałożonym przez ustawodawcę, wystarczy w regulaminie sklepu internetowego umieścić odpowiedni zapis. Przykładowy zapis, według Trusted Shops, może brzmieć tak:
„Konsument może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Chcąc skorzystać z możliwości polubownego rozwiązywania sporów dotyczących zakupów internetowych, Konsument może złożyć swoją skargę np. za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/“
Oprócz tego, w chwili złożenia przez konsumenta reklamacji, przedsiębiorca powinien poinformować go o platformie ODR.
Kogo dotyczy nowy obowiązek informacyjny?
Przepisy dotyczą sporów wszczętych przez konsumentów mieszkających w Unii przeciwko przedsiębiorcom mającym siedzibę w Unii objętych zakresem stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (dyrektywa w sprawie ADR w sporach konsumenckich). W praktyce oznacza to, że przepis obejmie większość polskiego eCommerce.
Pomimo tego, że tego typu obowiązek staje się faktem wciąż brakuje jasnych informacji organizacyjnych. Zmiana zapewne będzie wprowadzana na przestrzeni miesięcy.
Zgodnie z informacją na stronie ODR: „Aktualnie za pośrednictwem tej strony nie są dostępne organy
rozstrzygające spory w niektórych sektorach lub krajach: Chorwacja, Hiszpania, Litwa, Luksemburg, Malta, Niemcy, Polska, Rumunia, Słowenia
Możliwe, że jako konsument nie będziesz mógł skorzystać z tej strony w
celu rozstrzygnięcia swoich sporów ze sprzedającymi z tych krajów.” :V 😀
dziękuję i dobranoc