#116 – Podcast – medium informacyjne i sprzedażowe

W Internecie możemy sprzedawać produkty na różne sposoby. Nie potrzebujemy e-sklepu, aby zaprezentować swoją ofertę. Czasami wystarczy kanał społecznościowy, a w innym momencie odpowiednio przygotowany film lub podcast. Sprzedawcy próbują przyciągnąć uwagę kupujących na różne sposoby. Nie każdy posiada budżety idące w dziesiątki tysięcy złotych. Na szczęście z pomocą przychodzą nam nowe technologie.

Dziś dowiesz się:

– czym są podcasty,
– ile kosztuje ich przygotowanie,
– jak zacząć.

Podcast definiuje się jako: program zapisany w formie cyfrowej, który zamieszczony jest w Sieci do automatycznego ściągnięcia/odtworzenia. Wszystko zależne jest od decyzji osoby, która go przygotowała. Podcasty być programami, audycjami trwającymi kilka, a nawet kilkadziesiąt minut. Pojawiają się one cyklicznie na stronie firmy, blogera lub innej osoby, która zajmuje się ich nagraniem. Podcast można także „załadować” na iTunes, za pomocą którego ma większą szansę dotarcia do osób.

Nazwa wzięła się z połączenia dwóch słów: iPod oraz broadcast (z ang. przekaz, transmisja). Początki podcastowego zjawiska sięgają 2000 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze wzmianki o użyciu technologii RSS do publikacji treści audio oraz wideo. Jednak dopiero przełom 2004 i 2005 roku był „początkiem” dla tego medium. W 2004 roku wyszukiwarka Google pokazywała około 500 wyników związanymi z podcastami, a rok później było już to ponad 100 milionów.

Do odtworzenia podcastu użytkownik nie potrzebuje żadnego wyjątkowego urządzenia. Wystarczy komputer, który odtwarza dźwięki, np. w formacie MP3. Często jest tak, że pliku nie musimy nawet pobierać, ponieważ link do odsłuchu publikowny jest bezpośrednio na stronie www i odsłuchujemy go na żądanie, podobnie, jak w przypadku mediów strumieniowych, o których pisaliśmy w jednej z poprzednich lekcji.

Podcast może mieć formę nieformalnego bloga, może być audycją radiową, audycją hobbistyczną lub poradnikiem zakupowym. Wiele dużych projektów zaczynało się od podcastu. Prezydent George W. Bush publikował w ten sposób swoje przemówienia. Stacje telewizyjne i radiowe, uczelnie i uniwersytety udostępniają swoje materiały w formie podcastu. To proste narzędzie, które daje ogromne możliwości.

Podcasting w Polsce

Pierwsze polskie podcasty pojawiły się w 2005 roku. Od tego czasu pojawiają się i znikają. Część z nich tworzą pasjonaci i blogerzy, część wychodzi spod rąk firm i ich marketingowców. Pojawiły się produkcje o książkach, filmach, marketingu, reklamie. Są podcasty o ubraniach, jedzeniu, dzieciach, macierzyństwie. Każdy z nich ma mniejsze lub większe powodzenie i znalazł grupę wiernych fanów i słuchaczy. Dla jednych to tylko zabawa, a dla innych codzienna praca.

Podcast może być idealnym narzędziem wspierającym sprzedaż w e-sklepie. Bardzo dobrze narzędzie to wykorzystuje platforma gram.pl. Portal połączony został ze sklepem, stworzono tutaj ogromną społeczność graczy, którą interesują newsy i ciekawostki ze świata gier i multimedialnych produkcji. W pewnym momencie powstał też podcast, gdzie redaktorzy opowiadają o nowościach, które pojawiły się na rynku, animują graczy organizując konkursy i rozdając nagrody.

Firma Microsoft postanowiła kilka lat temu, że wyjdzie na przeciw graczom, którzy korzystają z konsoli XBOX. W ten sposób pojawiła się postać Majora Nelsona. Stoi za nią Larry Hryb, który jest PR-owcem i twarzą marki. To on spotyka się z graczami podczas dużych imprez i to on także stworzył podcast, który regularnie pojawia się na jego blogu. Każdy odcinek opowiada o tym co dzieje się w branży, jakie nowe tytuły pojawiły się na rynku itd. Jednocześnie zaprasza on do siebie znane osoby, które rozmawiają z nim o różnych rzeczach, które nie zawsze łączą się z branżą, ale pokazują, że to także zwykły mężczyzna z krwi i kości.

Ile to kosztuje?

Ponieważ mamy do czynienia z audycją, w której najważniejszy jest dźwięk, musimy skupić się na jakości. Oczywiście nie musi być to nagranie dla audiofila, ale dobrze jeśli zachowamy pewne standardy. Do nagrania nie potrzebujemy nic poza komputerem z kartą dźwiękową i mikrofonem. Potrzebny jest też nam program do nagrywania i edycji dźwięki. Dużo takich aplikacji można znaleźć i pobrać za darmo z Sieci. Tak naprawdę to wszystko, co potrzeba na początek. Teraz zastanów się czy audycję będziesz prowadzić samodzielnie, czy może z kimś jeszcze. Może warto wydzielić w dziale marketingu odpowiednią komórkę? Przygotuj scenariusz i zaczynaj nagrywać. Najważniejsze, aby podejść do wszystkiego z lekką rezerwą. Nie stresuj się. Nagrywanie podcastu to niezła zabawa.

O czym nagrywać? Skup się na historii, twórz ciekawy content, który będzie pokazywał, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Opowiedz o nowościach w branży, o nowych produktach itd. Podcast to nie reklamówka sklepu, to ciekawa audycja, która ma przyciągnąć słuchaczy i zapewnić im rozrywkę. Z drugiej strony to narzędzie reklamowe, które nie jest drogie, a może przynieść nieoczekiwane efekty.

Podsumowanie

Podcasty to medium informacyjno sprzedażowe, to także narzędzie do budowania lojalności. Dobrze przygotowany podcast przyciąga kolejnych słuchaczy, którzy w przyszłości mogą odebrać się, jako eksperta, od którego warto kupić towar.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów