#169 Jak przygotować i wysłać informację prasową?

Jeśli media nie przyjdą do Ciebie, ty musisz zwrócić się do nich. Informacja prasowa to podstawowy sposób na zyskanie ich uwagi, a zrobiona umiejętnie ma szansę przyciągnąć potencjalnych klientów do e-sklepu. O czym i jak pisać oraz w jaki sposób zorganizować wysyłkę, żeby zwiększyć szanse publikacji?

Poradnik przygotowany we współpracy z In Hot Water Company

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto zamieścić produkty w porównywarce,
– jak model rozliczenia jest dla Ciebie najlepszy.

Dla e-klepów sieć jest naturalnym kanałem komunikacji, dlatego tworząc informację prasową, trzeba uwzględnić internetową specyfikę. W gronie odbiorców warto umieścić nie tylko redakcje serwisów branżowych i potencjalnie zainteresowanych oferowanymi produktami, ale także blogerów, którzy, choć raczej nie opublikują informacji, mogą zapoznać się ze sklepem i podzielić się pozytywnymi wrażeniami. Informacja prasowa to z zasady bardziej wiarygodna forma promocji od sieciowej reklamy, ponieważ autorytet redakcji dodatkowo wzmacnia wiarygodność sklepu.

Tematyka informacji prasowej

Różni się w zależności od tego, czy liczymy na publikację w mediach branżowych bądź ogólnodostępnych, co warto uwzględnić już na etapie opracowywania koncepcji.

  • Otwarcie e-sklepu

Komunikat skierowany do mediów o powstaniu e-sklepu to jedna z najważniejszych metod promocji nowej działalności. Przy wysyłce ważne jest kryterium czasu – informacja powinna trafić do adresatów nie później niż w miesiąc po otwarciu. Jest to dopuszczalny okres testowania funkcjonalności, w którym można wyłapać i naprawić ewentualne niedociągnięcia utrudniające funkcjonowanie sklepu. Jeśli oznajmimy o otwarciu później, informacja straci charakter newsowy, a co za tym idzie – atrakcyjność dla medium.

  • Nowe produkty w e-sklepie

W tym wypadku informacja prasowa jest zasadna, jeśli do oferty dołączy wiele nowych produktów, na przykład z nieobecnej dotąd kategorii, lub ich charakter jest na tyle unikalny/interesujący, że warto o nim wspomnieć. Wiadomości tego typu często mają charakter sezonowy, gdy asortyment zmienia się w związku z porą roku lub konkretną okazją.

  • Zmiany w funkcjonowaniu sklepu

Nowe metody płatności, darmowa dostawa czy uproszczone zasady zakupów (na przykład bez konieczności rejestracji). Jeśli zmiany wprowadzone w sklepie w sposób istotny (i pozytywny) dotyczą klientów, warto poinformować o tym w informacji prasowej.

  • Podsumowania i bestsellery

Zestawienie najczęściej kupowanych produktów to również pomysł na informację prasową o charakterze branżowym. W tekście tego typu warto zawrzeć statystyki sprzedaży, wykres pokazujący popularność produktu na przestrzeni czasu oraz wnioski z tym związane.

  • Nagrody, wyróżnienia i eventy

Otrzymane nagrody, udział w targach czy wszelkie inne zdarzenia, które wyróżniają e-sklep na tle konkurencji, to świetny pretekst do wystosowania wiadomości prasowej.

  • Poradniki

Informacje o charakterze poradnikowym są odrębną kategorią, ułatwiającą wyjście z przekazem poza media branżowe. W tekstach tego typu promocja produktów jest pretekstem do przedstawienia treści wartościowej z punktu widzenia szeregowego czytelnika, dostarczającej wiedzy lub rozrywki.

  • Poradniki prezentowe

W tego typu informacjach konkretna okazja, taka jak Boże Narodzenie, Walentynki czy Dzień Kobiet, staje się pretekstem do przedstawienia propozycji prezentowych. Można ją połączyć z promocją nowych produktów lub wykorzystać do zwiększenia sprzedaży tych, które nie cieszą się dużą popularnością przez resztę roku.

  • Poradniki związane z wyborem produktów

Takie teksty zawierają praktyczne wskazówki związane z wyborem produktu o rozbudowanych parametrach, na przykład urządzeń elektronicznych czy sprzętu AGD. Wyznaczając czas wysyłki, można również wziąć pod uwagę okazję lub sezon, ale także aktualną strategię sprzedaży.

  • Poradniki dotyczące trendów

W takie informacje prasowe celują e-sklepy o tematyce lifestylowej, na przykład sprzedające ubrania, kosmetyki lub produkty związane z tematyką wnętrzarską. Można w nich promować produkty nawiązujące do tych popularyzowanych na wybiegach, kosmetyki pozwalające odtworzyć makijaż gwiazd z ważnej imprezy lub rzeczy umożliwiające wprowadzenie do wnętrz określonego stylu. „Trendowe” informacje prasowe sprawdzają się również w przypadku e-sklepów z branży kulinarnej. Produkty można reklamować na przykład za pośrednictwem przepisów na dania popularne w danej chwili (np. potrawy z grzybami jesienią, lody latem lub dania roślinne z okazji Dnia Wegetarianizmu).

Konstrukcja informacji prasowej

Jak każdy tekst, informacja prasowa również musi zachęcać do czytania nie tylko tematyką, ale także formą. Przy jej konstruowaniu warto pamiętać o kilku zasadach.

  • Długość

Informacja prasowa nie powinna przekraczać dwóch stron wydruku (max. 6 tys. znaków ze spacjami). Wyjątkiem są informacje w formie raportów, z dużą liczbą wykresów. Zalecana długość dla poradników to dwie strony (razem z ilustracjami), natomiast wiadomości dotyczące zmian w funkcjonowaniu sklepu, nagród czy innych reform strukturalnych nie powinny przekroczyć jednej strony.

  • Schemat

Czytelność tekstu wymaga podzielenia go na części. Powinien on mieć kilka niedługich akapitów (po max. 10 linijek) przedzielonych śródtytułami informującymi o ich zawartości. Mile widziane są również wypunktowania, wyróżnienia lub cytaty ekspertów/przedstawicieli sklepu, które zwiększają wiarygodność przekazu.

  • Odnośniki

W tekście powinny znaleźć się linki do głównej strony sklepu, jego sekcji lub konkretnych produktów. Wysyłając informację do mediów, nie ma jednak gwarancji, że wszystkie linki zostaną osadzone w publikacji, dlatego absolutnym minimum jest kilkukrotne powtórzenie nazwy sklepu wraz z końcówką (.pl, com.pl, .eu).

  • Zdjęcia

Przede wszystkim, powinny być dołączone do informacji. Jeśli ich nie ma, redakcja może zrezygnować z publikacji z braku materiału do ilustracji, która na wielu stronach jest konieczna. Po drugie, należy zadbać, aby ich wielkość była dostosowana do standardów internetowych. Powinny więc być duże i najlepiej w dwóch rzutach do wyboru, czyli w poziomie oraz w pionie. Jeśli do informacji jest dołączona na przykład ulotka czy katalog, w ramach ilustracji warto dorzucić również osobne fotografie je ilustrujące. Zdjęcia produktowe powinny też mieć stosowne podpisy.

Wysyłka informacji prasowej

To etap kluczowy z punktu widzenia firmy, ponieważ decyduje o powodzeniu akcji promocyjnej. Przede wszystkim, temat informacji i nazwa firmy muszą być wyeksponowane w nagłówku, a treść maila ma zawierać krótką zachętę do zapoznania się z materiałem. Sam plik powinien zostać dołączony w wersji DOC oraz PDF. Musi zawierać logo firmy w jej nagłówku, a na końcu krótką informację oraz namiary na osobę kontaktową.

Tak przygotowaną informację przesyłamy do bazy, którą wcześniej należy przygotować – w jaki sposób? Przede wszystkim własnymi siłami, a nie kupując ją od podmiotu zewnętrznego. Taka baza, poza etycznymi aspektami, nie ma potencjału na dobrą konwersję. Wiele wyników może być kompletnie przypadkowych. Przygotowanie bazy powinien poprzedzić research mediów branżowych oraz potencjalnie popularnych wśród klientów. Na każdej stronie redakcyjnej należy szukać kontaktu z redakcją, najlepiej do konkretnej osoby, żeby móc przesłać spersonalizowaną informację. Personalizacja zakłada wysyłkę każdego maila oddzielnie, z nagłówkiem zawierającym zwrot do adresata, jeśli go znamy (np. Dzień dobry Panie Arturze). Jeżeli nie korzystamy z programu mailingowego, nie przesyłajmy maili grupowych, ponieważ przez nieuwagę adresy innych odbiorców mogą zostać ujawnione osobom postronnym.

Dobrze napisany tekst i właściwie skonstruowana baza to dwie składowe sukcesu informacji prasowej, mierzonego liczbą publikacji. Warto jednak pamiętać, że czasem nawet największy wysiłek nie wystarcza w konfrontacji z argumentem finansowym. Trzeba liczyć się z tym, że część redakcji z zasady nie godzi się na publikację bez opłat. W takiej sytuacji nie należy natychmiast usuwać adresu z bazy, ale podjąć negocjacje, zwłaszcza jeśli redakcja jest poczytna i daje szanse na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. Wtedy mamy też pełną kontrolę nad treścią informacji, która nie zostanie skrócona ani pozbawiona ważnych odnośników. To pozwoli całkowicie wykorzystać jej potencjał i zwiększy szanse na korzyści dla e-sklepu, będące głównym celem wysyłki. Informacja prasowa może także stać się pretekstem do dalszej, medialnej ekspozycji. Kontakt z redakcją może zaowocować kolejnymi artykułami, które pozwolą przybliżyć działalność e-sklepu i jego produkty.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.

Akceptuję politykę prywatności

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Kon Rad Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Kon Rad
Gość
Kon Rad

Tworzenie wartościowego kontentu dla stron i sklepów internetowych to bardzo ważna sprawa i wielu właścicieli nie zdaje sobie z tego nawet sprawy!

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów