#181 Raport: dostawa w e-sklepach w Polsce. Sklepy duże vs małe i średnie

Sprzedaż przez internet opiera się na założeniu, że zamówienie zostanie w ten czy w inny sposób wysłane do klienta Jest to podstawa, element, którego w zasadzie nie da się obejść. Do tego jest to moment ważny dla naszych klientów. Nie jest tajemnicą to, że jednym z głównych czynników motywujących internautów do zakupów w Twoim sklepie online jest właśnie wysyłka – jej koszty, formy oraz szeroki wachlarz oferty kurierskiej.

Partnerem lekcji jest: blog.furgonetka.pl

Dziś dowiesz się:

– najważniejsze różnice w logistyce małych i średnich oraz dużych sklepów,
– różnicę w średnim koszcie dostawy w tych podmiotach,
– sposób komunikacji u największych graczy.

Przebadaliśmy 1263 polskie e-sklepy pod kątem logistyki po to, by sprawdzić, jak wygląda u nich dostawa. Dodatkowo podzieliliśmy te firmy na dwa segmenty: duże i małe oraz średnie, aby je porównać pod kątem rozbieżności i opisać, jak one wyglądają. Chcemy pokazać, jak dostawa może wpłynąć na budowanie pozycji Twojej marki w sieci i zachęcić do brania przykładu z dużych sklepów.

Wybór form dostawy

Około 96% dużych sklepów oferuje więcej niż jedną formę dostawy. Jest to bardzo duża różnica w porównaniu do małych i średnich podmiotów, u których aż 45% ma tylko jedną opcję wysyłki.

Aż 89% dużych sklepów oferuje możliwość odbioru zakupów w Paczkomatach (to o 28% więcej niż w przypadku mniejszych). Dużą popularnością cieszy się u nich również Paczka w Ruchu, którą znajdziemy w 56% przebadanych witryn. Co ciekawe, aż 13% dużych graczy oferuje dostawę tego samego dnia, z czym nie spotkaliśmy się u mniejszych podmiotów.

Ranking Top 5 najczęściej spotykanych firm kurierskich w opcjach dostawy pozostaje prawie bez zmian. W dużych sklepach są to kolejno Pocztex z usługą Kurier48, DPD, DHL, UPS i InPost Express, którego wcześniej nie było w tym zestawieniu.

Najważniejszą różnicą pomiędzy małymi i średnimi a dużymi sprzedawcami jest ilość oferowanych form doręczenia. Powody, dla których mniejsze sklepy decydują się na oferowanie tylko jednej formy dostawy, są różne. Może to być konieczność skupienia wolumenu u jednego przewoźnika w celu wynegocjowania możliwie najniższych cen za paczki, czy też inne problemy jak np. trudności w technicznym wdrożeniu takich rozwiązań. Trudno z tym dyskutować. Niepodważalne jest jednak to, że dochodowy biznes to taki, który stale wprowadza kolejne udogodnienia dla swoich klientów.

Jako konsumenci lubimy mieć wybór, czy to produktów, czy to sklepu, czy właśnie sposobu doręczenia. Jesteśmy wymagający i kupimy tam, gdzie będziemy odpowiednio potraktowani. Taki jest też trend zauważony i opisany w badaniach Gemiusa E-commerce w Polsce na 2016 rok. Raport informuje nas, że jednym z czynników ważnych dla kupującego przy wyborze sklepu, jest zapewnienie kilku różnych opcji doręczenia. Należy więc pamiętać, że kupujący często chce móc samodzielnie zdecydować, która firma dostarczy mu produkt i brak takiej możliwości jest często przyczyną porzucania koszyka zakupowego.

Koszty dostawy

W kwestii dostawy przesyłką przedpłaconą u dużych sklepów, średni koszt to 11,37 zł. To prawie 1,5 zł mniej, niż w małych i średnich podmiotach. Jeszcze większa różnica widoczna jest w przypadku COD, duzi gracze oferują średnią cenę na poziomie 15,33 zł, czyli taniej o około 2,5 zł w porównaniu do mniejszych e-sklepów.

Małe i średnie podmioty tylko w 28% oferują darmową dostawę obwarowaną minimalną kwotą, która średnio wynosi aż około 350 zł. W przypadku dużych graczy aż 69% e-sklepów oferuje bezkosztową wysyłkę, zaś klient średnio musi wtedy wydać u nich około 190 zł by móc skorzystać z takiej opcji.

Nikt nie lubi płacić więcej, niż jest to naprawdę konieczne. Podobnie rzecz ma się z klientami naszych sklepów – niskie koszty dostawy to dla niego priorytetowa kwestia. Potwierdza to wcześniej już cytowany raport Gemiusa, tania wysyłka to jeden z najważniejszych elementów przy wyborze sklepu. Dlatego warto by właściciele sklepów wypróbowali różne dostępne na rynku sposoby na ich obniżenie, np. brokerów usług kurierskich, którzy dzięki agregacji przesyłek od wielu zamawiających mogą zaoferować zdecydowanie niższe ceny oraz dostęp do wielu firm kurierskich bez konieczności podpisywania z nimi umów.

Komunikacja z klientem

Duże różnice pomiędzy małymi i średnimi a dużymi sklepami widać także w sposobie komunikacji dostawy. Chodzi tu w szczególności o pokazanie nazwy lub logo konkretnego kuriera, który dostarcza zamówienia. Tylko 7% dużych sklepów  tego nie robi, w stosunku do 25% małych i średnich, które stosują podobną praktykę udostępniania kuriera “no name”.

Każdy kupujący ma jakieś złe doświadczenia z kurierami. Czasami są jednorazowe, czasami zdarzają się częściej i skutkują stałą niechęcią do niektórych przewoźników. Jasna informacja o tym, jaki kurier przywiezie zamówienie wpływa na większe zaufanie do sklepu. Klient dzięki temu jest pewien, że nie natknie się na nielubianą firmę, a sklep ma mniej porzuceń koszyka.

Podsumowując

Analiza opcji wysyłki u dużych sprzedawców internetowych potwierdza trzy najważniejsze elementy, o które należy zadbać aby rozwinąć mniejszy e-sklep. Są to: zapewnienie wyboru różnych opcji dostawy, rozsądne ceny za doręczenie oraz jasna i przejrzysta komunikacja. Nie od dziś wiadomo, że uczyć się warto od największych i najlepszych.

Pełen raport/infografika dostępny jest tutaj -> Raport

raport

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.

Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów