#128 Sprzedaż transgraniczna dla początkujących

Rozwój handlu elektronicznego w Polsce powoduje, że firmy konkurują ze sobą nie tylko pod względem ceny, ale także innowacyjności i jakości oferowanego produktu. Gdy do tych czynników dodamy jeszcze rozwój internetu i rosnącą ambicję polskich przedsiębiorców to otrzymamy gotową receptę na sprzedaż poza granicami Polski.

Rosnąca konkurencja na rodzimym rynku e-commerce poniekąd wymusza otwartość na nowe możliwości zbytu. Europejski rynek e-commerce rokrocznie notuje 15% wzrost, a badacze prognozują, że w 2017 roku sprzedaż w UE będzie oscylowała na poziomie 609 bilionów euro. Robi wrażenie, prawda?

Dziś dowiesz się:

– o pierwszych krokach do rozpoczęcia sprzedaży transgranicznej

Sprzedaż transgraniczna dla początkujących

Kierunek rozwoju dla wielu polskich przedsiębiorców jest prosty – Zachód. W 2014 roku Wielka Brytania, Niemcy oraz Francja zajęły blisko 60% udziału w rynku e-commerce dla sektora B2C wśród państw UE. Takie dane mogą odstraszać. Przebicie się do potencjalnego klienta, na tak nasyconym rynku, bez wątpienia wiąże się z dużymi nakładami finansowymi.

Uśpionym, ale prężenie rozwijającym się gigantem rynku e-commerce jest Europa Wschodnia, której obroty stale rosną. Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Rosja to kraje o prężnie rozwijającej się gospodarce, których rynki są chłonne (i wciąż niezaspokojone) pod względem e-commerce. Zanim jednak obierzemy kierunek i odpowiemy sobie na pytanie Wschód czy Zachód, warto się mądrze przygotować do podboju.

Po pierwsze, strategia

Jak w każdej walce, nawet tej o klienta, najważniejsza jest strategia. Wchodząc na zagraniczny rynek, trzeba mieć pewność, że będzie się na nim konkurencyjnym w odniesieniu do już istniejących podmiotów. Na etapie wstępnego opracowywania planu najważniejsza jest szczegółowa analiza i wiedza o rynku, na którym chcemy oferować swoje produkty.

Samo uruchomienie sklepu w wersji obcojęzycznej nie jest zadaniem czasochłonnym i kosztownym. Natomiast opracowanie profesjonalnej oferty i dopasowanie jej do potrzeb/preferencji klientów zagranicznych jest już przedsięwzięciem dość trudnym i wieloetapowym. Warto (jeśli to możliwe) zadbać o osobisty kontakt z lokalnymi podmiotami lub z polskimi przedsiębiorcami, którzy praktykują sprzedaż za granicą. Można zaangażować do współpracy obcokrajowców, którzy znając dokładnie realia swoich krajów, mogą na miejscu wspomagać działalność naszej firmy.

Strona naszego sklepu w języku angielskim jest oczywiście bardzo ważna, ale kierując swoje usługi na rynki zagraniczne, nie można pozbawić potencjalnego klienta możliwości rozmowy z obsługą w jego ojczystym języku. Obsługa klienta w lokalnym języku wzbudza zaufanie klienta do nas, ale także znacząco wpływa na wizerunek. Nie wszystkie nacje są tak otwarte na zakupy za granicą, warto więc na wstępie zadbać o swojego nowego klienta.
Korzystnym rozwiązaniem tej kwestii może być outsourcing, dzięki któremu klient ma zapewnioną obsługę w swoim języku oraz lokalny numer telefonu, pod który może zadzwonić w razie pytań.

Po drugie, wizerunek

Sklepy internetowe sprzedające za granicą muszą na nowych rynkach zdobyć zaufanie klientów, którzy są zwykle bardziej skłonni do kupowania w sklepach krajowych. W przypadku polskich firm, jak i słowackich, węgierskich poziom zaufania już na wstępie bywa niski. Wynika to ze stereotypowego przekonania, że dobra produkowane w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, czyli w gospodarkach rozwijających się, kojarzone są z niskim poziomem jakości.

Z drugiej strony dla krajów takich, jak Rosja czy Ukraina towary pochodzące z Polski są godne zaufania ponieważ Polska znajduje się na wyższym poziomie rozwoju gospodarczego. Polski rynek oferuje klientom ze Wschodu znacznie szerszy wybór i lepszą dostępność towarów, wyższe standardy obsługi klienta i większe bezpieczeństwo przy realizacji transakcji, w porównaniu z rodzimymi firmami. Ponadto dla polskiego przedsiębiorcy, sprzedaż internetowa eliminuje barierę braku bezpieczeństwa, która często powstrzymuje polskie firmy przed sprzedażą tradycyjną na rynkach wschodnich.

Po trzecie, logistyka

W handlu internetowym kwestie dostarczenia klientowi zamówionego towaru mają kluczowe znaczenie. Mowa tu o czasie dostawy, jak i o jej koszcie. Kwestia kosztu ma szczególne znaczenie w przypadku zakupów o stosunkowo niskiej wartości (np. książek, płyt, zabawek, drobiazgów), gdyż koszty wysyłki towaru mogą przekroczyć jego cenę.

Innym problemem jest asymetria kosztów usług logistycznych. Koszt wysyłki z Polski do innego kraju UE jest zwykle wyższy niż koszt wysyłki z tego kraju do Polski. Różnice w stawkach za dostarczenie przesyłki na tej samej trasie, lecz w przeciwnym kierunku, uwarunkowane są poziomem rozwoju rynku usług logistycznych. Im większa konkurencja tym niższe stawki przewozowe.

Warto rozważyć podpisanie umowy z lokalną firmą kurierską, założeniem rachunku bankowego w kraju, w którym zamierzamy prowadzić e-biznes i outsourcingiem usług logistycznych. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić koszty wysyłki towaru i ułatwia proces wymiany i zwrotu. Umożliwia także klientowi dokonanie płatności za pobraniem, co jest wciąż jednym z najpopularniejszych sposobów płacenia za przesyłki w wielu krajach. Poza tym, nie trzeba się martwić o dostarczenie przesyłek do rozdzielni firmy kurierskiej za granicą.

Podsumowanie

Sprzedaż transgraniczna to duża szansa dla wielu polskich przedsiębiorstw zwłaszcza na rynkach wschodnich. Początkowe koszty w głównej mierze dotyczą tłumaczenia i przystosowania strony. Dzisiejsza lekcja to wstęp do obszernego tematu, jakim jest sprzedaż transgraniczna. W przyszłym tygodniu napiszemy o prawie w UE, stawkach VAT oraz o terminach odstąpienia od umowy.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

5
Dodaj komentarz

Please Login to comment
2 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Romek NiewowskiaprzybyszmrutkowskiAnna PrzybyszBogdan Markowicz Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Bogdan Markowicz
Gość

Dobry artykuł:)

mrutkowski
Gość
mrutkowski

Dziękujemy bardzo. Zapraszamy do czytania kolejnych materiałów 🙂

aprzybysz
Gość
aprzybysz

Dziękuję. Pozdrawiam!

Romek Niewowski
Gość
Romek Niewowski

Sprzedaż transgraniczna stanowi ogromną szansę dla polskich firm, zwłaszcza sklepów on-line. Sam z powodzeniem poszerzyłem ofertę swojego sklepu o 2 kraje zagraniczne. Z powodu braku doświadczenia zwróciłem się do firmy Nowe Kolory, która zajmuje się ekspansją sklepów on-line na rynki zagraniczne. W chwili obecnej przygotowuję się do rozszerzenia oferty i na pewno znowu skorzystam z ich usług, ponieważ wiem że wszystko zostanie załatwione w pełni profesjonalnie.

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów