#168 Jak zwiększyć swoje przychody dzięki porównywarkom cen?

E-sklepy mają do dyspozycji szeroką paletę narzędzi do marketingu online, ale inwestycja w nie wszystkie nie zawsze jest zasadna. Jednym z tych, których nie sposób ignorować, są porównywarki cen. Według różnych szacunków, korzysta z nich około 40 proc. polskich internautów. W jaki sposób obecność w porównywarce może wspomóc sukces w e-biznesie?

Poradnik przygotowany we współpracy z porównywarką Nokaut.pl

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto zamieścić produkty w porównywarce,
– jak model rozliczenia jest dla Ciebie najlepszy.

Porównywarki cen zawojowały polski rynek e-commerce, stając się adresem pierwszego wyboru dla wielu osób robiących zakupy przez internet. Ich obsługa ze strony klienta jest banalna, a mnogość filtrów pozwala odnaleźć produkt nie tylko w wybranej cenie, ale też o preferowanych parametrach. Ten fakt to pierwsza z wielu korzyści, które niesie za sobą obecność w porównywarce. Tu trafiają internauci zainteresowani zakupem, w przeciwieństwie do tych wpisujących frazę w zwykłą przeglądarkę stricte informacyjnie. Mimo pewnych obiekcji wciąż żywe jest również przekonanie o dużym znaczeniu opinii innych użytkowników. W wyszukiwarkach najlepiej widoczne są sklepy, które zapłaciły za reklamę – znajdują się na szczycie listy wyników. W porównywarce o widoczności danego produktu (a co za tym idzie – sklepu) na stronie w dużej mierze decyduje jego popularność, wynikająca między innymi z ocen użytkowników.

Google kontra porównywarki

Obecność w porównywarce cen nie wyklucza oczywiście inwestycji w pozycjonowanie i reklamy w wyszukiwarce. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w tym pojedynku wygrywają najsilniejsi i najwięksi i to ich wyniki zazwyczaj są klasyfikowane najwyżej. W przypadku porównywarek zasady są bardziej przejrzyste, a szanse wyrównane, ponieważ dużo większe znaczenie od popularności czy pozycji sklepu ma to, jakie produkty on oferuje i w jaki sposób je prezentuje. – Produkty z rzeczowym opisem i dobrym zdjęciem najlepiej wypadają w porównywarkach, dlatego warto o to zadbać, zanim zdecydujemy się na zaprezentowanie ich – tłumaczy Jacek Treder z Nokaut.pl. – Na widoczność oferty można wpływać również innymi sposobami, ale na podstawowym poziomie produkty konkurują przede wszystkim jakością danych – dodaje.

Zrzut ekranu 2016-09-01 o 10.52.15

Wspomniane informacje o produktach są integrowane z porównywarką za pomocą pliku XML. Każda dobra, platforma ecommerce daje możliwość wygenerowania takiego pliku automatycznie bezpośrednio w panelu e-sklepu. Jeśli dany podmiot ma z tym problem, może ograniczyć się do ręcznego wprowadzania produktów na stronę, samodzielnie dodając zdjęcie, tytuł i opis. Niezaznajomionym z systemem działania porównywarek z asystą spieszą specjaliści z Biura Obsługi Klienta, którzy pomagają w pierwszych krokach i doradzają, jaką obrać strategię.

Tańsi mogą zyskać więcej

Dobrym sposobem na większe zarobki za pośrednictwem porównywarki jest konkurencyjność cenowa. Oferty tanie często bywają premiowane przez system, dlatego jeśli jesteśmy w stanie konkurować pod tym kątem, obecność w porównywarce może skierować do sklepu strumień klientów. W tym wypadku kluczowe jest bieżące uaktualnianie cen, które w porównywarkach zazwyczaj odbywa się raz dziennie. W Nokaut.pl aktualizacje odbywają się dwa razy dziennie, choć na prośbę sklepu modyfikacje mogą być dokonywane nawet raz na godzinę. W panelu każdego z nich jest dostępna opcja “import na żądanie”.

CPC czy CPS?

Koszty związane z obecnością sklepu w porównywarce mogą być rozliczane dwojako, w systemie CPC (koszt za kliknięcie), gdy sklep płaci za przejście internauty z porównywarki na jego stronę lub CPS, czyli koszt za sprzedaż, kiedy porównywarka pobiera z góry określoną prowizję od sprzedaży. Porównywarka cen Nokaut współpracuje ze sklepami w modelu CPC oferując najniższe, minimalne stawki CPC na rynki jeśli chodzi o porównywarki.

Model CPC umożliwia sklepom zdobycie niewielkim kosztem lojalnego, powracającego do sklepu użytkownika, a także – poprzez zmianę stawek CPC dla wybranych produktów – pozycjonowanie wybranych, najlepiej sprzedających się ofert. Współpraca w modelu CPS jest możliwa tylko za pośrednictwem sieci afiliacyjnych i zależy w dużym stopniu od zaproponowanej stawki prowizyjnej.

Elastyczny budżet i strategia na miarę

Jak duża inwestycja wchodzi w grę, gdy mowa o porównywarkach? Wszystko zależy od budżetu sklepu. Porównywarki ustalają minimalne opłaty za kliknięcie, ale to, za jak wiele z nich sklep jest skłonny zapłacić, zależy tylko od niego. – W Nokaut.pl funkcjonuje domyślnie system prepaidowy, w którym sklep po założeniu konta „doładowuje je” określoną kwotą i to z niej ściągana jest opłata, podobnie jak przy zakupie telefonu na kartę. Zaufanym sklepom Nokaut oferuje również przejście na model postpaid. Nie ma znaczenia, jak duży jest sklep i ile ma produktów. Nie ma też żadnej umowy, która wiązałaby go z serwisem na dłużej. Jeśli okaże się, że system nie spełnia oczekiwań, można go opuścić w każdej chwili – tłumaczy Jacek Treder.

Zrzut ekranu 2016-09-01 o 10.52.22

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z wyników, założenia wstępne można modyfikować. Sklep może zechcieć promować całość asortymentu lub tylko jego część, a ustalenie wyższych stawek za kliknięcie sprawia, że wybrane produkty będą lepiej widoczne w porównywarce. W ten sposób można łatwiej pozbyć się zalegającego na magazynie towaru lub promować swoją ofertę topowego w danym momencie produktu. Taki system daje przedsiębiorcom naprawdę duże pole manewru i chroni przed ewentualnymi stratami z tytułu opłacania długiej i kosztownej kampanii, która nie przynosi satysfakcjonujących rezultatów.

Sezonowe okazje i okazyjne promocje

Wspomniana elastyczność pozwala również sterować popytem w zależności od pory roku czy okresu popularności danego towaru. Sezonowość dotyczy wszelkich produktów związanych na przykład z remontem, elementów wyprawek szkolnych czy akcesoriów prezentowych, chętnie wręczanych na przykład przy okazji Bożego Narodzenia. Perfumeria może więc zainwestować więcej przy okazji Dnia Kobiet, a sklep z oponami w marcu czy listopadzie, gdy kierowcy najczęściej szukają ogumienia na zmianę. Pod tym względem porównywarki dają klientom spore możliwości przy stosunkowo niewielkim budżecie.

Już nie tylko porównywarka

W ostatnich miesiącach Nokaut stał się siecią afiliacyjną, oferującą partnerom dostęp do swojej bazy. Dzięki temu produkty sklepu mogą być prezentowane nie tylko w porównywarce, ale także w zewnętrznych serwisach partnerskich, co daje znacznie większe możliwości dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Co więcej, za takie działania sklepy nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat, ponieważ koszt przekliku jest identyczny niezależnie od tego, czy doszło do niego w porównywarce, czy w serwisie partnerskim. Produkty prezentowane na stronach pozostają w ścisłym związku z ich tematyką, co ułatwia dotarcie do lepiej stargetowanej grupy odbiorców, a każde dodatkowe miejsce ekspozycji zwiększa rozpoznawalność marki. Potencjalne korzyści związane z obecnością w porównywarce są więc zbyt duże, by nie przetestować możliwości tej platformy.

Tagi

B2C

Jak zwiększyć swoje przychody dzięki porównywarkom cen?

__________________

Nokaut.pl – jeden z największych serwisów e-commerce w Polsce, który obecnie ma 2,5 mln realnych użytkowników, 10 mln ofert w porównaniu i współpracuje z ponad 1500 e-sklepów.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.

Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów