#208 Jak przygotować swój e-sklep na Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy

Zbliżający się koniec roku to idealna okazja dla roztropnych sprzedawców na zwielokrotnienie zysków. Wszystko za sprawą trzech ważnych dat, które w kalendarzu każdego handlowca powinny być zakreślone grubym flamastrem. Black Friday, Cyber Monday oraz Dzień Darmowej Dostawy to prawdziwe zakupowe święta celebrowane przez miliony klientów, i sprzedawców w różnych zakątkach świata. W dobie zakrojonego na szeroką skalę shoppingu wirtualnego, to również nowe możliwości dla coraz liczniejszej grupy e-sprzedawców i narzędzia służące budowaniu długofalowych relacji z ich klientelą.

Partnerem lekcji jest: DDDStudio.pl

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto brać udział w Black Friday, Cyber Monday i Dniu Darmowej Dostawy,
– jak przygotować e-sklep na te akcje.

Black Friday (Czarny Piątek)

czarny piątek black friday
Black Friday, wzorem Halloween i Walentynek, został zapożyczony z gruntu amerykańskiego. To święto wszechobecnych obniżek i promocji. W USA na Black Friday sklepy zarabiają łącznie ponad 50 mln dolarów rocznie (przeciętny obywatel wydaje w tym dniu ok. 380 dolarów), a przeceny towarów dochodzą aż do -90%. W Polsce nie jest jeszcze organizowany z tak wielkim rozmachem, ale cieszy się sporym zainteresowaniem. Nazwa Czarny Piątek, wbrew ponurym skojarzeniom, ma jak najbardziej pozytywne konotacje- wywodzi się od czarnego koloru atramentu, którym swe zyski zapisywali sprzedawcy i księgowi. BF wypada w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, czyli w czwarty piątek listopada. W tym roku będzie to już 24 listopada!

Cyber Monday

cyber-monday-deals
Cyber Monday wypada w najbliższy poniedziałek po Czarnym Piątku (w roku 2017 będzie to 27 listopada). W praktyce zakupowe szaleństwo często rozciąga się na cały długi weekend (od Black Friday do Cyber Monday). Cyber poniedziałek tym różni się od Czarnego Piątku, że dotyczy wyłącznie sklepów internetowych, jest bowiem odpowiedzią na potrzeby rynku, na którym e-transakcje zdobywają coraz większą popularność. Cyber poniedziałek narodził się w Stanach Zjednoczonych, ale dziś święci triumfy także w krajach Ameryki Południowej i Europy, oraz w Japonii. Nazwy Cyber Monday użyto po raz pierwszy w 2005 r. Według statystyk podczas Cyber poniedziałku najczęściej kupowane są ubrania i obuwie, tymczasem podczas Czarnego Piątku- elektronika.

Dzień Darmowej Dostawy

ddd-logo-2
Już 5 grudnia bieżącego roku przypada w Polsce Dzień Darmowej Dostawy. Święto to jest obchodzone na początku grudnia, lecz nie zawsze tego samego dnia. W sklepach internetowych, które przystąpią do projektu, wszystkie zamówienia złożone w tym właśnie dniu zostaną zrealizowane bez doliczania kosztów wysyłki towarów. E-sprzedawcy, którzy chcą wziąć udział w akcji, mogą zarejestrować swój sklep na stronie www.dziendarmowejdostawy.pl. Co istotne, sklep po przystąpieniu do przedsięwzięcia, aż do końca DDD, nie może podnosić cen produktów, co zabezpiecza przed przerzucaniem na klienta kosztów, którymi zgodnie z ideą DDD nie powinien zostać obarczony.

Przygotowania w e-sklepach

Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy to dla przeciętnego konsumenta szansa zakupu wielu produktów w niższych, atrakcyjnych cenach. Te święta wiążą się jednak z równie dużymi korzyściami po stronie sprzedawców. By efektywnie wykorzystać te nieliczne dni w roku i skutecznie napędzić koniunkturę na przyszłość, należy się rzetelnie i metodycznie przygotować. Wypracowanie zysków przyniesie jeszcze większą satysfakcję, jeśli wykorzystamy wszelkie opcje zachęcenia klientów do wyboru właśnie naszej oferty spośród tysięcy innych. Warto zatem zadbać o odpowiednią logistykę.

Wirtualny sprzedawca powinien pomyśleć przede wszystkim o kompleksowym zaopatrzeniu. Jeżeli liczymy na wzmożony ruch klientów w sieci, musimy zapewnić im prawidłową obsługę, co wiąże się ze zgromadzeniem większego niż dotychczas zapasu towarów w magazynie oraz większym nakładem pracy ze strony sprzedawcy. Braki magazynowe mogą być powodem opóźnienia wysyłki towarów, a klienci lubią otrzymywać to, co zamówili bez zbędnej zwłoki. E-sprzedawcy powinni zastanowić się, czy są w stanie samodzielnie katalogować zamówienia, przygotowywać towary do dostarczenia oraz finalizować transakcje, jednocześnie mając kontrolę nad całym swoim biznesem. Jeśli konieczne będzie zorganizowanie ludzi do pomocy, też wypada pomyśleć o tym wcześniej. Internetowi handlowcy muszą wykazać się w tym wypadku sporą wyobraźnią i umiejętnością przewidywania. Opóźnienia w dostawie produktów lub pomyłki w związku z zamówieniami mogą się zdarzać sporadycznie, lecz jeśli zdarzają się zbyt często, są wyrazem braku profesjonalizmu sprzedawcy i mogą być czynnikiem decydującym o tym, czy klient wróci jeszcze do naszego sklepu, czy też naszą witrynę w Internecie będzie omijał szerokim łukiem. Podczas Black Friday, Cyber Monday i Dnia Darmowej Dostawy wszystko musi działać na pełnych obrotach, wypada więc pomyśleć także o zabezpieczeniu zaplecza technicznego. Przeciążone serwery, odmawiające współpracy w trakcie zakupowych świąt, mogą skutecznie zniechęcić nawet najbardziej zdeterminowanych łowców promocji.

Reklama dźwignią handlu, także handlu internetowego. Drugim obszarem, o którym należy pamiętać przed tymi dniami jest solidna promocja naszego internetowego sklepu. Podobnych miejsc w sieci jest mnóstwo, musimy zatem zadbać o to, by wyróżniać się na tle innych. Tradycyjne reklamy w prasie czy telewizji są w porządku (pod warunkiem, że nas na nie stać), e-sprzedawcy powinni jednak przede wszystkim reklamować się w swoim naturalnym środowisku, czyli w Internecie.

rabaty

Daje on bowiem nieograniczone możliwości, trzeba tylko umieć się sprzedać. Świetnym narzędziem do promowania w sieci własnej działalności są obecnie Social Media (jak Facebook, Instagram czy Twitter), z których korzystają całe rzesze potencjalnych klientów- wystarczy tylko umiejętnie do nich dotrzeć.

coffee

Świetnym pomysłem jest blog prowadzony pod szyldem e-sklepu. Blogi pozwalają szerzej zaprezentować asortyment sklepów internetowych, a także skracają dystans pomiędzy sprzedawcą a klientem. Konsument zyskuje poczucie, że sprzedawca szczególnie dba o zaspokojenie jego potrzeb. Nie można zapominać o tym, że pozytywne opinie klientów również budują naszą markę i stają się reklamą (bądź antyreklamą) naszej wirtualnej działalności. Zadowoleni klienci chętniej ponownie skorzystają z naszych usług lub polecą nas znajomym, zapewniając nam dobry PR. Dlatego o relacje z klientami trzeba dbać przez cały rok, by podczas zakupowych świąt cieszyć rosnącymi słupkami sprzedaży.

Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy występują w doskonałym okresie, gdyż można je połączyć z przedświątecznymi zakupami. Wielu klientów, by uniknąć uciążliwych kolejek w sklepach stacjonarnych oraz kupowania nieprzemyślanych prezentów na ostatnią chwilę, decyduje się na wcześniejsze zakupy. E-sprzedawcy mają tu duże pole do popisu. Nawet, jeśli nasza działalność dotyczy zupełnie niezwiązanej ze świętami branży, warto wprowadzić drobne świąteczne akcenty, np. upominki dla klientów dodawane w gratisie do zamówionych towarów. Klienci kochają wszelkiego rodzaju gadżety, zwłaszcza, jeśli mogą je mieć za darmo. Mile widziane są gadżety dla dzieci, bo to one w głównej mierze są odbiorcami gwiazdkowych podarków.
bundle
Dobrym zabiegiem są promocje typu -50% na drugi zakupiony produkt lub pierwsza rzecz w regularnej cenie, druga za symboliczną złotówkę. Można ponadto zaprojektować karty podarunkowe do swojego e-sklepu albo stworzyć program lojalnościowy (stali klienci będą zbierać punkty, które później wymienią na nagrody).

deals-image-new
Konsumenci chętnie korzystają też z kuponów rabatowych (informacje o dostępnych kuponach można znaleźć na wielu stronach i profilach. Niektórzy klienci robi ą zakupy za pośrednictwem stron zagranicznych, gdzie towary są na tyle tanie, że opłaca się je sprowadzać (np. www.aliexpress.com). By nasz biznes był konkurencyjny dla tych serwisów, dobrze mieć coś niepowtarzalnego. Uznaniem cieszą się personalizowane podarki, np. breloczki czy kalendarze z nadrukowanym logiem, czasem cukierek lub czekoladka.

Podczas Black Friday i Cyber Monday można je z powodzeniem dodawać do zamówień klientów. Te sympatyczne przedmioty będą o nas przypominać. Ciekawym rozwiązaniem jest także umieszczanie preferencyjnych ofert na portalach z ofertami lub organizowanie aukcji internetowych. Aukcje dają klientom poczucie, że sami decydują, ile chcą za dany produkt zapłacić, więc zachowują kontrolę nad swoimi finansami. Pamiętajmy, że przeceny związane z Black Friday i Cyber Monday, oraz darmowa wysyłka w ramach DDD nie powinny być w stałej ofercie e-sklepów, gdyż klienci przestaną je doceniać, a proponowane kilka razy w roku są przyjemnym benefitem. Limitowane okazje sprawiają, że kupujący czuje, że „upolował” coś wyjątkowego.

Ostatnia i najważniejsza kwestia: bezwzględna uczciwość wobec klientów. Dzisiejsi konsumenci to tzw. smart shopperzy, czyli ludzie świadomi swych potrzeb i potrafiący korzystać z dobrodziejstw techniki w celu wyszukiwania informacji. Potrafią kalkulować i porównywać ceny. Bez trudu wykryją więc fałszywe promocje, których sprzedawcy powinni się wystrzegać. Windowanie cen po to, by pozornie je opuścić lub dodawanie ukrytych kosztów, które mają zrekompensować sprzedawcy darmową wysyłkę, są absolutnie niedopuszczalne. Tylko poważne podejście do klientów zaprocentuje zaufaniem do naszego e-sklepu.

Odpowiednie celebrowanie Black Friday, Cyber Monday oraz Dnia Darmowej Dostawy, zgodne z powyższymi wskazówkami pozwala na ugruntowanie pozycji e-sprzedawcy na wirtualnym rynku oraz na czerpanie przyszłych profitów w nowoczesnym wymiarze kupieckiego fachu. Inwestowanie w klientów jest bowiem najlepszą inwestycją we własny biznes.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów