#215 Znaczenie fotografii produktowej w e-commerce

Na przestrzeni ostatnich lat kupowanie w Internecie stało się niezwykle popularne. To doskonała alternatywa dla zakupów w sklepach stacjonarnych. W szybki i wygodny sposób, bez wychodzenia z domu, możemy zdobyć tysiące interesujących nas produktów. Nikt jednak nie lubi kupować przysłowiowego kota w worku. W tradycyjnych marketach mamy możliwość zobaczenia i dotknięcia towarów. E-sklepy, by być konkurencyjnymi, również musiały wypracować swoisty sposób przekazu, który wzbudzi zainteresowanie klientów i pozwoli im zaangażować się w kampanię sprzedażową.

Partnerem lekcji jest: DDDStudio

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto zadbać o wysokiej jakości zdjęcia,
– czy zdjęcia mogą wpłynąć na reklamację,
– jakie fotografie najlepiej sprzedają.

Od hieroglifów do emotikonek

Nie ulega wątpliwości, że człowiek myśli obrazowo. Rysunkami posługiwano się od zarania dziejów. W ten sposób można przedstawić, zarówno rzeczy proste, jak i pojęcia abstrakcyjne. Zgodnie z badaniem The Power of Visual Communication, aż 80% informacji, które na co dzień przyswajamy i zapamiętujemy to właśnie obrazy. Komunikacja niewerbalna ma więc znaczenie niepoślednie. Nie bez przyczyny twórcy reklam zasypują nas filmami i fotografiami, w social mediach królują memy oraz gify, a my nie wyobrażamy sobie konwersacji za pośrednictwem powszechnie dostępnych komunikatorów bez wszechobecnych „emotek”. Wirtualny świat jest pełen obrazów, bez nich byłby nudny.

Zrzut ekranu 2018-02-15 o 12.06.46

Zdjęcia w e-commerce

Wykorzystywanie fotografii w sprzedaży wirtualnej jest obligatoryjne. Pełnią one ważne funkcje m.in.: budują rozpoznawalność danej marki oraz zaufanie do e-sprzedawcy. Zgodnie z opinią Microsoftu, jeżeli strona internetowa nie zainteresuje nas w ciągu 15 sekund, to opuszczamy ją bez kupowania produktu. Opis produktu jest istotny, ale to dobre zdjęcie przykuwa uwagę. Liczy się pierwsze wrażenie. Wiele prawdy jest w stwierdzeniu, że jemy oczami. W tym kontekście konsumowanie zdecydowanie nabiera szerszego znaczenia. Internetowe sklepy sprzedają, nie tyle sam produkt, co wyobrażenie o nim.

Zrzut ekranu 2018-02-15 o 12.07.36

Aby robić to skutecznie, muszą operować coraz bardziej profesjonalnymi i kompleksowymi ofertami, ponieważ rynek e-commerce nieustannie rośnie w siłę, a co za tym idzie, konsumenci mają coraz szerszy i bardziej zróżnicowany wybór. Jak podaje raport Bisnode, w Polsce mamy już ponad 20 tys. e-sklepów (wartość e-commerce sięga ok. 40 mld złotych), więc, żeby sprzedawać, trzeba się postarać i być lepszym od konkurencji.

Co to są zdjęcia produktowe

Fotografie produktowe, obok ceny i rzetelnego opisu rzeczy, są istotnymi czynnikami determinującymi atrakcyjność produktu w oczach konsumenta. Klienci oczekują, że fotografie wiernie oddadzą rzeczywiste cechy wyrobów. Kupujący lubią obejrzeć towar pod każdym kątem, zanim zdecydują się na kupno. Temu służą tzw. zdjęcia 360. Zdjęcia poglądowe, które często nie są adekwatne do stanu faktycznego, już nie wystarczą. Nawet Prezes UOKiK-u stwierdził, iż zdjęcie znajdujące się w ofercie decyduje o tym, czy zawrzemy umowę ze sprzedawcą, a zatem musi ono być konkretne i spełniać pewne wymogi. Źle dobrane fotografie wprowadzają w błąd i mogą być powodem zwrotu towaru, co nie jest wcale w interesie właściciela e-sklepu.

5

Statystyki wirtualnych sprzedaży pokazują, że zwracamy aż 47% zakupionych produktów, które nie spełniają naszych oczekiwań. 22% zwrotów jest uzasadnianych różnicą pomiędzy zdjęciem a prawdziwym produktem. 7% zwracających twierdzi, że otrzymało towar innego koloru niż prezentowany na zdjęciu. To pokazuje, jak wielka jest skala zamieszczania w ofertach sprzedażowych, niemających nic wspólnego ze stanem faktycznym, obrazów.

Jak powinno wyglądać dobre zdjęcie produktowe

Dlaczego zdjęcie jest tak ważne, a sam opis produktu nie wystarczy? Tekst pisany jest istotny, ponieważ informuje o cechach produktu oraz pozycjonuje stronę danego sprzedawcy. Z kolei obraz sprawia, że klient zaczyna odczuwać chęć posiadania przedstawionej rzeczy. Opis i obraz powinny zatem idealnie ze sobą współgrać i wzajemnie się uzupełniać. Zdjęcia powinny spełniać następujące kryteria:
° ostrość na optymalnym poziomie;
° wierne oddanie kolorów;
° odpowiednie oświetlenie.
Zrzut ekranu 2018-02-15 o 12.06.10
Innymi słowy, fotografie produktowe muszą spełniać wymóg najlepszej jakości. Sposób przedstawienia zależy od tego, co de facto sprzedajemy, ale zasadniczo towar powinien być osadzony w naturalnej scenerii, np. fotel najlepiej sfotografować w salonie wśród innych mebli. Wówczas klient może wyobrazić sobie, jak ten sam produkt będzie wyglądał w jego domu. Z kolei ubrania najlepiej prezentować na modelach, wtedy wyglądają najbardziej funkcjonalnie. Różne produkty można ze sobą zestawiać. Z pewnością na wyobraźnię konsumenta lepiej zadziała zdjęcie zegarka obok pudełka zapałek niż sztywny opis jego gabarytów. Dobre zdjęcia produktowe można wykonać nawet w warunkach domowych, bez użycia namiotu bezcieniowego. Czasem warto zagrać światłem, wszystko zależy od towaru. Należy pamiętać jednak o tym, że fotografie produktowe nie mogą być zbyt artystyczne, lecz wręcz przeciwnie: stawiające na realizm. Tego oczekują kupujący.

Packshoty i softboxy

Packshoty to zdjęcia wykonane na białym, nieskazitelnym tle, które sprawdza się w 99% przypadków. Biel nie jest ekspansywna, zatem naturalne barwy produktów zostają odpowiednio wyważone. Problemów mogą nastręczyć towary o błyszczącej fakturze odbijającej światło. Efekt nieestetycznych cieni niwelują tzw. softboxy. Dobrym trikiem jest fotografowanie produktów na tle szyby, daje to możliwość pełnowymiarowego spojrzenia na produkt.

mamissima

Fotografuj i sprzedawaj

By nasza oferta cieszyła się popularnością, warto postawić na dobre zdjęcia produktowe. W mediach społecznościowych istnieją grupy zrzeszające ludzi kupujących online. Na przykładowej grupie poświęconej zakupom na portalu AlliExpress, kupujący wymieniają się zdjęciami zakupionych towarów, oceniając zgodność produktu ze zdjęciem zamieszczonym na aukcji. W ten sposób buduje się opinie o danym sprzedawcy. Osoby publikujące rzetelne zdjęcia cieszą się wiarygodnością w oczach konsumentów. Stąd prosty wniosek: zdjęcia produktowe mają moc przyciągania bądź zniechęcania klientów. Warto więc zainwestować w dobre zdjęcie. Jeżeli sami nie potrafimy go wykonać, możemy to zlecić studiu fotograficznemu. Już teraz wielu fotografów ogłasza specjalistyczne usługi w ramach fotografii produktowych, a w przyszłości z pewnością będzie ich więcej.

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] publikować najlepszej jakości zdjęcia – muszą pokazywać faktyczny produkt. Więcej o fotografii produktowej można znaleźć w naszym poradniku; […]

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów