#161 Afiliacja dla e-commerce, czyli jak zwiększyć sprzedaż bez ponoszenia kosztów na reklamę?

Czy słyszałeś kiedykolwiek o afiliacji? Z tej formy zwiększania sprzedaży korzysta aż 80% sklepów internetowych w USA. W Polsce powoli rozwija się świadomość. Jednak do tej pory właściciele sklepów w większości reklamują się na własną rękę. Masz dość kampanii reklamowych, które nie przynoszą efektów? A może dopiero zastanawiasz się nad promowaniem asortymentu sklepu? To dobry moment na rozpoczęcie swojej przygody z afiliacją i zostawienie konkurencji w tyle.

Partnerem lekcji jest webePartners – sieć afiliacyjna dla e-commerce, która specjalizuje się w programach partnerskich prowadzonych w modelu CPS i CPL.

Dziś dowiesz się:

– na czym polega marketing afiliacyjny?
– dlaczego warto korzystać z tej formy reklamy?
– jak współpracować z wydawcami w programie partnerskim?

Marketing afiliacyjny – Twoi wirtualni handlowcy

Brzmi skomplikowanie, ale sprawa jest bardzo prosta. Afiliacja polega na prowadzeniu programów partnerskich. Aby lepiej zrozumieć jej mechanizm, odwołajmy się do działań promocyjnych offline.

Wyobraź sobie, że zatrudniasz przedstawicieli handlowych. Ich zadaniem jest sprzedaż Twoich produktów lub usług w miejscach, do których samodzielnie nie masz dostępu. Wyposażasz ich w niezbędne narzędzia, tj. materiały reklamowe i atrakcyjne rabaty. Mają więc argumenty, by przyciągnąć klientów. A co z wynagrodzeniem? Jest wyłącznie prowizyjne. To znaczy, że sam ustalasz prowizję dla swoich handlowców i wypłacasz ją dopiero, gdy zrealizują pomyślnie transakcje.

Kto jest wydawcą i w jaki sposób sprzedaje?

W analogiczny sposób działa afiliacja. Sprzedawcami są internauci, którzy promują Twój sklep na własnych powierzchniach reklamowych. Mogą w tym celu stosować różne formy reklamy, m.in. mailingi, filmy video, wpisy tematyczne, banery czy posty w mediach społecznościowych. Niezależnie od ścieżki promocji, którą wybiorą, na jej końcu zawsze jest link partnerski, pozwalający na identyfikację wydawcy. Link partnerski może wygenerować w panelu każda platforma ecommerce, czyli tak na prawdę sklep online, który został przystosowany do współpracy z sieciami afiliacyjnymi.

1-wydawcy-webepartners-afiliacja

Za co płacisz wydawcy?

Przyznaj, że to całkiem prosty mechanizm, a do tego skuteczny. Koszty takiej reklamy zależą wyłącznie od osiągniętego efektu – na tym polega właśnie marketing afiliacyjny, zwany efektywnościowym.

Rozliczasz się z wydawcą dopiero, gdy klient wykona określoną akcję. Sam ustalasz stawkę prowizyjną oraz efekt, na którym Ci zależy, czyli rodzaj zrealizowanej akcji. Może to być prowizja od pomyślnie zakończonej sprzedaży (CPS), za pozostawienie danych osobowych (CPL) lub za kliknięcie (CPC). W przypadku sklepów internetowych najbardziej skuteczne są programy prowadzone w modelu CPS, bo przecież najbardziej oczekiwaną korzyścią jest zwiększenie sprzedaży.

2-afiliacja-jak-dziala-webepartners

Reklama rozliczana za efekty – 5 korzyści w 1

„Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę, idzie w błoto. Problem w tym, że nie wiem, która to połowa” – w przypadku marketingu afiliacyjnego, nie masz tego dylematu. Ale to nie jedyna zaleta kampanii rozliczanych za efekty. Zobacz, dlaczego jest to wiodący model reklamy dla e-commerce na Zachodzie:

  1. rosnąca sieć różnorodnych wydawców: działasz długofalowo i tworzysz coraz większy sztab wirtualnych sprzedawców – współpracując z siecią afiliacyjną masz dostęp do ich wielotysięcznej, wciąż rozrastającej się bazy wydawców
    precyzyjne dotarcie do grup docelowych: reklama pojawia się w wielu miejscach jednocześnie – dopasowanych do Twoich klientów
  2. pełna kontrola wydatków na reklamę: ustalasz prowizje dla wydawców i weryfikujesz transakcje
  3. dokładne statystyki sprzedaży: szczegółowe informacje pomagają Ci usprawniać kampanie i tworzyć raporty
  4. wzmocnienie wizerunku sklepu: promujesz się w wielu miejscach jednocześnie, ale nie płacisz za samą emisję reklam

Program partnerski dostępny dla każdego e-commerce

Aby sprzedawać w modelu za efekt, potrzebny jest własny program partnerski dla sklepu, a co za tym idzie – system do śledzenia statystyk sprzedaży. Jeśli nie dysponujesz takim zapleczem technologicznym, dołącz do sieci afiliacyjnej.

Sieć marketingu afiliacyjnego jest łącznikiem między Tobą a wydawcami. Udostępnia Ci własne zaawansowane narzędzia technologiczne do identyfikowania transakcji i śledzenia efektywności wydawców. Poza tym całą komunikację z wydawcami i wszelkie formalności bierze na siebie. Ale to nie oznacza, że nie jest potrzebne Twoje zaangażowanie.

Trwała relacja z wydawcami – gwarancja większej sprzedaży

Cel programów partnerskich to długofalowa sprzedaż. Dlatego tak ważne jest podtrzymywanie relacji z wydawcami. Oznacza to stały kontakt i motywowanie ich do efektywnych działań. Poznaj dobre praktyki afiliacji, które pomogą Ci nawiązać trwałą relację z wydawcami.

  • atrakcyjna prowizja: dzięki niej przyciągniesz więcej wartościowych wydawców. Znajdź kompromis między swoimi możliwościami, a oczekiwaniami wydawców. Pamiętaj, aby nie obniżać prowizji w trakcie trwania kampanii, bo w ten sposób zniechęcisz swoich partnerów.
  • nagradzanie najlepszych wydawców: ktoś sprzedaje więcej niż pozostali? Odwdzięcz mu się, przyznając ekskluzywny kod rabatowy lub zwiększając prowizję. W ten sposób wpłyniesz na jeszcze większą sprzedaż i utrzymasz wydawcę w programie.
  • różnorodne narzędzia: zadbaj o to, aby wydawcy mogli prezentować ofertę Twojego sklepu za pomocą różnych narzędzi – przygotuj ich jak najwięcej. Na przykład, jeśli zdecydujesz się na uzupełnienie kampanii reklamą display, dostarcz kilka różnych banerów w najpopularniejszych rozdzielczościach. Jeśli wprowadzasz rabaty lub promocje, również urozmaicaj je, aby się nie powtarzały.
  • stały kontakt: dostarczaj na czas materiały reklamowe. Sieć afiliacyjna zajmuje się przekazywaniem kreacji reklamowych do wydawców, ale od Ciebie zależy czy otrzymają je w terminie i zdążą wykorzystać w planowanej kampanii. Szkoda z tak prostego powodu zmarnować szansę na większą sprzedaż.
  • terminowe płatności: z powodu opóźnień łatwo stracić zaufanie wydawców, którego już się nie odzyska. To największy demotywator, a przy tym potrafiący przekreślić szansę na skuteczność każdego programu partnerskiego, mimo konkurencyjnej prowizji.

Jeśli będziesz trzymać się tych zasad, zwiększenie sprzedaży w sklepie online to kwestia czasu. Nie ma znaczenia, jaką branżę reprezentujesz ani jakiej wielkości jest Twój sklep. Dzięki różnorodnym wydawcom z łatwością dotrzesz nawet do wąskich grup docelowych.

Tagi

B2C

Afiliacja dla e-commerce, czyli jak zwiększyć sprzedaż bez ponoszenia kosztów na reklamę?

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów