#99 – Czego szukamy w Internecie?

To pytanie zadają sobie marketingowcy i sprzedawcy. Jeśli znajdziemy odpowiedź na to kto i czego poszukuje, będziemy mogli w łatwiejszy sposób dotrzeć do klienta. Możemy bowiem dostosować do jego wymagań nasz content. Gdy nam się to uda, mamy pewność, że jesteśmy o krok bliżej od sprzedaży naszego produktu lub usługi. Na pomoc przychodzą nam raporty i badania, między innymi jeden z najobszerniejszych Wave 8.

Dziś dowiesz się:

– jakie treści są ważne dla Internautów,

– dlaczego konsumenci udostępniają content.

Raport Wave 8 ma to do siebie, że tworzony jest na podstawie badań przeprowadzonych w 65 krajach, a każda ankieta wypełniana jest przez osoby, które na co dzień używają komputera i Internetu do pracy i rozrywki. Dodatkowo, badania przeprowadzane są przy pomocy odpowiednich narzędzi, które dopasowane są do specyfiki i charakterystyki badanej osoby. Dzięki temu uzyskano odpowiedzi od ponad 50 tysięcy respondentów.

Dlaczego treści są ważne?

Codzienna praca, a także zabawa i rozrywka, do której używamy Internetu, bazuje na contencie. To zawartość znaleziona na stronach internetowych, w portalach, czy w sklepach zmusza nas do wykonania jakiejś czynności. Czasami jest to „danie lajka”, innym razem sherowanie czyjejś wypowiedzi, czy reklamy. Zachowanie klienta zależne jest od celu, w którym używa on Sieci.

Według Universal McCann wyróżniamy 5 celów:

  • nauka – czyli szukanie opinii, zdobywanie wiedzy i doświadczenia, samokształcenie. Internet to ocean wiedzy, w którym można znaleźć wszystko;
  • związki – flirtowanie, ale także pozostawanie w kontakcie z obecnym partnerem, np. przebywającym w innym mieście. Do tej kategorii zaliczymy także e-randki;
  • rozrywka – ucieczka od codziennych obowiązków, zabawa;
    identyfikacja – budowanie własnej marki, świadomości, osobowości poprzez wymianę opinii, zdobywanie szacunku, samopromocję;
  • progres – wykorzystywanie Internetu do zarabiania pieniędzy.

Każdy z konsumentów ma swoją strategię używania Sieci i celu dzięki niej osiąganemu. W czasie gdy jedna osoba będzie tylko biernym uczestnikiem internetowej debaty, inna chętnie się wypowie na temat, nawet jeśli nie jest w niej ekspertem. Często zdarza się, że to właśnie wtedy „krzykacze” są najgłośniejsi.

Do czego konsumenci najczęściej używają Sieci?

  • zdobywają wiedzę, której nie posiadają inni;
  • szukają użytecznych porad i tricków;
  • dowiadują się rzeczy na temat produktów i usług;
  • uczestniczą w debatach;
  • wyrażają siebie;
  • promują swoją osobę;
  • nawiązują kontakty z innymi osobami (znajomymi i nie);
  • szukają inspiracji;
  • szukają rozrywki;
  • rozwijają pasję i doświadczenia.

Emocjonalnie łączymy się z treściami, które dzielimy

Portale społecznościowe to miejsca, w których dzielimy się różnymi statusami, zdjęciami, wpisami, często także atrakcyjnym dla nas komentarzem innych osób o firm. Badania wykazują, że interakcja z naszym postem/statusem/wpisem wywołuje u nas zadowolenie i szczęście, czasem też irytację lub smutek. Najważniejsze dla użytkownika są komentarze innych osób lub firm. Ponad 43% osób czeka na ten rodzaj interakcji. Pamiętaj o tym prowadząc media społecznościowe. Klienci lubią jak podejmujesz z nimi interakcję na ich profilach. 36% czeka także na „podzielenie się” wpisem przez innych. Jednocześnie brak interakcji lub blokowanie osoby po wpisie wywołuje i nas negatywne emocje, w tym smutek. Aż 29% osób przyznaje się do tego, że czują się niekomfortowo lub źle po tym, jak ktoś ich „zbanuje”. Dla młodych liczy się sama szansa zaistnienia w Sieci. 43% 16-latków chętnie stałoby się sławnych dzięki Internetowi. Osoby te lubią jak coś się wokół nich dzieje, gdy na ich profilach jest duża aktywność itd.

Nadal rośnie zaufanie do blogów i vlogów

Blogerzy to grupa ludzi, która cały czas rośnie i ma coraz większy wpływ na otoczenie. 46% ankietowanych uważa internetowych twórców za osoby godne zaufania. Ich opinie są ważne i pomagają podjąć odpowiednie decyzje zakupowe. Internetowi influencerzy nie są traktowani jak opłacani aktorzy reklam, dzięki czemu są osobami, których opinia wydaje się być rzetelna. Z tą opinią wiąże się jeszcze jedna rzecz. Użytkownicy Sieci zaczynają rozumieć fenomen blogowania oraz mikroblogów. Firmy coraz częściej korzystają z nowych mediów do kontaktu z klientami, a userzy twierdzą, że social media są świetnym narzędziem do zarabiania pieniędzy. Ankietowani młodzi ludzie wychodzą z założenia, że największy prestiż osiągną pracując właśnie w branży marketingowej zajmującej się social mediami.

Content = marka

Użytkownicy wychodzą z założenia że marka daje im dobry i sprawdzony content. Treści promowane przez brand budują lojalność, ale tylko wtedy, kiedy zwierają przekaz pasujący do odbiorcy. Dlatego należy dostosować język komunikacji do osób, które odwiedzają profil lub stronę. Tworzenie wpisów przy pomocy luźnego języka ulicy na profilu dla muzyków klasycznych, to raczej zły pomysł. Główne cele treści to: inspirowanie użytkowników, kontakt z nowymi osobami, promocja wydarzeń ważnych dla marki i jej klientów.

Podsumowanie

Czego szukamy w Internecie? Użytkownicy Internetu szukają różnych informacji, ale pozostają na stronach tylko wtedy, gdy znajdą coś, co przyciągnie ich uwagę i co zaspokoi ich potrzebę. Przy okazji jeszcze jedna ciekawa statystyka. Podczas badań wielu respondentów odpowiadało, że ich główne potrzeby to wi-fi i bateria w telefonie. Nasuwa się pytanie: czy nadszedł czas na rozszerzenie piramidy Maslova o kolejne dwa elementy?

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów