#114 – Czym jest gamestorming?

Jakiś czas temu pisaliśmy o Innovation game – specyficznym narzędziu, które może się przydać w codziennej pracy zespołu oraz podczas badania rynku konsumenckiego. Proste zabawy pozwalały na poznanie jego specyfiki. Podobnym narzędziem jest Gamestorming, który także skupia się na krótkich zabawach, tyle, że są one bardziej rozbudowane i pomagają w sposób bardziej „widoczny” pokazać plusy lub minusy badanego projektu.

Dziś dowiesz się:

– czym jest gamestorming,
– gdzie znaleźć pomysły na gry,
– gdzie sprawdzi się ten rodzaj „zabawy”.

Gamestorming to tak naprawdę zbiór pewnych rozgrywek, prowadzonych przez koordynatora – osobę, która kieruje całym przedsięwzięciem. Mistrz rozgrywki ma cel, który musi osiągnąć w jak najprostszy sposób. Gry więc mogą być zabawne i przede wszystkim krótkie. Przeważnie trwają one od piętnastu do dwudziestu minut. Często podczas zabawy wykorzystywane są rekwizyty. Czasami to tylko kartka papieru i ołówek, czasem talia specjalnie przygotowanych kart, a czasem kartonowe pudełka. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

Pojęcie Gamestorming powstało w 1970 roku w Silicon Valley. Wtedy to zespoły, które tworzyły podwaliny pod współczesną komputeryzację, musiały w bardziej „kreatywny sposób” omówić swoje problemy.

Początek zabawy

Gra potrzebuje narratora. Osoby, która przeprowadzi ją do początku do końca. Zadaniem narratora jest:

  • wyjaśnienie zasad gry,
  • kontrolowanie tempa całej gry,
  • monitorowanie stopnia zaangażowania w rozgrywkę,
  • zarządzanie czasem podczas zabawy.

Zalety Gamestormingu:

  • łatwiej zrozumiesz potrzeby pracowników lub klientów,
  • dostarczysz odpowiednie funkcje lub usprawnienia, które wydawały się zbędne lub po prostu o nich nie wiedziałeś,
  • rozgrywka pomaga łatwiej podjąć decyzje strategiczne,
  • zwiększają empatię i pomagają poprawić jakość obsługi klienta,
  • zwiększają efektywność sprzedaży,
  • pomaga określić najważniejsze kierunki marketingowe,
  • łączy poważną pracę z zabawą, co przynosi bardzo dobre wyniki.

Unikalne gry

Gry do Gamestormingu są dość łatwo dostępne. W Internecie możemy znaleźć masę darmowych poradników, ebooków i filmów, które pokażą nam jak możemy zacząć zabawę i jakie możemy osiągnąć wyniki końcowe.

Przykładowe gry to:

  • podróż w czasie – co byś zmienił zrobił z produktem/projektem, gdybyś zaczął po raz kolejny od nowa;
  • teleportacja – podobne do podróży w czasie, ale polega na obserwacji produktu z innego miejsca, np. jak odbierany jest na innym kontynencie;
  • zmiana atrybutów – co się zmieni, jeśli ograniczymy lub zmienimy jeden z atrybutów produktu;
  • supermoce – jakie supermocne ma nasz produkt, usługa lub zespół;
  • zamiana myśli – każdy zapisuje jakąś cechę produktu, a uzupełnienie dalszych jej elementów należy do innej osoby z grupy;
  • ucieczka – jedna osoba musi znaleźć jak najwięcej wymówek na ataki innych. W ten sposób można pokazać jak klient tłumaczy sobie niechęć do używania produktu;
  • przypadkowe słowo – znajdź przypadkowe słowo i spróbuj na nim zbudować inspirację;
  • 101 pomysłów – zapisz 101 pomysłów na twoją markę/produkt/usługę, a potem rozwiń najlepsze;
  • maszyna – rozrysuj proces, jako tryby maszyny. Elementy ważne będą dużymi trybami, mniej ważne małymi, sprawdź, które można usunąć, a jakie należy dodać;
  • plakat – stwórzcie razem plakat, który przedstawi mocne strony waszej usługi.

Powyższe propozycje są tylko szkicem. Każdą grę można odpowiednio zmodyfikować i dopracować. Na początku należy zdecydować jakich efektów oczekujemy. Gry mogą mieć swoje mocne i słabe strony, a różnych wersji powyższych zabaw są tysiące.

Plusem Gamestormingu jest to, że potrafi uzależniać. Jeśli Twoje gry będą odpowiednio przygotowane, to możesz spodziewać się dużego zaangażowania pracowników w ich rozwój. Gamestorming świetnie sprawdza się też na szkoleniach, gdzie zainteresowanie grupy czasem ciężko uzyskać, szczególnie kiedy mamy do czynienia z ciężkim i nudnym materiałem. Na pomoc wtedy mogą przyjść storyboardy. Pozwalają one na stworzenie niesamowitych historii, które pomagają zapamiętać użytkownikom przekazywaną wiedzę.

Podsumowanie

Wiedzę można zdobywać na wiele sposobów, ale akademickie przepisywanie podręcznika do zeszytu nie jest najlepszym z nich. Znudzenie, wynikające z powtarzalności czynności, dość szybko doprowadza do sytuacji, w której nie mamy już chęci na dalszą naukę. Wypalenie może mieć wiele czynników, ale często jednym z nich jest monotonność. Dlatego pojawiły się takie rozwiązania jak Innovation game oraz Gamestorming. Ich użycie nie generuje wielkich kosztów, a efekty często przechodzą nasze oczekiwania. No i jeszcze jedno: Gamestorming powoduje, że nasz zespół działa lepiej, bowiem czują, że są jednym teamem.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów