Dekalog Mistrza

1

Mamy przyjemność podzielić się z Wami publikacją, która ukazała się w Magazynie Strefa Biznesu. Na jego łamach opublikowany został „Dekalog Mistrza”, czyli 10 przykazań i zasad, którymi w życiu zawodowym i prywatnym kieruje się Krzysztof Jaciw – wiceprezes zarządu i CFO i-systems, odpowiedzialny również za działy HR oraz EB.

1. Żyje się tylko raz!

Do życia podchodzę z optymizmem i jestem pozytywnie nastawiony do świata, otoczenia i ludzi wokół mnie. W takim podejściu tkwi sekret na osiągnięcie szczęścia. Wierzę, że człowiek szczęśliwy to nie ten, który ma wszystko, lecz ten, który cieszy się wszystkim co ma. Jednak aby osiągnąć ten stan, należy nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań. Codziennie powinno stawać się lepszą wersją siebie. Wyznaję zasadę, że żyje się tylko raz i należy w pełni wykorzystać swój czas. Chcąc osiągnąć w życiu sukces, nie można stać w miejscu.

2. Zdobywać doświadczenie

Kieruję się zasadą, że wiedza bierze się z doświadczenia. Jest to jedna z 7 życiowych lekcji Alberta Einsteina, które staram się przekazać moim dzieciom, ale także z powodzeniem wykorzystuję je w swoim życiu. Prawdziwą i przydatną wiedzę czerpiemy z własnych przeżyć, eksperymentów i praktyk. Doświadczenie zdobywane na co dzień, przekuwa się w sukces zawodowy i prywatny. Zdecydowanie przedkładam własne doświadczenie nad wiedzę teoretyczną, gdyż wolę być dobrym praktykiem, niż świetnym teoretykiem.

3. Pracować mądrze, czyli obserwować, pytać i czuć

W pracy zawodowej staram się być uważnym obserwatorem. Nie boję się zadawać pytań i poszukiwać rozwiązań. Nie bronię się również przed intuicją, bo z nią się nie dyskutuje. Nad pisemne wytyczne i sztywne reguły, niejednokrotnie przedkładam rozwiązania partnerskie i procesy polegające na współuczestnictwie oraz wzajemnej komunikacji.

4. Odkrywać potencjał współpracowników

Dobieram współpracowników intuicyjnie, w szczególności patrząc na ich postawę i predyspozycje oraz znajdując ich talenty. Podczas rozmów odkrywam osobowość współpracowników i wydobywam ich potencjał. Uważam, że jako pracodawca mogę dostarczyć kandydatowi wiedzę i narzędzia do jej zdobycia. Nie wpoję jednak indywidualnych cech, które przesądzają o zaangażowaniu i chęci do pracy. W relacjach ze współpracownikami wspieram, uczę i doceniam. Staram się być partnerem, jak i szefem, który potrafi pochwalić za dobrze wykonaną pracę.

5. Dążyć do synergii

Przepis na powodzenie przedsięwzięć biznesowych to zgrany i dopasowany zespół. Każdy z członków zespołu kieruje się innymi zasadami, ma również inne predyspozycje oraz umiejętności, ale w odpowiednio dobranym zespole, uzupełniamy się wzajemnie i dążymy do synergii. Synergia dla mnie to współdziałanie dające lepsze rezultaty, które rozumiem jako nieoczywiste działanie matematyczne – 1+1=3. Wyznaję zasadę, że jednostkowo każdy ma swoją wartość, ale pracując wspólnie, tworzymy nową wartość dodaną, wyższą niż suma naszych indywidualnych predyspozycji. Dlatego zbudowanie solidnego przedsiębiorstwa o mocnych fundamentach biznesowych, uzależnione jest od pracy wszystkich członków zgranego zespołu.

6. Czerpać siłę z porażek

W proces zdobywania doświadczenia wpisane jest niepowodzenie. Porażki wzmacniają mnie podwójnie, uczą pokory i motywują do dalszego działania. Pamiętam doskonale każde z moich niepowodzeń. Teraz wiem, że jestem bardziej odporny, a porażki nie tylko mnie wzmacniały i uczyły nowych doznań, ale także dodawały wiedzy i mądrości. Dzięki podejmowaniu w życiu złych decyzji biznesowych, potrafię zdefiniować te, które są dobre i przyniosą mi powodzenie w dalszej pracy. Dlatego wierzę, że z każdej porażki należy wydobyć siłę, odnaleźć w niej sens i przełożyć go na doświadczenie.

7. Być czujnym i uważnym

Otaczam się ludźmi, których szanuję i cenię. Mówię wówczas, że wprowadzają pozytywną energię do mojego życia. Dlatego bardzo istotny jest dla mnie ciągły kontakt ze współpracownikami, partnerami biznesowymi i bliskimi. Eliminuję jednak ze swojego środowiska ludzi toksycznych, którzy zagrażają zachowaniu mojej równowagi i wnoszą negatywną energię. Jeśli spotkasz zatem na swojej drodze „wampira energetycznego”, bądź ostrożny i zachowaj odpowiedni dystans.

8. Podejmować inicjatywę

Niezwykle bliskie mi jest przysłowie „Kto nie chce – szuka powodu, kto chce – szuka sposobu” i na nim staram się opierać swoje działanie. Uważam, że należy wystrzegać się stagnacji. W życiu zawodowym powinno się ciągle podejmować nowe wyzwania, dążyć do realizacji wyznaczonych celów i podejmować próbę ich osiągnięcia. Chcąc osiągnąć sukces, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: Co jest Twoim celem? A następnie działać i zrobić wszystko, co w Twojej mocy, by go osiągnąć. Należy być wytrwałym w tym co się robi i do czego się dąży.

9. Wierzyć w ludzi

Mocno wierzę w ludzi. Stale pracuję nad relacjami interpersonalnymi, dbam o wzajemny kontakt z partnerami biznesowymi i współpracownikami oraz wierzę w moc rozmowy z drugim człowiekiem. Staram się również bezinteresownie pomagać innym i chętnie ofiaruję swoją pomoc. W życiu nie jest istotne to co masz, ale to kim jesteś i w jaki sposób się zachowujesz. Wiem, że jeśli ja pomogę komuś, to ten ktoś pomoże innej osobie. Taką postawę realizuję zarówno na polu zawodowym, jak i na płaszczyźnie prywatnej.

10. Zachować harmonię

Dążę do zachowania równowagi i balansu pomiędzy pracą zawodową, a życiem osobistym. Moim współpracownikom staram się przekazywać moją filozofię, prawdę i doświadczenie życiowe, wierząc w stwierdzenie, że osiągając szczęście w życiu prywatnym, osiągniemy je również na płaszczyźnie zawodowej.

Artykuł „Dekalog Mistrza” ukazał się w Magazynie Strefa Biznesu, nr 07(23), listopad 2017.

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

B2E, czyli skuteczne wsparcie organizacji pracy
B2E banner

Jak sprawić, by organizacja efektywnie funkcjonowała na współczesnym rynku? Każdy kto prowadzi firmę wie, że kwestia ta potrafi spędzać sen...

Aplikacja mobilna brakującym ogniwem omnichannel?
aplikacja mobilna

W 2018 r. strategia omnichannel wydaje się standardem. Wszystkie liczące się marki posiadające sieć sklepów stacjonarnych połączyły w większym lub...

Czy człowiek może być kolorem? Kapitał ludzki, jako największa wartość w organizacji
ludzie-1

Chcąc prowadzić innowacyjną i ponadczasową firmę należy bacznie obserwować indywidualne predyspozycje pracowników. Nie każdy z nich nadaje się do pracy...

Zobacz więcej wpisów
  • http://oferownik.pl Robert Marketingowiec

    Nie da się być mocnym we wszystkich kanałach komunikacji, trzeba sobie wypracować te które najbardziej się wybijają i się ich trzymać.