#155 Drukowane kupony rabatowe

O kodach rabatowych pisaliśmy już w jednej z naszych lekcji. Mogą one być wykorzystywane na wiele sposobów: umieszczone bezpośrednio na stronie sklepu (np. na banerze), w portalach z kodami, mediach społecznościowych, wysyłane do klientów e-mailem lub przez SMS oraz drukowane w postaci kuponu, vouchera, ulotki czy wizytówki i dystrybuowane na różne sposoby. Dzięki nim możemy docenić obecnych klientów (rabat na kolejne zakupy) lub pozyskiwać nowych.

Partnerem lekcji jest Michał Majewski, KuponyDlaSklepu.pl

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto stosować unikalne kody rabatowe,
– jakie są możliwości zastosowań drukowanych kuponów,
– na co zwrócić uwagę przy projektowaniu kuponu.

Kod unikalny czy ogólnodostępny?

Kody rabatowe mogą być ogólnodostępne (wielokrotnego użycia, dla szerokiego grona klientów) oraz unikalne (indywidualny kod dla każdego klienta). Te drugie, w przeciwieństwie do ogólnodostępnych dają możliwość większej kontroli oraz mierzenia skuteczności działań marketingowych. Możemy tworzyć różne serie kodów dające inne korzyści i wysyłać je do wybranych przez nas grup klientów bez obawy, że po wykorzystaniu zostaną przekazane dalej czy umieszczone w internecie. Sprawiają one również wrażenie indywidualnego podejścia do klienta, co przekłada się na ich wyższą efektywność.

lekcja1

Aby korzystać z unikalnych kodów rabatowych oprogramowanie sklepu powinno mieć funkcję automatycznego generowania serii indywidualnych kodów i eksportowania ich do pliku (np. txt, csv, xls) lub importu kodów z pliku wygenerowanego przez zewnętrzne narzędzie, czy w przypadku kuponów drukowanych przez ich dostawcę. Przynajmniej jedną z tych możliwości posiada praktycznie każdy system do obsługi sklepu dostępny na naszym rynku.

Unikalne kody możemy wysyłać elektronicznie przez e-mail czy sms lub jako bony drukowane. Dziś zajmujemy się tymi ostatnimi. Są one idealne jako motywator do kolejnych zakupów i jest to ich najczęstsze zastosowanie. Oczywiście taką samą funkcję spełni kod wysłany e-mailem czy sms-em po zamówieniu. Jednak bez dodatkowych, często kosztownych modułów do automatyzacji tego procesu w systemie zdecydowanie prościej dołożyć drukowany kupon do paczki niż tworzyć dedykowaną wiadomość dla klienta, która dodatkowo niesie za sobą ryzyko pomyłki przy kopiowaniu adresu e-mail, numeru telefonu czy kodu rabatowego. Projekt i druk kuponów możemy zlecić wyspecjalizowanej firmie, która może skorzystać z kodów dostarczonych przez nas lub wygenerować je za nas i dostarczyć w odpowiednim pliku.

Inne możliwości dystrybucji kuponów drukowanych

Poza umieszczaniem ich w paczkach w celu zachęcenia klienta do ponownego zamówienia kupony drukowane dają również możliwości dystrybucji niedostępne dla innych rozwiązań – np. rozdawanie ich na różnych eventach lub w naszym sklepie stacjonarnym jeśli taki posiadamy, czy w innych miejscach gdzie znajdują się potencjalni klienci. Zdarza się, że robimy tak ze zwykłymi ulotkami promującymi sklep. Dopięcie bonu rabatowego do zwykłej ulotki na pewno zwiększy skuteczność. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ulotka sama w sobie była kuponem rabatowym. Ciekawym pomysłem jest dołączanie do naszych paczek kuponów sklepu z innej branży w zamian za dystrybucję naszych w ich paczkach.

Wiele sklepów wykorzystuje specjalne serie kuponów, z atrakcyjnym, jednorazowym rabatem dokładane do paczek klientów zamawiających przez portale aukcyjne, w celu zmotywowania ich do zakupów bezpośrednio w sklepie (pozwala to uniknąć prowizji przy kolejnych zamówieniach).

Papierowy kupon z indywidualnym kodem oraz wartością kwotową może być również produktem do kupienia w naszym sklepie i służyć jako voucher zakupowy, którym klient obdaruję bliską osobę.

Wskazówki dotyczące projektowania kuponów

Przede wszystkim kupon czy ulotka rabatowa powinny być czytelne i przejrzyste oraz ściśle nawiązywać do identyfikacji wizualnej sklepu (kolory, czcionka, itd.). Jego rozmiar nie powinien być zbyt duży – najlepiej jak będzie mieścił się w przedziale między wizytówką (50mm x 90mm), a ulotką A5 (148mm x 210mm).

Standardowy kupon powinien zawierać tylko najpotrzebniejsze informacje, takie jak: logo i adres sklepu, wartość rabatu, kod rabatowy, datę ważności, minimalną wartość zamówienia (jeśli została zdefiniowana) oraz jedno, dwa zdania opisu jeśli jest konieczny. Gdy rabat dotyczy tylko wybranej grupy produktów taką informację również powinniśmy umieścić. Wszystkie szczegółowe treści, które dotyczą korzystania z rabatów możemy zamieścić w regulaminie sklepu i poinformować o tym na kuponie.

Decydując się na większy kupon-ulotkę i chcąc na nim zawrzeć więcej treści na temat sklepu pamiętajmy o tym, aby część „rabatowa” z kodem i potrzebnymi informacjami była odpowiednio wyróżniona. Możemy również zaprojektować osobną ulotkę będącą reklamą sklepu i dopinać do niej standardowy kupon. Rozwiązanie to jest mniej estetyczne, ale pozwala obniżyć koszty. W zależności od nakładu i parametrów druku może się okazać, że wyprodukowanie ulotek o stałej treści oraz mniejszych kuponów z indywidualnym kodem będzie tańsze niż pakiet samych ulotek z kodem unikalnym.

Wartość rabatu oraz kod powinny być odpowiednio wyeksponowane na projekcie. Zalecane jest aby czcionka kodu rabatowego miała stałą szerokość znaku (np. Courier). Wówczas każdy kod będzie równej szerokości i unikniemy ryzyka, że wyjdzie on poza krawędź kuponu czy zakryje inne teksty.

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę?

Polecamy stosowanie prefiksów w kodach. Możemy numerować każdą stosowaną serię kodów, np. „01-XXXXX”, w kolejnej serii użyć prefiksu „02-” itd. Przede wszystkim rozwiązanie to eliminuje ryzyko, że w nowej serii znajdzie się taki sam kod jak w poprzedniej oraz pozwala na większą kontrolę. Prefiksy przydają się również jeśli wykorzystujemy kilka kanałów dystrybucji, np. kupony dokładane do paczek mogą mieć prefiks „PA#”, a wręczane w sklepie stacjonarnym, czy na evencie „WR#”.

Warto również numerować kupony co pozwoli w razie wątpliwości na zweryfikowanie czy rzeczywiście klient jest w jego posiadaniu. Wystarczy w takiej sytuacji poprosić klienta o podanie numeru kuponu i porównać czy kod rabatowy przez niego użyty odpowiada temu numerowi w naszej bazie. Numerowanie ułatwia pracę z kuponami – jeśli np. chcemy z serii 1000 szt. kuponów odłożyć 200 szt. wystarczy spojrzeć na numery pierwszego i ostatniego kuponu w stosie.

Podsumowanie

Kupony drukowane są najprostszym i najbardziej dostępnym rozwiązaniem z punktu widzenia technicznego, gdyż praktycznie każdy sklep posiada minimum funkcjonalności potrzebnych do ich obsługi. Kupony takie dają ciekawe możliwości zastosowań – im bardziej rozbudowany moduł do ich obsługi posiadamy w oprogramowaniu naszego sklepu tym jest ich więcej.

Idealnie zaprojektowany kupon powinien być spójny z identyfikacją graficzną sklepu i zawierać tylko najpotrzebniejsze treści, a czcionka kodu rabatowego powinna mieć stałą szerokość znaku.

Serwis KuponyDlaSklepu.pl zajmuje się kompleksową obsługą w zakresie materiałów (ulotki, wizytówki, foldery) z unikalnymi kodami rabatowymi.

Tagi

B2C Mobile commerce


Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JKB_PrintKoza Domowa Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Koza Domowa
Gość

Fajny tekst. Tylko korektor trochę dał ciała. Wziąć, a nie „wziąść”. 😉 Pozdrawiam!

JKB_Print
Gość

Bardzo fajny tekst. Kupony rabatowe są świetną formą promocji.

Pozdrawiamy
https://www.jkbprint.pl/

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

Sprzedaż części samochodowych – co się dzieje w internecie?

Branża automotive jest jedną z najbardziej dynamicznych, w szczególności jeśli chodzi o obszar dystrybucji i sprzedaży części samochodowych w internecie....

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Zobacz więcej wpisów