#139 Jak tworzyć skuteczne opisy produktów w Google Shopping?

Wyszukiwarki internetowe, w tym najpopularniejsze w Polsce – Google, to miejsce, w którym większość konsumentów rozpoczyna swoją przygodę zakupową, niezależnie od tego, w którym kanale finalnie dokonają zakupu. Jak skutecznie opisać produkt by przykuć uwagę klienta?

Partnerem lekcji jest Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska.

Dziś dowiesz się:

– jak opisać produkty w Google Shopping by trafić do klienta,
– czym są fragmenty rozszerzone i jak z nich korzystać,
– dlaczego światowe platformy wymagają numeru GTIN.

W przeglądarce Google można pokazać swój produkt na dwa sposoby: wykorzystując numer GTIN w zakupach Google oraz we fragmentach rozszerzonych.

Zakupy Google, czyli Google shopping

Google Shopping to funkcjonalność dająca duże możliwości sprzedaży nie tylko w kraju, ale też na rynkach zagranicznych. Ta oferta Googla to swego rodzaju połączenie kampanii AdWords ze szczegółowymi informacji o ofercie e-sklepu. Konsument szukający informacji o interesującym go towarze np. aparacie Nikon D7000, może już z poziomu strony wyszukiwarki, zapoznać się z ofertą sklepu, zdjęciem, ceną czy informacją o dostępności. Dla sklepu internetowego oznacza to większą efektywność kampanii reklamowych.

nikon

Korzystając z usługi Google Shopping należy pamiętać, że informacje o produktach:
– powinny wzbudzać pozytywne wrażenia wśród odbiorców,
– powinny być bezpieczne dla wszystkich użytkowników,
– powinny być dokładne i zgodne z prawdą,
– nie mogą nadużywać zaufania użytkowników ani naruszać ich prywatności,
– muszą być zgodne z prawem i przepisami,
– powinny być zgodne z decyzjami firmy Google dotyczącymi jej marki.

Ważne jest, aby informacje o produktach były aktualne, trafne i wyczerpujące. Klient zainteresowany ofertą sklepu wyświetloną w wyszukiwarce, po przejściu na witrynę tego sklepu, powinien znaleźć informacje tej samej treści, np. co do ceny czy dostępności produktu w ofercie sklepu.

Aby zapewnić aktualność danych należy pamiętać o wysyłaniu pliku z danymi do Google Shopping zawsze po aktualizacji treści witryny, nawet gdyby miało to miejsce kilka razy dziennie. W przypadku bardzo częstej zmiany np. cen można skorzystać z Content API for Shopping.

Jak stworzyć idealny opis produktu w Google Shopping?

Klient za pośrednictwem wyszukiwarki szuka konkretnych rzeczy, dlatego bardzo ważna jest szczegółowość opisu produkt. Im lepiej zostanie opisany przez e-sklep, tym lepiej Google wskaże go w wynikach wyszukiwania.

Produkty powinny być opisane zgodnie ze specyfikacją pliku danych i zawierać wiele szczegółowych danych, oto przykładowa ich lista:

identyfikator [id] – identyfikator produktu
tytuł [title] – tytuł produktu
opis [description] – opis produktu
kategorie produktów Google [google_product_category] – kategoria pozycji Google
typ produktu [product_type] – Twoja kategoria produktu
link [link] – adres URL prowadzący bezpośrednio do strony danego produktu w Twojej witrynie
link mobilny [mobile_link] – URL strony docelowej w wersji mobilnej
link do zdjęcia [image_link] – adres URL zdjęcia produktu
link do dodatkowego zdjęcia [additional_image_link] – adresy URL dodatkowych zdjęć produktu
stan [condition] – stan produktu
dostępność [availability] – stan dostępności produktu
data dostępności [availability_date] – dzień, w którym zamówiony przedpremierowo produkt będzie dostępny w dostawie
cena [price] – cena produktu
cena wyprzedaży [sale_price] – reklamowana obniżona cena produktu
okres obowiązywania ceny w wyprzedaży [sale_price_effective_date] – zakres dat, w jakim produkt jest oferowany po obniżonej cenie

Funkcjonalność Google Shopping wykorzystuje także unikalne identyfikatory produktów, czyli numery GTIN, które pozwalają na całkowitą identyfikację danej pozycji na rynku globalnym. Produkty przesłane bez unikalnych identyfikatorów trudniej zaklasyfikować i zastosować do nich funkcje Zakupów Google.

W przypadku 11 państw: Austrii, Belgii, Danii, Indii, Kanady, Meksyku, Norwegii, Polski, Rosji, Szwecji oraz Turcji unikalny identyfikator produktu jest zalecany. Gdy kierujesz swoją ofertę na pozostałe kraje, identyfikatory są wymagane, a Google sprawdza ich poprawność. W przypadku błędnie podanego numeru GTIN może odrzucić pik danych. Należy też pamiętać, że kierując ofertę na inne kraje, Google może wymagać dodatkowych informacji np. o podatku czy cen za jednostkę miary.

Jeżeli jeszcze nie korzystasz z Google Shopping, powinieneś:
– zarejestrować konto w Google AdWords,
– zarejestrować i skonfigurować konta w centrum sprzedawców Google,
– wygenerować pliki XML w panelu administracyjnym sklepu,
– przesłać listę produktów w panelu centrum sprzedawców Google,
– połączyć konta Centrum Sprzedawcy z Google AdWords,
– ustawić reklamy z listą produktów w AdWords.

Fragmenty rozszerzone

Przy niektórych wynikach wyszukiwania pojawiają się np. gwiazdki. Za takie wyświetlanie informacji o produkcie czy usłudze odpowiedzialne są fragmenty rozszerzone. W przypadku Google, to także element Zakupów Google.

Fragmenty rozszerzone, nazywane także opisami rozszerzonymi lub Rich Snippets to zestaw ustrukturyzowanych, dodatkowych danych o produktach, usługach czy zdarzeniach (np. koncert) wykorzystywanych przez wyszukiwarki Google, Yahoo, Bing oraz Yandex. Wszystkie te podmioty zawarły porozumienie dotyczące sposobu identyfikacji różnych elementów opisu produktu i stworzyły wspólne etykiety danych strukturalnych, które zostały opisane na stronie schema.org.

Dzięki wdrożeniu znaczników schema.org, bo tak się je często nazywa, roboty wyszukiwarek mogą lepiej interpretować zawartość strony. Warto wiedzieć, że jednym z parametrów podawanych w pliku danych jest jednoznaczny identyfikator produktu, czyli GTIN/ISBN. Zatem wystarczy dokonać odpowiednich zmian w kodzie HTML, aby klient zobaczył dodatkowe opinie, recenzje, oceny czy nawet cenę produktu.

Fragmenty rozszerzone

Wdrażając znaczniki schema.org, warto pamiętać o:
– oznaczeniu strony witryny jednym z formatów: mikrodane, mikroforamt, RDF,
– testowaniu oznaczanej zawartości (Structured Data Testing Tool) i eliminacji błędów,
– stosowaniu się do wytycznych schema.org.

Pamiętaj: prawidłowo wdrożone fragmenty rozszerzone mogą się przełożyć na CTR (współczynnik klikalności, ang. click through rate) i przynieść Ci wymierne korzyści biznesowe.

Popularne platformy zakupowe wymagają numerów GTIN

Prawidłowa identyfikacja produktów jest ważna także wtedy, gdy sklep kieruje swoją ofertę przez niektóre platformy zakupowe. Wiodące światowe platformy – Amazon, Alibaba oraz eBay już wymagają lub zalecają stosowanie identyfikatorów GS1.

Amazon wymaga podawania identyfikatora GTIN (UPC) dla nowych produktów, które po raz pierwszy są wprowadzane do oferty tej platformy. eBay wytypował listę kategorii produktowych, dla których podanie numeru GTIN w opisie nowego produktu wprowadzanego do oferty handlowej jest (od 29.06.2015) obowiązkowe. Wymóg ten dotyczy brytyjskiej strony eBay i dotyczy następujących kategorii, w języku angielskim: baby, cars, motorcycles & vehicles, collectables, crafts, garden & Patio, health & beauty, home, furniture & DIY, jewellery & watches, musical instruments, sporting goods, sports memorabilia, stamps oraz vehicle parts & accessories. Działania tej platformy podyktowane są chęcią precyzyjnego odpowiadania na zapytania klientów, a także łączenia opinii z poszukiwanym przedmiotem.

W czerwcu 2015 roku kolejny, może jeszcze mało w Polsce znany, globalny gracz eCommerce – Alibaba, wraz z 40 innymi chińskimi firmami działającymi w branży, podpisali zobowiązanie o przestrzeganiu standardów GS1. W podpisanym porozumieniu zwrócono uwagę, iż kody kreskowe będą odgrywać ważną rolę w modernizacji i rozwoju logistyki w Chinach i handlu zagranicznym. Na razie nie wiadomo od kiedy będą wymagane w opisie produktu na stronie serwisu, ale można przypuszczać, że będą premiowane.

Podsumowanie

Możliwość szybkiej i poprawnej identyfikacji każdego produktu staje się kluczowa dla każdego gracza eCommerce. Pozwala szybko podać poprawne wyniki, ale też daje znakomite możliwości analityczne. Warto z nich skorzystać.

Partnerem lekcji jest Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów