Mając możliwość stworzenia własnego biznesowego profilu, szybko będziemy mogli sprawdzić jaki drzemie w nim potencjał. Potrzebujemy do tego tylko kilku narzędzi oraz odrobiny czasu, który poświęcimy na zdobycie nowych fanów naszej marki.
Dziś dowiesz się:
- gdzie możesz reklamować swój sklep,
- dlaczego Facebook tnie zasięgi,
- czy warto płacić za reklamę w social mediach,
- po co tworzyć firmowy blog,
- czy bit.ly to użyteczne narzędzie.
Portale społecznościowe
Mając możliwość stworzenia własnego biznesowego profilu, szybko będziemy mogli sprawdzić jaki drzemie w nim potencjał. Potrzebujemy do tego tylko kilku narzędzi oraz odrobiny czasu, który poświęcimy na zdobycie nowych fanów naszej marki.
Można powiedzieć, że masz nieograniczone możliwości. Twój sklep może mieć profil praktycznie na każdym portalu społecznościowym, a jego założenie przeważnie jest bezpłatne. Oczywiście trzeba liczyć się z kosztem utrzymania pracownika, lub agencji, która będzie opiekować się stronami. Jeśli nie wiesz gdzie zacząć poniżej przedstawiam Ci praktycznie większość znanych portali i mikroblogów, na których tworzy się wirtualne życie.
Największy z największych. Portal, który dla wielu stał się drugim domem. Miliony użytkowników każdego dnia dzieli się swoimi postrzeżeniami na temat otaczającego ich świata. Facebook pozwala na dotarcie do ogromnej ilości fanów, a narzędzia dla developerów pozwalają na tworzenie różnego rodzaju aplikacji, które pomagają zatrzymać fanów na waszych stronach.
– w Polsce ponad 11 milionów aktywnych użytkowników,
- prawie 6 milionów użytkowników to kobiety,
- najczęściej używanym hashtagiem jest słowo #konkurs,
- średnio na fb spędzamy 18 minut podczas każdego wejścia na stronę,
- około 48% użytkowników sprawdza fb zaraz po przebudzeniu,
- na fb znajduje się 54,200,000 fanpage,
- średnio mamy po 130 znajomych i lubimy 80 stron,
- co 20 min sherujemy średnio 1 milion linków, wysyłamy dwa miliony zaproszeń do znajomości i 3 miliony prywatnych wiadomości,
- 68% osób dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat zakupionych produktów.
Miej lub bardziej skomplikowane narzędzia pozwalające nam “zmusić” naszych fanów do aktywności. Przy ich pomocy możemy przeprowadzić konkurs zgodnie z zasadami Facebooka, rozdać kody rabatowe lub stworzyć atrakcyjny landingpage.
Jak prowadzić profil na Facebooku
- twórz indywidualny content, który zainteresuje twoich followersów,
– tematyka postów powinna być spójna,
– komunikuj się z fanami,
– reaguj na skargi i problemy, z którymi zgłaszają się fani,
– nagradzaj aktywnych,
– konkursy to świetny sposób na aktywizację fanów, ale ważne by robić je według zasad facebooka,
– nie kradnij contentu oraz zdjęć z innych stron, podawaj źródło materiałów.
Bardzo lifestyle’owy portal społecznościowy. Idealny do promocji marek designerskich, sklepów z rękodziełem lub wystrojem wnętrz. Podzielony na tablice ma przejrzysty układ i w łatwy sposób pozwala znaleźć nam wszystko, czego potrzebujemy
– czas spędzony na Pinterest to ok. 15.8 min. (dla porównania YT – 16.4, FB 12.1, T 3.3),
– topowe firmy: ok. 9500 – 128000 followersów,
– milion odwiedzających każdego dnia,
– odsadzenie konkurencji,
– ok. 50% korzystających ma dzieci,
– 2/3 użytkowników to kobiety,
– wiek: 25-34 to ponad 1/4 całości userów,
– najczęściej używaną opcją jest repin,
– ma więcej przejść (referral traffic) niż LinkedIn, G+ i YT razem wzięci,
– obszary zainteresowań: rękodzieło (crafts, DIY), prezenty, hobby, wystrój wnętrz, moda.
Jak prowadzić profil na Pinterest
– twórz indywidualny content, który zainteresuje twoich followersów,
– pamiętaj by używać takich samych nazw profilu jak w innych social mediach,
– integruj profil z pozostałymi mediami społecznościowymi,
– używaj keywords w biografii,
– bądź kreatywny w nazwach tablic,
– skup się na lifestyle, a nie na produktach,
– taguj,
– buduj przejrzystą tablicę, bez bałaganu,
– pozwól sobie na gustowny humor,
– wchodź w interakcje z followersami,
– inspiruj,
– zadbaj o dobrej jakości zdjęcia,
– pamiętaj o znaku wodnym na zdjęciach,
– nie kradnij contentu innych,
– zawsze podpisuj (credits) zdjęcia,
– monitoruj ruch.
Pinetrest blokuje linkowanie, ale to nie problem. Zawsze możesz podać
nazwę swojego sklepu, lub skrócić jego adres.
Instagram to szybkość i opieranie się na naszej pierwotnej tendencji do posługiwania się pismem obrazkowym;. Zdjęcie, szybka obróbka, publikacja i kolejne lajki. Instagram to też moda, która ciągle nie osiągnęła szczytu swojej możliwości. I to nie tylko jeden program, ale cała gama różnych innych, wspomagających: od obróbki, po dodawanie bardziej lub mniej spektakularnych efektów, tekstów itp. Sam Instagram bardzo się rozwija – wprowadza nowe filtry, możliwości (np. filmiki, wysyłanie prywatnych wiadomości). Świetnie działa w nim tagowanie. Na Instagramie są gwiazdy i celebryci, wielkie marki. Można za pomocą I dzielić się fotografią produktową, ale i życiem swojego sklepu (od kuchni).
– instagram to 90 mln użytkowników miesięcznie,
– topowe marki, takie jak Nike, MTV, Starbucks mają po ponad 1mln fallowersów (i liczny te rosną!),
– dopełnia on świetnie główne kanały social media, jak Twitter czy FB,
– ma o 432000 więcej dziennych użytkowników więcej niż Twitter,
– Followersi spędzają na nim o ponad godzinę więcej czasu, niż przeciętni ćwierkający,
– Już ponad 40% marek korzysta z Instagramu jako narzędzia marketingowego i 20% z tych marek ma ponad 10000 użytkowników.
Jak prowadzić profil na Instagramie
- używaj go jako możliwości do opowiadania własnej historii – historii swojego e-biznesu,
– nie nudź tymi samymi zdjęciami,
– pamiętaj o dobrej jakości i oryginalnym podejściu do zdjęć,
– Instagram nie jest tak de facto narzędziem do promocji i sprzedaży, ale łączy ze sobą ludzi – tworzy community firmy, a to przecież nie produkty, tylko coś zdecydowanie ważniejszego,
– łącz się instagramowo z innymi social mediami: fb, Twitter, tumblr i innymi. Pamiętaj, żeby wszędzie używać tego samego nicka – to ułatwi fanom drogę do Ciebie,
– kontaktuj się z ludźmi – lajkuj zdjęcia innych, opowiadaj na komentarze, prowadź dialog – sam bądź aktywnym członkiem społeczności,
– używaj hashtagów, ba – stwórz swój własny, niebanalny, prowadzący wprost do Twojego profilu,
– rób konkursy (np. z użyciem hashtaga), buduj pozytywne doświadczenia wokół swojej marki,
– monitoruj swoje statystyki, na ich podstawie analizuj, twórz nowe metody, redefiniuj używane do tej pory.
Przykład na to, że niewiele ponad 100 znaków, może powiedzieć więcej niż nie jeden cały wall. Z Twittera korzystają miliony użytkowników, choć w Polsce nie jest tak popularny jak na zachodzie, to jednak wiele firm korzysta z tego kanału komunikacji.
– 645,750,000 zarejestrowanych użytkowników,
– 135,000 kont jest rejestrowanych każdego dnia,
– 190 milionów unikalnych odwiedzin twittera każdego miesiąca,
– 58 milionów – to średnia liczba twittów każdego dnia,
– 43% użytkowników twittuje z telefonów,
– 40% użytkowników nie twittuje, ale ogląda profile innych,
– co sekundę pojawia się 9100 twittów,
– pozwala na stworzenie łatwego supportu.
Jak prowadzić profil na Twitterze
– pamiętaj, że marka ma własną osobowość, nie zaczynaj wpisów od JA,
– jeśli świadczysz usługi warto założyć twitterowy support,
– dopasuj godziny wpisów do Twojej strefy czasowej i jej użytkowników,
– wspieraj influencerów,
– staraj się wdawać w interakcję z innymi markami,
– coraz większą popularnością cieszą się cykliczne spotkania ćwierkaczy – warto zwrócić uwagę na to, bowiem ludzie ze sfery totalnie cyfrowej, przechodzą do tej analogowej.
Google+
Jest dziwnym tworem, którego jedni uwielbiają, a inni ignorują. Zasada udostępniania postów jest analogiczna do tego, co mamy na facebooku, tylko, że na Google + podobno nic się nie dzieje. Nie jest to do końca prawdą, bowiem ten portal ma kilka mocnych stron. Ciekawe jest to, że 72 ze 100 największych marek na świecie ma konto na G+, tyle że 40% z nich po założeniu konta nie wykazała żadnej aktywności.
– 645,750,000 zarejestrowanych użytkowników,
– w Polsce mamy około 630 tysięcy aktywnych profili na G+,
– możliwość połączenia profilu na portalu z treściami tworzonymi na własnej stronie. Dzięki temu dany wpis, czy nawet cała strona w wyszukiwarce Google, będzie oznaczona naszym zdjęciem i nazwą użytkownika. Nadaje to postowi więcej wiarygodności i przyciąga zdecydowanie większą uwagę potencjalnych klientów, niż zwykłe wyniki wyszukiwania,
– według statystyk posty autoryzowane są klikane 5% częściej, niż posty bez autoryzacji. Co więcej, po implementacji Google Plus linki odsyłające do postów/stron będą ważone na podstawie tego, kto je publikuje, a nie gdzie są publikowane. Silna obecność w Google Plus powoduje mocniejszą pozycję w wyszukiwarce Google. Jednakże dodatkowym, bardzo ważnym aspektem, jest wyświetlanie bezpośrednio obok wyników wyszukiwania najnowszych wpisów opublikowanych na profilu firmowym,
– duża elastyczność w publikowaniu treści.
Jak prowadzić profil na G+
- dopasuj treści do konkretnych grup użytkowników,
– pisz z aktywnego, uzupełnionego profilu – to pomaga w publikacji,
– nie ograniczaj się tylko do samych treści, w przeciwieństwie do FB nie musisz płacić za zasięgi twórz grupy i kręgi zainteresowań, w ten sposób łatwiej dotrzesz do osób zainteresowanych Twoim contentem.
Flickr
Najprościej mówiąc to internetowe portfolio, jednakże po zmianach, jakie przeprowadzono jakiś czas temu, stał się on świetnym katalogiem produktów online. Poza nazwą zdjęcia, możemy dodać jego opis, link do strony, tagi. Zdjęcia możemy dodać do odpowiednich grup, w których znajdują się użytkownicy zainteresowani daną tematyką. W Polsce mało firm wykorzystuje ten portal do celów promocyjnych, a szkoda, bowiem teraz każdy nowy użytkownik otrzymuje 1TB wirtualnej przestrzeni zupełnie za darmo.
– flickr to około 100.000.000 aktywnych profili,
– 43% użytkowników to mężczyźni, a 57% to kobiety,
– 31% to użytkownicy w wieku 18-34 lata.
Jak prowadzić profil na Flickr
- potraktuj flickra jako wielki katalog online twoich produktów,
– podziel zdjęcia na kategorie, takie jakie znajdują się w twoim sklepie,
– nie bój się długich i konkretnych opisów, wyszukiwarkom to pomoże w indeksowaniu,
– flickr nie blokuje linków do zewnętrznych stron, wykorzystaj to dopasuj treści do konkretnych grup użytkowników.
Ograniczony zasięg postów
Facebook to chytra bestia. W czasie gdy vlogerzy otrzymują pieniądze z YouTube za wartościowy content, Facebook każe nam płacić za dotarcie do naszych fanów. Profile mające po kilkadziesiąt tysięcy fallowersów, posiadają po kilka komentarzy pod swoimi postami, a statystyki wewnętrzne wyglądają zatrważająco. Każdego dnia na branżowych portalach słychać lament administratorów, którzy muszą wyciągnąć ciężkie pieniądze za reklamę swoich treści. Okazuje się jednak, że system płatności nie rozwiązuje problemów, z każdej strony dochodzą do nas informacje, iż nasze posty docierają do zupełnie innych grup docelowych niż powinny. Wszystko przez farmy fanów i klikaczy w reklamy. Zastanów się więc czy warto przy pewnych poziomach inwestować w reklamę, gdy jej korzyść może być znikoma.
Algorytmy facebooka są zmienne, czasami zmiany te wprowadzane są co kilka miesięcy, a czasem co kilka tygodni. Pamiętajcie o prostej zasadzie największe dotarcie ma zwykły wpis tekstowy, później wpis ze zdjęciem, a najmniejsze linki do zewnętrznych stron. Skorzystaj z tej wiedzy przy planowaniu kolejnych postów.
Mikroblogi firmowe
To miejsce, gdzie podzielisz się swoją wiedzą z Twoimi klientami. Wielu z nich nie jest ekspertami, Ty zaś możesz przekonać ich do wybrania odpowiedniego dla nich produktu. Sklepy z fototapetami dzielą się wiedza na temat dekoracji wnętrz, sprzedawcy gier konsolowych piszą recenzje nowych tytułów, a sklep z częściami do quadów opisuje imprezy branżowe. Twoje wpisy nie muszą być długie wystarczy kilkaset znaków. Ważne jest jednak by były regularne i zawierały ważną dla czytelnika treść. Skup się na konkretach, wiedzy specjalistycznej i informacjach z branży. Statystyki pokazują, że klienci chętniej kupują w sklepach dzielących się za darmo swoim doświadczeniem.
Blogi powinny być integralną częścią sklepu. Pamiętaj o tym, aby promować wpisy w mediach społecznościowych. Proste narzędzia pozwalające sherować Twój content, czyli przycisk lubię to!, dodaj do wykopu, czy guzik G+ pozwolą szerszej liczbie osób dotrzeć do Twojej strony, szczególwnie ważne jest to w momencie, kiedy dzielisz się naprawdę ważną informacją.
Bit.ly – proste narzędzie dla social menagera
Zasięgi facebooka to jedno, a realne przejścia z portali do Twojego sklepu to drugie. Na pomoc przychodzi nam bit.ly sympatyczny portal pozwalający na skracanie linków. Nie byłoby w nim nic nadzwyczajnego, gdyby nie narzędzie do statystyk. Obejmują one wszystkie skrócone linki i pokazują między innymi źródło kliknięcie, oraz lokalizację kilkającego. W ten sposób dowiemy się, że nasz promowany post kliknęło 100 osób z czego 70 używało telefonu komórkowego i było mieszkańcami Wysp Owczych. Dzięki tym danym możemy planować kolejne posty i robić to w taki sposób, aby docierały do interesującej nas grupy.
Podsumowanie
Jak sam widzisz opcji „darmowej” promocji w sieci jest wiele. Portale społecznościowe pozwalają na budowanie community wokół Twojej marki. Powyższe zestawienie jest małym kompendium wiedzy podanym w pigułce. Dzięki niemu zobaczysz możliwości poszczególnych mediów oraz ich słabe strony. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby być wszędzie. Wiele marek posiada konta na każdej platformie i zależnie od targetu inaczej wyglądają ich profile. Ważne jest, aby zacząć. Ważne abyśmy nie popełniali podstawowych, pokazanych w dzisiejszej lekcji, błędów.
Co należy zapamiętać?
Nie musisz mieć profilu wszędzie. Wybierz tylko te kanały, które najlepiej pasują do Twojego biznesu.
Pamiętaj, że najważniejsza jest jakość contentu, który zamieszasz w sieci.
Zadanie na dziś
Sprawdź, na którym z opisywanych portali możesz założyć firmowy profil.