#11 – Prowadź swój blog

Badania przeprowadzone w lipcu 2012 roku wykazały, że 19,5% internautów uważa, że blogi są coraz ważniejszym źródłem informacji (badanie wykonane przez Omnibus Pollstar na zlecenie Hatalska.com)

Dziś dowiesz się:

- co to jest blog,

- czy blog wspomoże Twój biznes,

- jak prowadzić bloga.

Po co blogować?

Na szkoleniach często mówię: piszcie blogi! Wtedy zazwyczaj pojawiają się uśmiechy i wątpliwości.

Po co?

Przecież ja nie umiem. O czym mam pisać? Skąd wezmę na to czas? Po co? Cele pisania bloga mogą być następujące:

Wzmocnienie wizerunku firmy – nic tak nie podnosi rangi firmy jak blog ekspercki.

Interakcja z użytkownikami – wdaj się w rozmowę z czytelnikami, rozwiej wątpliwości, wysłuchaj, co warto zmienić w sklepie. Jeśli ktoś skarży się na obsługę lub towar – wytłumacz zaistniałą sytuację.

Kreowanie marki, osoby – zostań ekspertem. Im więcej będziesz mieć czytelników, tym więcej osób zacznie Cię uważać za eksperta i jeżeli coś polecisz, to internauci Ci uwierzą.

Reklama – jestem zwolennikiem tezy, że „Google kocha blogi”, a szczególnie wysokiej jakości treści, znajdujące się na blogach. Działa to tak:

11.1

Nie należy zapomnieć o tym, że dobry blog sam „pozycjonuje” się na wysokich miejscach w wyszukiwarce.

Blogvertising to reklama, która pojawia się na blogach. Porządnie zrobiona reklama, np. w postaci dobrze napisanego artykułu sponsorowanego, sprawi, że aż 70% internautów uwierzy w jej treść. Wynika to z wysokiego poziomu zaufania, którym obdarza się blogerów. Pomyśl, jak można to wykorzystać.

 

Rodzaje blogów i ich zastosowanie w poszczególnych branżach:

Blog tekstowy – najbardziej popularny; wystarczy dodawać do tekstów po kilka zdjęć, aby sprawdził się w każdej branży.

Wideoblog – jego zasadniczą treścią są filmy; wymaga czasu i zaangażowania, a najlepiej sprawdza się w przedstawianiu kosmetyków.

Fotoblog – zasadniczą treścią takiego bloga są zdjęcia; sprawdzi się w branży fashion.

Przecież ja nie umiem

Chyba nie przez przypadek prowadzisz sklep internetowy z określonym asortymentem. Nawet z początku swojej działalności, nie znając świetnie branży, jesteś w stanie opisywać produkty własnymi słowami. Czytelnicy blogów szukają prostych opisów, a nieprofesjonalnej specyfikacji technicznej załączonej do produktu. Jeżeli posiadasz większą firmę i stać Cię na tego typu wydatki, to możesz do prowadzenia bloga zatrudnić profesjonalistę.

O czym mam pisać?

Blog jest nieformalnym kanałem komunikacji, więc naprawdę możesz pisać o wielu rzeczach. Nie wszystkie wpisy muszą dotyczyć Twojej branży. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na wpisy na bloga.

Opisywanie nowych produktów – tekst o nowościach może przybrać postać mniej formalnego opisu, ponieważ na blogu nie jest wymagany oficjalny język. Możesz więc prostymi słowami przedstawiać zalety produktu.

Testowanie produktów – ciekawym rozwiązaniem jest przeprowadzenie testu produktu. Jeżeli np. sprzedajesz obuwie, to możesz na blogu zamieścić swoje zdjęcie w konkretnym modelu obuwia wraz z opisem swoich wrażeń. Takie „nieoszlifowane”, naturalne zdjęcie z pewnością wzbudzi zaufanie czytelników i zwiększy zainteresowanie produktem.

Organizuj konkursy – masz mnóstwo opcji, np. ogłoś konkurs na najlepsze zdjęcie Twojego produktu. Można też prościej: ogłoś, że kto pierwszy skomentuje Twój wpis, ten otrzyma 30% rabatu na zakupy.

Wprowadź swobodną atmosfer – na blogu możesz również zamieszczać śmieszne teksty lub zdjęcia, najlepiej powiązane z Twoją branżą.

Napisali o nas – jeżeli w mediach pojawiła się informacja o Twoim sklepie, warto się tym pochwalić na blogu.

Pamiętaj! Blog to nie jest pismo literackie. Nie chodzi w nim o przekazywanie wiadomości w trudnym języku. Blogi czytają zwykli ludzie, spragnieni dużej dawki ciekawych informacji, a niepoetyckich farmazonów. Dlatego – nawet jeśli nie jesteś literatem – na pewno dasz sobie radę!

Jeżeli nadal nie masz pomysłów, zobacz jak robią to najlepsi i zajrzyj na www.blog.deezee.pl  i www.blog.malabelle.pl

Skąd wezmę na to czas?

Blogi piszą politycy, celebryci, a nawet prezydenci. Nawet oni znajdują czas, więc jeżeli będziesz chcieć, to z pewnością uda Ci się wygospodarować chwilę na stworzenie wpisu. Wbrew pozorom pisanie bloga nie jest czasochłonne. Na początku warto pisać jeden post w tygodniu, a to jest czynność, która nie zajmie więcej niż 10 minut.

Jeżeli nie masz czasu na pisanie, pomyśl o współpracy z innymi autorami. Nie bój się niestandardowych akcji oraz współpracy z początkującymi blogerami.

Jakie są przykładowe formy współpracy z blogerami?

- Zasponsorowanie całego bloga.

- Reklama na blogu.

- Sponsorowanie nagród w konkursach na blogu.

- Uczynienie z blogera twarzy Twojego sklepu.

- Objęcie patronatu nad blogiem.

– Przekazywanie produktów do testowania.

Wybierz blogera, który pisze o Twojej branży. Reklama klasycznych zegarków na blogu poświęconym elektronice nie przyniesie dobrych rezultatów. Współpraca z blogerami najlepiej sprawdza się w branży odzieżowej.

Reguły blogowania

Blogowanie różni się znacznie od prowadzenia strony internetowej lub sklepu. Oto kilka reguł blogowania:

Pisz prostym językiem – śmiało możesz zwracać się do czytelników z użyciem formy „ty”.

Pisz systematycznie – nie ma znaczenia, czy jest to codziennie, czy raz na miesiąc. Przyzwyczaj czytelników, że gdy odwiedzą Twój blog raz w tygodniu, to będą mogli zapoznać się z nowymi wpisami.

Pozwól komentować wpisy – jeżeli pojawi się krytyka, to otwarcie z nią polemizuj i przedstaw swój punkt widzenia. Zawsze masz możliwość blokowania lub kasowania wpisów, ale korzystaj z tego tylko wtedy, kiedy ktoś obraża innych użytkowników lub używa słów niecenzuralnych.

Dbaj o czytelników – spraw, by mieli po co wracać. Oprócz ciekawej treści, organizuj minikonkursy lub specjalne promocje dla czytelników.

Zamieszczaj zdjęcia – pamiętaj, że jeden obraz mówi więcej niż milion słów. Warto, aby w każdym wpisie było przynajmniej jedno zdjęcie, ale nie umieszczaj ich na siłę.

Nie przejmuj się długością tekstu – choć można znaleźć informacje, że standardowy tekst na blogu powinien mieć np. 1000 lub 1500 znaków, to nie polecam trzymania się tych wytycznych. Jeżeli masz coś ciekawego do napisania, to napisz nawet 2500 znaków.

W przypadku braku weny twórczej – napisz kilka zdań.

Firmowy blog umieść w subdomenie strony firmowej – przykładowo, jeżeli Twoja firma ma adres w domenie www.moja-nazwa.pl, to blog powinien znajdować się pod adresem www.blog.moja-nazwa.pl.

Pamiętaj, aby wygląd bloga nawiązywał do wyglądu Twojego sklepu internetowego.

WordPress (WordPress.org) to najpopularniejsza, darmowa platforma blogowa. W standardzie posiada wszystkie elementy niezbędne do rozpoczęcia blogowania. Większość znanych blogów wykorzystuje właśnie tę platformę. Inne popularne rozwiązania:

– blogger.com

- blox.pl

- blog.onet.pl

- wordpress.com

Funkcje systemu do blogowania na przykładzie blog.deezee.pl

Możliwość komentowania – liczba komentarzy świadczy o jakości i popularności bloga. Zachęcaj użytkowników do komentowania. Pozwól na komentowanie niezarejestrowanym użytkownikom.

Kategorie – wpisy dziel na kategorie. Dzięki temu internauci będą mogli szybko znaleźć interesujące ich treści.

RSS – to dobry sposób na powiadamianie użytkowników o nowych wpisach. Jest to obligatoryjny element każdego bloga. Więcej o RSS dowiesz się na: http://pl.wikipedia.org/wiki/RSS

Archiwum – pozwól przeglądać internautom Twoje archiwum. Duże archiwum pozytywnie świadczy o firmie i wpływa na jej wiarygodność.

Wyszukiwarka – warto zadbać, aby w łatwo dostępnym miejscu znalazła się wyszukiwarka. Pozwoli szybko znaleźć opis produktu, recenzję, test etc.

Blogi, które warto zobaczyć

www.what-anna-wears.blogspot.com

www.jemerced.com

www.fashionelka.pl

www.madamejulietta.blogspot.com

www.fashionsalade.com/jestemkasia

www.charlize-mystery.blogspot.com

www.makelifeeasier.pl

www.beauty-fashion-shopping.blogspot.com

www.daisyline.blogspot.com

www.sannas-land-of-illusion.blogspot.com

Co należy zapamiętać?

Prowadzenie bloga staje się ważnym elementem każdego internetowego przedsięwzięcia.
Blog zwiększa Twoją wiarygodność.

Zadanie na dziś

Stwórz swojego pierwszego bloga. 
Zacznij pisać. Na początku opisz kilka produktów ze swojego sklepu.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Moda RetroJakie ustalić ceny, aby zarabiać i nie tracić klientów - Wzorowy Sklep Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
trackback

[…] lojalność klientów znanej marce lub konkretnemu sklepowi. Pomocna w tym miejscu będzie Lekcja 11: Prowadź swój blog i Lekcja 9: Mailing – to za pomocą tych narzędzi możesz pokazać Siebie jako eksperta w danej […]

Moda Retro
Gość
Moda Retro

Znowu literóweczka się wkradła 😉

Opisywanie nowych produktów – ,,…” zelety produktu.

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów