#14 – Wybierz platformę dopasowaną do Twoich potrzeb

Jakie oprogramowanie wybrać dla swojego sklepu internetowego? Poznaj wady i zalety wszystkich rozwiązań.

Dziś dowiesz się:

- o zaletach rozwiązań, na których możesz postawić sklep

- na co zwracać uwagę podczas wyboru wykonawcy sklepu

Darmowy czy płatny?

Pytanie, które zadaje sobie każdy przed rozpoczęciem przygody z e-commerce: na jakie rozwiązanie się zdecydować? Niestety, nie udzielę na to pytanie odpowiedzi. Musisz zrobić to osobiście. Na rynku istnieją dwa główne rozwiązania, dzięki którym można stworzyć własny sklep internetowy. Przeczytaj, jakie są zalety każdego z nich. Dopiero później zdecyduj, które rozwiązanie wybrać.

SaaS – Software as a Service

To model, w którym producent dystrybuuje gotowe oprogramowanie i pobiera za nie miesięczny abonament. Aplikacja jest przechowywana w chmurze obliczeniowej i tą drogą udostępniana klientom. Aby móc korzystać z oprogramowania, wystarczy mieć połączenie z Internetem. Największe firmy udostępniają nawet kilka tysięcy licencji.

Zalety rozwiązania:

– Zamknięty i przetestowany system.

– Od pomysłu do jego realizacji jest kilka kroków.

– Prosty interfejs.

– Możliwość zmiany grafiki (w niepełnym zakresie).

Dla kogo to rozwiązanie:

- Jeśli masz pomysł na biznes i chcesz go szybko sprawdzić bez ponoszenia dużego ryzyka.

– Jeśli masz bezkonkurencyjny produkt.

– Jeśli ceny oferowanych produktów będą na tyle niskie, że nie boisz się konkurencji.

– Jeśli liczy się dla Ciebie czas, ponieważ chcesz jak najszybciej wystawić do sprzedaży jak największą liczbę produktów.

Open source i oprogramowanie dedykowane

Open Source to idea oprogramowania otwartego, stworzonego przez użytkowników dla użytkowników, której celem jest istnienie swobodnego dostępu do darmowego oprogramowania dla wszystkich chętnych.

Ekspert radzi:

Specjalista ds. doradztwa w zakresie wdrożeń dedykowanych w i-sklep.pl
Wybierając dostawcę oprogramowania należy wziąć pod uwagę również współpracę długofalową. Przede wszystkim zadaj sobie pytanie: czy jeżeli mój sklep odniesie sukces, to czy będę mógł rozwijać się z tą firmą? Czy czeka mnie kolejna inwestycja przy zmianie platformy?

– Daniel Gola – e-commerce analytics manager w i-systems

Zalety open source:

– Brak opłat za licencję na oprogramowanie.

– Nad rozwojem oprogramowania pracują pasjonaci z całego świata – można korzystać z ich wiedzy i pomysłów.

– Nieograniczony dostęp do dodatków, narzędzi i usprawnień (uwaga, nie wszystkie są sprawdzone i bezpieczne!).

– Dużo aktualizacji.

Dla kogo to rozwiązanie:

– Jeśli nie chcesz się uzależnić od jednej firmy.

– Jeśli chcesz osobiście ulepszać swój sklep.

– Jeśli masz odpowiednią wiedzę na temat programowania.

– Jeśli dysponujesz czasem, by te rozwiązania i pomysły wdrażyć.

Rozwinięciem i ulepszeniem oprogramowania open source jest oprogramowanie dedykowane. Jest to oprogramowanie sklepu internetowego napisane specjalnie dla Ciebie i spełniające wszystkie Twoje oczekiwania.

Zalety oprogramowania dedykowanego:

- Zawsze dostaniesz indywidualny projekt, dostosowany do Ciebie i branży.

- Masz możliwość zamówienia każdej potrzebnej Ci funkcjonalności.

- Po zakupie oprogramowanie staje się Twoją własnością.

- Otrzymujesz pełne wsparcie techniczne.

Dla kogo to rozwiązanie:

– Jeśli chcesz mieć kontrolę nad każdym aspektem sklepu – od wyglądu po dodatkowe funkcjonalności (spotkania, konsultacje, briefy etc).

– Jeśli chcesz rozwinąć swoją markę i masz na to budżet.

– Jeśli chcesz swój czas przeznaczyć na inne działania związane z działalnością sklepu, a kwestie techniczne powierzyć specjalistom.

– Jeśli chcesz zastosować zaawansowane rozwiązania (np. integracje) i nie możesz sobie pozwolić na błędy.

Pamiętaj, że większość firm oferuje testowe wersje oprogramowania. Testy są bezpłatne. Przez ten czas możesz sprawdzić wszystkie funkcje, użyteczności i zobaczyć, czy akurat to rozwiązanie jest dla Ciebie. Skorzystaj z tej możliwości.

Jaki silnik sklepu będzie dla Ciebie najlepszy?

Teraz już znasz rozwiązania, dzięki którym można utworzyć sklep internetowy. Ale które jest najlepsze dla Ciebie i Twojego sklepu? Nie będę sugerował żadnego rozwiązania, chciałbym tylko podpowiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas wybierania firmy, która stworzy Twój sklep.

Sprawdź wcześniejsze realizacje. Zwróć uwagę na różnorodność projektów – im więcej zrealizowanych zleceń z różnych branż, tym lepiej.

Poszukaj w Internecie sklepów wykonanych przez firmę i sprawdź, jak wyglądają, jak działają, czy posiadają dodatkowe elementy zachęcające do dokonania zakupu, czy oferują programy lojalnościowe, jak wygląda cały proces zakupowy.

Skontaktuj się z firmą, porozmawiaj z jej przedstawicielami, odwiedź firmową stronę i kanały w serwisach społecznościowych.

Zapytaj o rodzaj umowy, gwarancje i inne kwestie formalne.

Zawsze myśl o przyszłym rozwoju sklepu. Oferty porównuj pod tym kątem.

Podsumowanie

Podczas 14 kolejnych lekcji przedstawiłem Ci wszystkie zagadnienia związane z prowadzeniem sklepu internetowego. W tym rozdziale podsumujemy najważniejsze kwestie.

 Tytuł                        Co należy zapamiętać?
1.  Wprowadzenie do  wzorowego  sklepu  - Wybór właściwej branży jest najważniejszy dla przyszłego  sukcesu sklepu internetowego.
– Znajdź rzeczy, które wyróżnią Twój sklep wśród innych.
– Badanie rynku jest kluczem do sukcesu.
 – Pamiętaj – nie zaczynaj prowadzenia sklepu od wyboru platformy.
– Wybierz platformę dopiero wtedy, gdy zdiagnozujesz wszystkie swoje  potrzeby. Złe dobranie sklepu może mieć fatalne skutki.
2.  Niezbędne  elementy sklepu  – Sklep internetowy to nie tylko towar, koszyk i systemy do wysyłania
płatności. To również cała otoczka, która sprawi, że wzrośnie zaufanie
do Twojego sklepu, a co za tym idzie – zwiększy się sprzedaż.
 – Pamiętaj o regulaminie i jego najważniejszych elementach.
3.  Copywriting  – Teksty reklamowe najlepiej pisać odwołującym się do emocji  językiem korzyści. Każdy tekst dobrze jest dać do oceny rodzinie lub  znajomym.
 – Jeżeli nie potrafisz pisać teksów, skorzystaj z usług profesjonalnego
copywritera.
4.   Wzbudzanie        zaufania  – Poziom zaufania do Twojego sklepu przekłada się na wielkość  sprzedaży.
 – Nie skupiaj się na jednym sposobie, tylko wykorzystaj kilka technik,
aby wzmocnić zaufanie do Twojego sklepu.
5.  Porzucone  koszyki
 (użyteczność) 
 – Użyteczność sklepu przekłada się na wielkość sprzedaży.
 – Ścieżka zakupu powinna być jak najprostsza.
6.   Pozycjonowanie  – Szybki wzrost pozycji = szybki spadek pozycji.
 Optymalizacja strony WWW jest jednym z kluczowych elementów
pozycjonowania strony.
 – Pozycjonując się, pamiętaj o tym, aby znaleźć się w pierwszej piątce
– TOP 5, a nie w pierwszej dziesiątce – TOP 10.
 Dobrze zastanów się przed wyborem firmy pozycjonerskiej.
7.  AdWords  - Google AdWords to jedno z najskuteczniejszych i najlepiej
mierzalnych narzędzi reklamowych.
 – Przy sporym budżecie warto pomyśleć o zleceniu prowadzenia
kampanii specjalistom.
8.  Social Media  - Internauci dzielą się na dwie części: tych, którzy już są w mediach
społecznościowych i tych, którzy będą tam w niedalekiej przyszłości.
 – Wykorzystaj portale społecznościowe przede wszystkim
do budowania marki, a nie do sprzedaży
9.  Mailing  – Najbardziej wartościowa jest baza danych stworzona przez nas
samych.
 – Jeśli decydujesz się na kupno mailingu, to sprawdź pochodzenie
bazy danych.
 – SPAM się nie opłaca.
10.  Google Analytics  - Na stronie obowiązkowo muszą być statystyki WWW. Pomimo
tego, że firma hostingująca Twój sklep zapewnia statystyki, zastosuj
statystyki Google Analytics.
 – Przynajmniej raz w miesiącu przyjrzyj się dokładnie statystykom.
Sprawdź, czy Twoje działania przynoszą realne korzyści.
11.  Prowadź swój blog  - Prowadzenie bloga staje się kluczowym elementem każdego
internetowego przedsięwzięcia.
 – Blog zwiększy Twoją wiarygodność.
12.  Wysyłka towaru
 i płatności on-line
 Obowiązkowo w swoim sklepie oferuj:
– płatności on-line,
– przelew tradycyjny,
– pobranie.
 Automatyzacja procesu adresowania i wysyłania towaru pozwoli na  redukcję kosztów prowadzenia sklepu.
13.  Tworzenie  skutecznych  kampanii  reklamowych  Skuteczna kapania reklamowa bazuje na trzech czynnikach:
– dobrej stronie,
– właściwym targecie,
– zbieraniu potencjalnych klientów.
 Testuj reklamy i monitoruj statyki.
14.  Wybierz platformę  dopasowaną do Twoich  potrzeb  Wybierając oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego  nie zapominaj o powyższych informacjach.

Elementy wzorowego sklepu

Poprawnie stworzona treść sklepu i opisy produktów.

Wzbudzająca zaufanie szata graficzna.

Funkcje ułatwiające korzystanie ze sklepu i zwiększające wiarygodność (np. płatności on-line, integracje z Social Media).

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarki.

Zaimplementowany moduł Google Analytics e-commerce.

Co należy zapamiętać?

Sklep internetowy to Twoja wizytówka. Potencjalny klient nie zobaczy Ciebie i siedziby Twojej firmy, tylko szatę graficzną sklepu. Na podstawie jej wyglądu zostaniesz oceniony i klient podejmie decyzję o dokonaniu (lub nie) zakupów w Twoim sklepie.
Przeczytaj trzy razy podsumowanie całego kursu. Jeżeli coś sprawia Ci problem lub czegoś nie pamiętasz – wróć do wcześniejszych lekcji.

Zadanie na dziś

Wypróbuj możliwości różnych platform do prowadzenia sklepu – większość oferuje 14 dniowy okres testowy.
Sprawdź, czy uda Ci się zainstalować i skonfigurować darmowy sklep.
Określ, jakie korzyści chcesz osiągnąć i jakie w związku z tym masz potrzeby. Następnie zgłoś się do firmy, która tworzy sklepy internetowe. Sam kontakt i oferta nic nie kosztują, a dzięki temu Twój wybór będzie łatwiejszy.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów