#72 – Dostawa towaru jako forma promocji e-biznesu

Klienci lubią otrzymywać przesyłki z zamówionym towarem. Uwielbiamy otwierać zapakowane pudła, zrywać folię z nowych produktów, a później cieszyć się zakupem. Tak właśnie to wygląda. Możesz nie zdawać sobie sprawy, jak dużo radości daje Twój sklep osobie, która kupiła coś, na co odkładała przez długi czas pieniądze. Czasami to dzieciak, który za kieszonkowe zamówił swoją upragnioną grę na konsole, czasem mąż, który kupił żonie drogie perfumy, innym razem młoda dziewczyna, która od dawna zbierała pieniądze na MacBooka.

Dziś dowiesz się:

- jak opakowanie może wpłynąć na odbiór marki,

– co możesz zmienić w wysyłkach,

– jak zaskoczyć klienta.

Zakup oznacza dostawę, dostawa zaś to możliwość dodatkowej promocji Twojego e-sklepu. Po co masz promować Twój biznes wśród osób, które właśnie otrzymały paczkę? Bo to idealny target. To grupa osób, która może ponowić zakup. Co może ich do tego przekonać? Przede wszystkim cena oraz standard obsługi i wysoka jakość zakupionego produktu. W drugiej kolejności na pomoc w promocji przychodzą kupony, kody, a także dość nietypowe formy dostawy, które służą bardziej jako narzędzie PR. Dziś chcemy skupić się na tym, co może w dużej mierze mieć ogromny wpływ na zapisanie naszej marki w świadomości kupującego. Chodzi o opakowania, pudełka i nietypowe sposoby dostawy, które wywołują uśmiech na twarzy osób, które je otrzymały.

A…B…C…

Naszą podróż zacznijmy od najprostszych rzeczy. Drobiazgów, które nie kosztują wiele, a powodują, że klient zupełnie inaczej podchodzi do zakupu. Zacznijmy od opakowania.

Dostawa towaru

Tobie, jako sprzedawcy, zależy na tym, by wysłany towar był dobrze zabezpieczony, przetrzymał podróż i dotarł bezpiecznie do klienta. By tak się stało możesz napchać do pudełka trocin, a później obwinąć całość kilometrami streczu. Gdy tak zabezpieczysz paczkę na 99% dojedzie w nienaruszonym stanie do kupującego. Już słyszę przekleństwa, które ta osoba ciska pod adresem pakującego, podczas czwartej minuty cięcia folii zabezpieczającej pudło. To norma, że sprzedawcy nie zastanawiają się nad tym, jak odbiorca poradzi sobie z otworzeniem przesyłki. To, w jaki sposób zapakujesz towar, może mieć wpływ na odbiór całego zakupu przez kupującego. Co z tego, że wyślesz zamówienie jeszcze tego samego dnia, jeśli pudło będzie wyglądać koszmarnie, a taśma klejąca będzie pozwijana i poszarpana.

 

Pudełka, taśmy i wypełniacze. To trzy podstawowe elementy, które muszą znaleźć się w Twoim e-sklepie. No może z tym wypełniaczem przesadziliśmy, gdyż ten element obowiązkowy jest w sklepach, w których sprzedawane są produkty mogące uszkodzić się podczas transportu, tj. ozdoby do domu, małe RTV, szkło i zastawa oraz wiele innych. W e-commerce najczęściej mamy do czynienia z folią bąbelkową lub „chrupkami”. Małe przestrzenie można także wypełnić poduszeczkami z powietrzem, które można robić samemu po zakupieniu odpowiedniego urządzenia. Oczywiście, wspomniane pudełka można zastąpić kopertami, które są tańsze od kartonowych opakowań. Warto wziąć pod uwagę to, że nie zawsze bąbelki ochronią zawartość. Po sieci „chodzi” historyjka, w której pracownik jednego e-sklepu zapakował do koperty szklany wazonik i wysłał go do klientki. Oczywiście na miejsce doszła szklana miazga, a on sam był on tym faktem niezmiernie zdziwiony.

Jeśli budujesz własną markę, a e-sklep nią jest, to ważne abyś o tej marce mówił i ją pokazywał. „Fejm” buduje się małymi krokami. Twoje pudełko i taśma zaczynają się pojawiać wśród paczek na kurierskiej „pace”, dostawca ją rozpoznaje, zapada mu ona w pamięć. Podobnie jest z kupującym. Gdy usystematyzujesz swoją komunikację wizualną, będziesz dużo łatwiej rozpoznawalny. W lekcji traktującej o memetyce przeczytasz dużo więcej na temat rozpoznawalności i zapamiętywania. Od czego wiec zacząć? To proste: zaopatrz się w taśmę ze swoim logotypem oraz adresem e-mail i numerem telefonu. Dzięki temu nawet jeśli wysyłasz koperty i zakleisz je dodatkowo taśmą, dasz swojemu klientowi łatwo dostępną informację gdzie ma pisać lub dzwonić w przypadku problemów z przesyłką.

Dobre przykłady

W naszym kraju niestety, jest różnie. Duże i znane sklepy zapominają o opakowaniu. Pudełko z przesyłką traktowane jest po macoszemu. Często buty są po prostu wrzucone do plastikowej torebki kurierskiej, brak jakichkolwiek oznaczeń firmowych, brak informacji skąd jest przesyłka, bowiem paczka wychodzi z magazynu zewnętrznego a nie bezpośrednio z e-sklepu. Jednak nie w każdym sklepie jest tak samo. Są marki z których warto brać przykład. Jedna z księgarni zainwestowała we własne pudełka z odpowiednim nadrukiem. Szary karton oraz czarna farba idealnie ze sobą współgrają. Rozpoznawalny logotyp oraz historia zapisana na pudełku mają pokazać klientowi, że jest częścią czegoś większego, że kupienie książki to nie zwykłe dodanie produktu do koszyka. Za tym procesem stoją ludzie, którzy robią coś z wielką pasją. Sklep z damskimi dżinsami Denimbox stworzył pudełka, które przypominają te z ekskluzywnych zakupów subskrypcyjnych. Gruby karton, czytelne logo to podstawa budowania marki w tym przypadku.

Dostawa towaru

Muve poszło jeszcze dalej. Ich pudełka posiadają nadruk z danymi firmowymi oraz z reklamą następnej nadchodzącej premiery. W ten sposób przypominają graczom o tym, że warto odłożyć kilka złotych na kolejny zakup. W sklepie Poszetka każdy z produktów owinięty jest w cienką bibułę, w pudełku znajduje się instrukcja użytkowania oraz metka, a wszystko zapakowane jest z w zgrabne i designerskie opakowanie, które może służyć jako opakowanie na prezent. W łódzkim Cup of sox postawiono na wyjątkowość. Sprzedawane w sklepie skarpety pakowane są w designerskie kubki z przykrywką i w ten sposób przekazywane są do dalszej wysyłki. Minti pakuje każdy kosmetyk w bibułkę, przez co kosmetyki wyglądają jak cukierki. To proste chwyty marketingowe, rzeczy banalne i tak naprawdę bardzo tanie we wdrożeniu. Nie wymagają od Ciebie dużych nakładów czasu, energii, pracy, a co najważniejsze – pomagają w zapamiętaniu Twojej marki.

Dostawa towaru

Innym przykładem mogą być pudełka subskrypcyjne. W ich przypadku to samo pudełko jest marką samą w sobie i to opakowanie ma pokazać pewną ekskluzywność. Be glossy, Zbox, Nerdbox. To poza świetną zawartością, także całkiem fajne opakowania. Często pudełka, w których znajdują się niespodzianki, są dodatkowo personalizowanie. To ukłon w stronę konsumenta, który poza zawartością otrzymuje element kolekcjonerski lub dekoracyjny, pudełka bowiem wykonane są z wysokiej jakości materiałów i nie powstydziłby się ich niejeden artysta.

Zaskakuj… i kreuj

Oczywiście same opakowanie i informacje na nich zawarte to nie wszystko. Dochodzimy do kolejnej rzeczy, a mianowicie pomysłowości. Nie daj się ponieść rutynie. Zmieniaj coś w swoich przesyłkach. Dokładaj kupony rabatowe na kolejne zakupy, umieszczaj w losowych paczkach drobne upominki, np. czekoladki lub coś z Twojej oferty. Kreatywność to Twój pomocnik. Masz sklep z zabawkami? Przygotuj książeczkę z fajnymi zabawami, a może z poradnikiem, jak zbudować w domu fort. Uzupełniaj produkty w przesyłkach. Gdy ktoś zamówi u Ciebie laptopa, dołóż do paczki pendrive, na którym znajdzie się kod rabatowy na torby. Łącz ze sobą elementy. Opowiadaj klientowi historię, której jest częścią. Sam na pewno lubisz niespodzianki, bo to właśnie one powodują, że ludzie chwalą się nimi w social mediach. O pozytywnych zaskoczeniach można przeczytać w każdym zakątku sieci. Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie. Czasem trafisz na wpływowego blogera, a innym razem na trendettera, który pochwali Cię przed wszystkimi swoimi znajomymi.

Dostawa towaru

To jeszcze nie koniec. Są branże i sklepy, które same dostarczają swoje towary i w przypadku wyjątkowych produktów lub premier robią to w sposób wyśmienity. Sklep Gram podczas premiery gry „Star Wars: The Old Republic” postanowił nagrodzić klientów, którzy wybrali kolekcjonerską wersję gry. W warszawskich domach pojawili się pracownicy sklepu przebrani za Lorda Vadera oraz postacie ze świata gry i to oni dostarczali produkt w ręce klienta. Podczas całego „zamieszania” można było sobie zrobić z nimi zdjęcia, a towarzysząca dostawcom ekipa filmowa nagrywała wszystko na potrzeby filmu, który później pojawił się w sieci. Bardzo szybko temat podłapały media branżowe i o akcji zrobiło się głośno w sieci. Firma Oknoplast wielokrotnie podkreślała, że są wstanie zrealizować każde zamówienie. Tak też się stało we włoskim miasteczku Camogli, gdzie ważące ponad 1000 kg okna tarasowe dostarczono przy pomocy helikoptera. Wszystko dlatego, że lokalna infrastruktura drogowa nie była wstanie zapewnić bezpiecznego transportu. Jak widać każde zamówienie da się dostarczyć. Znany sklep z koszulkami postanowił robić niezłe prezenty i swoje koszulki pakują w metalowe puszki, np. z napisem „Bigos”. Opcja ta jest płatna dodatkowo, ale jeśli chcesz komuś zrobić całkiem pomysłowy upominek, to jest to pomysł idealna dla Ciebie. Oreo, tak ci od ciasteczek, postanowili zrobić nietypową promocję, która miała skupić się na nowych ciasteczkami MINI. Rozpoczęto kampanię w sieci, między innymi na YouTube. Specjalnie przygotowana strona pozwalała zapoznać się z promocją. Wybrani klienci z listy mailingowej otrzymali paczki z ciastkami. Ponieważ sama nazwa mówi, że ciasteczka są mini, to i paczuszki były maleńkie. Słodkie, zapakowane w czerpany papier, przewiązane sznurkiem pakowym. Całość wyglądała wręcz bajecznie. Ciasteczka można było także wysłać do wybranego przyjaciela. Nieszablonowy pomysł wypalił i dość szybko „rozeszły się” po zainteresowanych promocją osobach.

Podsumowanie

Opakowanie, w którym wysyłasz przesyłkę, mówi wiele o Tobie i Twoim sklepie. Niechlujnie naklejona taśma, pogięty i porozrywany karton, zniszczone w transporcie produkty to elementy, które mają ogromny wpływ na satysfakcję kupującego. Jeśli jeszcze pudełko i taśmę można wybaczyć, to już zniszczony produkt wzbudza niechęć i rozczarowanie. Możesz uniknąć tego typu sytuacji i jednocześnie upiec kolejną pieczeń na tym samym ogniu. Pamiętaj: dostawa towaru to jeden z najważniejszych etapów podczas realizacji zamówienia.

Co należy zapamiętać?

Firmowe pudełka, taśmy i wypełniacze to podstawa.
To, jak wygląda paczka, mówi wiele o Tobie i Twoim biznesie.

Zadanie na dziś

Zaprojektuj firmowe pudełko.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments