W dzisiejszym świecie e-commerce opakowanie wysyłkowe, karton, pudełko – nie ważne jak go nazwiemy – odgrywa bardzo ważną rolę. Wydawać by się mogło, się że jest ono bardzo prostym, zwykłym produktem nie wartym nawet naszej uwagi gdyby nie jeden istotny fakt, iż jest niezbędne przy funkcjonowaniu prawie każdego sklepu internetowego. I to że od jego właściwego wyboru zależy czy przesyłka, która zostanie wysłana do naszego Klienta bezpiecznie do niego dotrze i czy będzie wyglądała estetycznie.
Partnerem lekcji firma kartony24
Dziś dowiesz się:
– jak ważny jest marketingowy wymiar opakowania,
– w co dobrze zapakować przesyłkę.
Ten właśnie obszar (związany z opakowaniem przesyłki) jest w znacznej mierze niedoceniany przez naszych rodzimych sprzedawców internetowych. Mamy coraz bardziej zaawansowane technicznie strony internetowe, ciekawe prezentacje produktów,zdjęcia, grafiki, interesujące opisy a produkt niejednokrotnie jest wysyłany w byle jakim opakowaniu “z odzysku”. Chociaż muszę przyznać, że powoli zaczyna to się zmieniać na lepsze. Szczególnie duzi gracze na rynku e-commerce zaczynają wyznaczać standardy (Amazon, Zalando, Allegro).
Marketingowy wymiar pakowania
Spójrzmy na kwestie związane z pakowaniem przez pryzmat marketingu. Wiadomo pierwszy kontakt Klienta z przesyłką ma znaczny wpływ na jego opinię o nas , o to jak nas postrzega, jakie jest jego wrażenie. Paczka, która jest wysyłana do klienta jest pewnego rodzaju wizytówką, pierwszym spotkaniem z Klienta z sklepem internetowym w realnym świecie – nie za pośrednictwem monitora. Aby wywrzeć na nim dobre wrażenie i aby ten Klient chciał do takiego sklepu wrócić – a co ważniejsze dobrze o nim mówić innym – towar ten musi być bezpiecznie i estetycznie zapakowany. Nietrudno wyobrazić sobie wyraz twarzy i uczucia klientki, która np. zamówiła nową, modna sukienkę , a otrzymała ją zapakowaną niedbale w “używanym “ pudełku po ciastkach z dyskontu.
Wiele razy spotkałem się z opinią, że opakowanie – szczególnie wysyłkowe – to tylko zbędny, dodatkowy koszt. Nic bardziej mylnego. Aby cała ścieżka jaką pokonuję klient od momentu zauważenia naszego sklepu w internecie poprzez cały proces zakupowy i wreszcie dostawę była spójna i na jak najwyższym poziomie musimy dopracować wszystkie szczegóły na każdym etapie łącznię z wysyłką. Klient, który będzie w pełni usatysfakcjonowany z pewnością do nas powróci. Według badań zachowań klientów sklepów internetowych klient który powraca jest skłonny wydać więcej.Często zwiększone wydatki na właściwe i estetyczne opakowanie lepiej procentują niż kolejne pieniądze wydane na reklamę dla pozyskania kolejnego klienta
W co pakować?
Idealnym rozwiązaniem promującym wizerunek firmy jest wykorzystanie kartonów z indywidualnym nadrukiem firmowym. Zdaję sobie sprawę, że takie rozwiązanie – szczególnie wśród średnich i mniejszych firm – jest kosztowne ale jest niezwykle skuteczne i wywołujące pozytywny efekt.
Alternatywą może być stosowanie szerokich taśm klejących z indywidualnym nadrukiem. Rozwój technologi druku pozwala na tworzenie nadruków na taśmach w wysokiej jakości i pełnej kolorystyce.
Właściwie dobrane opakowanie znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzenia produktu w trakcie transportu a co za tym idzie zmniejsza koszty obsługi ewentualnych reklamacji. Dobierając właściwe opakowanie wysyłkowe trzeba zwrócić uwagę na rozmiar pakowanego produktu, jego rodzaj oraz wagę. Standardowo do wysyłki przedmiotów wystarczają kartony wykonane z tektury 3- warstwowej, jednakże w przypadku wysyłki przedmiotów wielkogabarytowych, ciężkich czy podatnych na uszkodzenia należy wykorzystać mocne kartony 5-cio warstwowe.
Nie bez znaczenia pozostaje też fakt za pośrednictwem jakiej usługi będzie nasza przesyłka wysyłana. W przypadku wysyłki na pośrednictwem coraz bardziej ostatnio popularnych Paczkomatów najlepiej zastosować specjalnie dedykowane kartony, których rozmiary są dostosowane do poszczególnych skrytek Paczkomatu. Ciekawa ofertę w tym zakresie można znaleźć na www.kartony24.eu. Korzystając z takiego rozwiązania mamy pewność że zawsze przesyłka zmieści się w maszynie.Podobnie sytuacja ma miejsce w przypadku przesyłek Poczty Polskiej. Odpowiednio dobrane opakowanie da nam pewność, że zostanie zaliczone ono do właściwej taryfy.
Ciekawym rozwiązaniem godnym uwagi szczególnie dla księgarni internetowych choć nie tylko są specjalne opakowania na książki typu MULTIMAIL. Dzięki nowatorskiej konstrukcji jest bardzo łatwe w użytkowaniu i uniwersalne ( w jeden rodzaj kartonu można zapakować różne formaty produktów), a wielkość opakowania dostosowuje się do rozmiaru pakowanego przedmiotu w każdym z trzech wymiarów (długość , szerokość , wysokość).
Stosowanie jednego rozmiaru kartonu dla różnych wielkościowo produktów nie jest dobrym rozwiązaniem chociażby z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba zastosować wówczas wypełniacze, wzrasta pracochłonność przygotowania takiej przesyłki, a także nie bez znaczenia jest też koszt samego pudełka kartonowego.
Inną kwestią jest stosowanie specjalnych wypełniaczy pustych przestrzeni. Skropak – bo tak nazywa się najpopularniejszy wypełniacz – doskonale znajduje zastosowanie przy wysyłce przedmiotów kruchych i o nieregularnych kształtach. Jest w 100% biodegradowalny. Można również do tego celu stosować specjalne poduszki powietrzne czy folię bąbelkową.
Taka uwaga, niektórzy do tego celu wykorzystują stare gazety czy ścinki papierowe jednakże takie rozwiązanie nie spełnia swojej funkcji. Po pierwsze przesyłka nie jest właściwie zabezpieczona – łatwo może ulec uszkodzeniu, a po drugie aspekt estetyczny i pierwsze wrażenie Klienta po otwarciu opakowania nie zawsze będzie pozytywne gdy np. opakowanie w którym otrzymuje jego upragniony tablet czy telefon wypełnione jest jakimiś starymi gazetami czy ścinkami papieru.
Pamiętajmy, że najlepszym “Ambasadorem” każdej marki, każdego sklepu czy to internetowego czy stacjonarnego jest zadowolony klient, wiec dbajmy o niego do samego końca – włącznie z dostawą – aby to końcowe wrażenie z kontaktu z nami było jak najlepsze.