Sklep jest jak samochód. Do funkcjonowania samochodu potrzebny jest silnik, skrzynia biegów i kierownica. Zwróć jednak uwagę, że ludzie w swoich samochodach posiadają oprócz tego klimatyzację, ABS, alufelgi etc. Podobnie jest ze sklepem: może być bardzo prosty, ale często warto go rozszerzyć o dodatkowe elementy. Pamiętaj, w przypadku sklepu te elementy to nie tylko moda, ale także narzędzia zwiększające skuteczność sprzedaży! W dzisiejszym tekście poznasz niezbędne elementy wzorowego sklepu. Wiem, że takie elementy jak koszyk są tak podstawowe, że pewnie wywołają uśmiech na Twojej twarzy. Ale czy wiesz, co musi się znaleźć w regulaminie lub czym jest RSS? Zacznijmy od minimum.
Dziś dowiesz się:
– jakie są niezbędne elementy sklepu,
– dlaczego warto mieć regulamin sklepu i co w nim zawrzeć,
– jakie są dodatkowe elementy, które ulepszą Twój sklep.
Koszyk
Koszyk to rzecz święta i chyba niewymagająca dłuższego komentarza. Musi pokazywać zamówienie, umożliwiać zmianę zamówienia i mieć opcję „przejścia do kasy”.
Katalog produktów
Może to rzecz oczywista, ale w sklepie należy zadbać o katalog produktów. Przy większej ilości towaru katalog musi być na tyle intuicyjny, aby każdy, nawet niewprawny klient, znalazł poszukiwany produkt.
Opis produktów
Każdy produkt w sklepie powinien być dokładnie opisany. Rzetelny opis produktu sprawi, że będziesz otrzymywać mniej pytań od klientów. Dobry opis może także zwiększyć skuteczność funkcjonowania Twojego sklepu. Elementy dobrego opisu:
Cena – zadbaj o to, aby cena była łatwo zauważalna. Wyświetlenie ceny w mało widocznym miejscu lub jej ukrycie spowoduje, że nie opędzisz się od telefonów i e-maili z pytaniami,
Styl opisu – o tym, w jaki sposób opisać produkt, dowiesz się z Lekcji 3: Copywriting,
Dostępność – napisz, aby uniknąć nieporozumień, czy towar jest w magazynie, czy też trzeba na niego czekać. Warto również określić czas oczekiwania,
Cechy produktu – takie, jak kolor, rozmiar, typ etc. Opisz dokładnie wszystkie cechy produktu – dzięki temu unikniesz zwrotów,
Czas dostawy – gwarantowana wysyłka w ciągu kilku godzin to z pewnością duży atut,
Zdjęcia – mówi się, że jedno zdjęcie jest warte więcej niż milion słów. Jest to szczególnie ważne w sklepach z konfekcję damską, w których zdjęcia muszą uwidocznić każdy fragment ubrania,
Filmy – nie tylko chcemy zobaczyć zdjęcie produktu, ale także jego działanie, stąd czasem warto pomyśleć o umieszczeniu w opisie filmu pokazowego lub instruktażowego.
W celu podsumowania powyższych informacji przyjrzyjmy się, jak robią to najlepsi. Za przykład weźmy sklep z butami:
Jak widać, gdy ma się dobry pomysł, można w sensowny sposób rozplanować na stronie dużo informacji.
Ekspert radzi:
W sklepach, szczególnie tych z konfekcją, musisz zadbać o dobre zdjęcie. W domowych warunkach ciężko wykonać zdjęcia, które zachęcą do zakupu. Stąd rozważ możliwość skorzystania z usług fotografów. Pamiętaj, że kopiując zdjęcia z innych stron czy sklepów możesz naruszyć prawa autorskie.
– Mateusz Grabowski – Niezależny doradca e-biznesowy.
Płatności
Musisz zadbać, aby klient miał możliwość wyboru spośród różnych form płatności. Najpopularniejsze metody płatności, włącznie z płatnościami elektronicznymi, będą opisane szczegółowo w Lekcji 12: Wysyłka towaru i płatności.
Wyszukiwarka
Jeśli posiadasz szeroki asortyment, zadbaj o odpowiednią wyszukiwarkę produktów. Weź przy tym pod uwagę, że niektórzy klienci będą chcieli szukać bardzo dokładnie. Dla szczególnie wymagających użytkowników uruchom wyszukiwarkę zaawansowaną.
Statystyki
Statystki mówią nam, skąd przyszli internauci, jak poruszali się po stronie etc. Temat jest tak ważny, że stworzyliśmy osobną lekcję o statystykach stron WWW – Lekcję 10: Google Analytics. Dzięki niej dowiesz się, dlaczego statystyki mają ogromny wpływ na prowadzenie sklepu internetowego.
Regulamin
Dobrze napisany regulamin z pewnością pomoże w niejasnych sytuacjach, a nawet, w skrajnych przypadkach, uchroni Cię od odpowiedzialności karnej. Stąd warto poświecić mu trochę więcej czasu. Obowiązkowo w regulaminie muszą się pojawić takie informacje, jak:
– pełne dane właściciela sklepu, adres siedziby, numer NIP,
– dane kontaktowe, telefon, adres e-mail,
– informacja o czasie realizacji zamówienia i kosztach wysyłki,
– polityka zwrotu towarów (pamiętaj: każdy, kto dokona zakupu przez Internet, ma prawo zwrócić towar w ciągu 10 dni; przepis nie obejmuje niektórych branż, np. farmakologicznej) oraz wyjaśnienie procedury dokonywania zwrotu,
– zastrzeżenia dotyczące wysyłki i realizacji zamówienia, np. informacja o niewysyłaniu towaru za granicę,
– określenie wszystkich kosztów, w tym także kosztów dodatkowych,
– informacje na temat ceny (czy zawiera podatek) i rodzaju waluty rozliczeniowej,
– informacje dotyczące możliwości wystawienia faktury, paragonu lub rachunku,
– najważniejszy punkt regulaminu, informujący, że:„Złożenie zamówienia jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu”.
Integracja z Allegro.pl
Posiadając własny sklep nie można obojętnie przejść obok Allegro.pl. Jest to największa platforma sprzedażowa w Polsce i szybko się to nie zmieni. Integracja z Allegro następuje na dwóch płaszczyznach:
– wizualnej – polega na stworzeniu szablonu, który wizualnie będzie nawiązywać do szaty graficznej Twojego sklepu – dzięki temu możesz zwiększyć rozpoznawalność marki,
– technicznej – w panelu sklepu możesz zarządzać dodawaniem aukcji, seryjnie wystawiać produkty, prowadzić wspólny dla sklepu i konta na Allegro magazyn – czyli klientów z Allegro obsługiwać poprzez własny sklep.
Integracja na tych dwóch płaszczyznach sprawia, że stajemy się bardziej rozpoznawalni w sieci i oszczędzamy sobie mnóstwo czasu i komplikacji związanych ze sprzedażą na Allegro.pl.
Newslettery
Wysyłanie e-maili do klientów (czy też potencjalnych klientów) znacznie poprawia wyniki sprzedażowe. To zagadnienie będzie szerzej opisane w Lekcji 9: Mailing.
Integracje z wyszukiwarkami
Jeżeli oferujesz towar w dobrych cenach, warto pomyśleć o porównywarkach cenowych. Ich wady i zalety oraz listę najpopularniejszych poznasz w Lekcji 13: Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych.
Bestsellery
Bestsellery wykorzystują technikę manipulacji starą jak świat: „Skoro inni to kupili, to może ja też powinienem?”. Dodatkowo, dzięki bestsellerom konsumenci mogą odkryć wiele ciekawych produktów, o których istnieniu mogliby się nigdy nie dowiedzieć. Znam przypadki, gdzie lista Bestsellerów nie jest generowana na podstawia faktycznie zakupionych produktów, a ustawiana ręcznie!
Social Media
Zaufanie i rozgłos = większa sprzedaż. To wszystko możesz osiągnąć dzięki mediom społecznościowym. Z Lekcji 8: Social Media dowiesz się, jak tego dokonać.
Kupili podobne
Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży (a na tym nam zależy, gdy prowadzimy sklep internetowy) jest dodanie pod każdym produktem informacji: „Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również…”. Dzięki temu klient zwraca uwagę na inne produkty, które mogą mu być potrzebne w kontekście pierwszego zakupu.
RSS
RSS – to nowoczesny sposób na powiadamianie użytkowników sklepu o nowych produktach i promocjach. Przy częstych zmianach asortymentu, cen czy wprowadzaniu promocji warto zadbać również o taką formę komunikacji. Więcej o RSS dowiesz się tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/RSS.
Blog
Prowadzenie blogu w sklepie internetowym jest wręcz obowiązkowe. Z pewnością za kilka lat stanie się tak niezbędnym elementem sklepu jak koszyk. Dlaczego należy prowadzić blog, dowiesz się z Lekcji 11: Prowadź swój blog.
Opinie
Pozwól użytkownikom na komentowanie produktów. Nic tak nie zachęci innych do kupna, jak komentarze osób, które już zakupiły ten produkt.
Programy lojalnościowe
Jak często tankujesz samochód na stacji X, tylko dlatego, że zbierasz przyznawane przez nią punkty? Otwórz portfel i zobacz, ile kart lojalnościowych posiadasz. Skoro inni wykorzystują mechanizm programów lojalnościowych, to Ty też możesz.
Zaoferuj swoim klientom program lojalnościowy. Może on przyjąć różne formy: punkty za każdy zakup (uzbierane punkty można zamienić na produkt lub rabat), gratisy dla stałych klientów czy rabaty przyznawane klientowi z okazji jego urodzin.
Co należy zapamiętać?
Sklep internetowy to nie tylko towar, koszyk i systemy do wysyłania płatności. To również cała otoczka, która sprawi, że wzrośnie zaufanie do Twojego sklepu, a co z tym idzie – zwiększy się sprzedaż. Pamiętaj o regulaminie i jego najważniejszych elementach.
Zadanie na dziś
Postaraj się stworzyć regulamin swojego sklepu. Jeżeli nie masz pomysłu, zobacz, jak wyglądają regulaminy innych sklepów internetowych.
Stwórz listę niezbędnych elementów Twojego sklepu. Sprawdź, czy wybrane przez Ciebie elementy pojawiają się na stronach największych sklepów internetowych.