Rozwój technologii całkowicie zmienił proces zakupowy. Online i offline przeplatają się wzajemnie i trudno jest wskazać jedną drogę, którą klienci zmierzają do zakupu. Dodanie produktów do koszyka rzadko kończy się złożeniem zamówienia. Według Baymard Institute uśredniony wskaźnik opuszczonych koszyków online wynosi aż 68.81 procent.
Na szczęście dzięki marketing automation mamy szansę na zachęcenie użytkowników do powrotu na stronę i dokończenie zakupów. W dzisiejszej lekcji pokażę Ci jak to zrobić.
Partnerem lekcji jest Getresponse
Dziś dowiesz się:
– dlaczego klienci porzuc
– jak marketing automation pomaga odzyskać straconych klientów.
Najczęstsze powody porzucenia koszyka zakupowego
Zdecydowana większość wiadomości typu porzucony koszyk to wiadomości przypominające o niedokończonym zamówieniu. Jeżeli jednak przyjrzymy się powodom, dla których użytkownicy porzucają koszyk okaże się, że wcale nie musi to być najlepszy wybór:
Nie są jeszcze gotowi do zakupu
Dzięki informacjom dostępnym w Internecie klienci są coraz bardziej świadomi własnych potrzeb. Zanim przystąpią do zakupu dokładnie sprawdzają dostępne możliwości. Coraz więcej osób czerpie informacje z wielu źródeł: zarówno na oficjalnych stronach producenta, jak i wśród użytkowników, których opinie są równoważne z rekomendacjami znajomych.
Całkowita cena zamówienia jest zbyt wysoka
Całkowita cena zamówienia odgrywa bardzo istotną rolę w przypadku zakupów online. Dlatego wiele e-sklepów oferuje darmową dostawę powyżej pewnej kwoty lub rabat progresywny, który wzrasta wraz z kwotą zamówienia.
Brak możliwości podglądu zawartości koszyka i sprawdzenia ceny przed przejściem do finalizacji zamówienia bywa przyczyną rezygnacji z przeglądania oferty.
Brak zaufania do sprzedawcy
Pamiętajmy, że zbudowania zaufania do marki wymaga czasu. Wielu użytkowników rezygnuje z zakupów, jeżeli złożenie zamówienia wymaga założenia konta i podania w procesie rejestracji dużej ilości danych osobowych.
Kolejną przeszkodą, która nabiera szczególnego znaczenia podczas pierwszych zakupów, może być niejasna polityka zwrotów lub wymiany towaru.
Porzucony koszyk GetResponse
Marketing automation GetResponse pozwala na zaplanowanie dowolnej komunikacji z subskrybentami. Zawiera również dedykowane warunki dla e-commerce (odwiedzony URL, zrealizowany zakup oraz opuszczony koszyk), które pozwalają na prowadzenie precyzyjnie dopasowanych kampanii w odpowiedzi na konkretne działania użytkownika.
Dziś pokażę, w jaki sposób wykorzystać warunek opuszczony koszyk, aby pomóc klientom w trakcie zakupów i zwiększyć konwersję.
W pierwszej kolejności należy zintegrować e-sklep z GetResponse za pomocą API lub umieścić na stronach (jakich?) e-sklepu kod JavaScript. Dzięki temu system będzie mógł śledzić aktywność użytkowników na stronie.
Jak to działa?
Po udanej integracji należy wprowadzić adresy URL koszyka oraz strony z podziękowaniem. Następnie ustalić czas, po upływie którego chcesz uznać koszyk za porzucony. W momencie, gdy użytkownik wrzuci do koszyka pierwszy produkt, rozpocznie się odliczanie.
Zaplanuj cykl marketing automation
Marketing automation opiera się na wykorzystaniu warunków, akcji i filtrów, które pozwalają na przygotowanie tzw. cyklu marketing automation czyli wizualnego przedstawienia komunikacji z subskrybentami.
Za pomocą intuicyjnego edytora drag&drop możesz stworzyć z gotowych elementów dowolny schemat komunikacji, idealnie dopasowany do potrzeb Twoich klientów i Twojego biznesu.
Biorąc pod uwagę najczęstsze przyczyny porzucenia koszyka zakupowego, warto przygotować kampanie zgodnie z poniższymi zasadami.
Bądź źródłem wartościowych informacji
Prześlij pakiet informacji, które pozwolą użytkownikowi na podjęcie trafnej decyzji. Wyjaśnij działanie poszczególnych technologii, udostępnij bardziej szczegółowe informacje na temat produktów w koszyku, przygotuj zestawienia produktów z podobnej kategorii lub pokaż sprawdzone sposoby na ich wykorzystanie.
Jak zwykle, skup się na wartości dla klienta. Tylko obiektywne i użyteczne informacje pozwolą Ci zdobyć zaufanie klientów.
Zapewnij poczucie bezpieczeństwa
Poznaj ewentualne obawy użytkownika. Być może zastanawia się czy rozmiar ubrań będzie dla niego odpowiedni, być może chce kupić produkt na prezent i nie jest pewny czy spodoba się obdarowanej osobie.
Im szybciej dowiesz się co niepokoi klientów, tym szybciej będziesz mógł wyjść im naprzeciw oferując np. darmowy zwrot towaru, bezproblemową wymianę na inny produkt lub gwarantowany zwrot pieniędzy.
Zachęta do zakupu
Kolejną sprawdzoną metodą zachęcenia użytkownika do zakupu jest udzielenie rabatu lub zaoferowanie darmowej dostawy. Warto dodatkowo wprowadzić ograniczenie czasowe, które powinno zwiększyć skuteczność Twojej oferty promocyjnej.
Teraz Twoja kolej
Poznaj dokładnie proces zakupowy swoich klientów i powody, dla których rezygnują z finalizacji zamówienia. Następnie przygotuj kampanie, które pozwolą im dokonać właściwego wyboru.