Na współczesnym rynku, na którym konkurencja stara się nas wyprzedzić na każdej prostej, musimy starać się znaleźć metody, aby nie dać się zbić z pozycji lidera. Możemy to zrobić na wiele sposobów, np. dzięki wysokiej jakości obsłudze klienta, niesztandarowymi akcjami promocyjnymi oraz uczestnictwem w imprezach branżowych. Pisząc „imprezy branżowe” mamy na myśli targi branżowe i eventy organizowane w różnych miastach w Polsce, Europie, a nawet na świecie.
Dziś dowiesz się:
- jakie korzyści przynosi udział w targach,
– ile kosztuje wystawienie się na branżowej imprezie,
– skąd zdobywać informację na temat kolejnych eventów.
Uczestnictwo w takich wydarzeniach nie tylko może pozwolić sprzedać nam jednorazowo dużą ilość naszych produktów, ale także znaleźć nowych klientów oraz wejść na dotąd omijane przez nas rynki. W dzisiejszej lekcji opiszemy kilka przykładów sklepów z różnych branż, które w swoim kalendarzu mają zapisane imprezy offline, na których zawsze pojawiają się ze swoimi stoiskami. Dlaczego to robią? Ponieważ odpowiednio dobrany asortyment oraz wyspecjalizowana ekipa sprzedawców pozwolą na kilka dni w roku przenieść biznes z Internetu na stacjonarne stoisko.
Praktycznie każda branża ma „swoją imprezę”, duży event, który odbywa się regularnie co kilka, kilkanaście miesięcy. Dodatkowo różnego rodzaju targi organizowane są w wielu miastach na terenie całego kraju. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby zapakować do firmowego auta trochę towaru, zaopatrzyć się w ulotki, kupony z kodami rabatowymi do e-sklepu oraz wizytówki i wyruszyć na podbój. W zeszłym roku na dużych imprezach swoje produkty i usługi zaprezentowało ponad 40 tysięcy firm. Dane te nie zawierają pomniejszych imprez, które często promowane są tylko lokalnie. Tylko w 2012 roku wystawcy wynajęli łącznie ponad pół miliona metrów kwadratowych powierzchni. Organizowane przez Polaków imprezy osiągnęły światowy poziom i naprawdę nie mamy się niczego wstydzić.
Konwent – miejsce skupiające fanów
W 1970 roku w San Diego grupa zapaleńców i fanów komiksów postanowiła zorganizować konwent i tak doszło do powstania największej w USA, a może i na świecie, imprezy komiksowej jaką widział świat – San Diego Comic-Con International. Pierwszy zlot odwiedziło około 150 osób, a jako goście honorowi zaproszeni zostali Forrest J. Ackerman i Mike Royer. Pierwszy to znany zbieracz gadżetów związanych z komiksem i fantastyką, drugi zaś to rysownik współpracujący między innymi z Jackiem Kirby. Przez kolejne lata impreza rozrastała się, osiągając rozmiary, które przerosły chyba wszelkie oczekiwania. W 2013 roku na San Diego Comic-Con sprzedano ponad 130 tysięcy biletów, które rozeszły się w ciągu 90 minut od momentu ich pojawienia się na stronie internetowej.
Comic-Con przestał być tylko miejscem spotkań fanów komiksów, a stał się mekką wielbicieli popkultury. Przez trzy dni trwania imprezy uczestnicy mieli okazję spotkać się z gwiazdami kina, telewizji, rysownikami i artystami, producentami gier. Każdy mógł wysłuchać wykładów i prelekcji, które trwały łącznie ponad 350 godzin. Najważniejsze jednak jest to, że zwiedzający przybyli tam także po to, aby wydać swoje ciężko zarobione pieniądze. Ogromna ilość stoisk pozwoliła na zaopatrzenie się praktycznie w każdy gadżet o jaki można było sobie zamarzyć. Na miejscu swoje towary wystawiały księgarnie, sklepy z gadżetami, developerzy gier, producenci filmowi i wielu, wielu innych.
W Polsce w branży komiksowej także się dzieje. Nie jest to skala amerykańska, ale mamy MFK, czyli Międzynarodowy Festiwal Komiksów i Gier w Łodzi, jest również poznański Pyrkon, a także PGA.
Polski konsument stał się świadomym odbiorcą i lubi wydawać pieniądze na swoje hobby, niezależnie czy są to gry, książki, komiksy, czy inne, związane ze stylem życia produkty.
Jak trafić na targi branżowe
Przede wszystkim należy śledzić strony związane z targami i imprezami różnych branż. W sieci jest ich bardzo wiele, często znajdują się na nich kalendaria imprez, co bardzo ułatwia planowanie działań wystawowych. Należy pamiętać także o branżowych stronach, portalach i forach. Stamtąd możesz dowiedzieć się o tych mniejszych, ale także ważnych imprezach, na których warto się pojawić.
Planowanie należy rozpocząć odpowiednio wcześniej, ponieważ zaklepanie hotelu, a co ważniejsze stoiska wystawowego, w ostatnim terminie może graniczyć z cudem. Nim jednak podejmiesz decyzję o wzięciu udziału w imprezie, przeanalizuj wszystkie za i przeciw.
Koszty, które musisz ponieść biorąc udział w targach:
– koszt powierzchni wystawowej – zależnie do eventu – może się on wahać do kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych;
- profesjonalne stoisko – czasami organizatorzy udostępniają powierzchnię wraz ze specjalną ścianką i ladą wystawową. Wtedy potrzebne Ci są tylko banery i rollupy. Niestety, takich imprez jest bardzo niewiele, więc warto zainwestować we własne przenośne stoisko. Jego koszt zależny jest od wielkości, mobilności itd. Małe „stoliki” można kupić już za kilkaset złotych;
- materiały promocyjne i reklamowe – ulotki, kupony rabatowe, katalogi oraz gadżety;
- personel – koszty jego dojazdu, noclegu oraz reprezentacji;
– hostessy – jeśli zdecydujesz się na dystrybucję ulotek, to na pewno będą one potrzebne;
- koszty wyposażenia – zależnie od branży są one inne, czasami będziesz musiał posiadać na miejscu lodówkę, a innym razem drukarkę i laptop.
Gdy podsumujesz już koszty zrównaj je z potencjalnymi przychodami i wtedy zdecyduj, czy wyjazd na tę imprezę będzie dla Ciebie opłacalnym.
Na targach także musisz posiadać kasę fiskalną, a każdemu kupującemu należy wręczyć dowód sprzedaży produktu/usługi.
Pamiętaj, że nie na każdych targach musisz się wystawiać. Poza tym niektóre branże mają łatwiej, bowiem ich produkty są łatwiejsze do transportu lub cieszą się większym powodzeniem wśród kupujących.
Jak robią to inni?
Poniżej podamy przykłady trzech sklepów internetowych, które imprezy i eventy wpisały w swoją działalność. Początki nie zawsze należały do najłatwiejszych, ale każda wydarzenie pozwalało na naukę i wyciągnięcie kolejnych wniosków. Każdy z nich działa w innej branży i ma inną grupę docelową.
Jedna z księgarni internetowych, która jednocześnie sprzedaje komiksy i kolekcjonerskie figurki, stara się uczestniczyć w każdym mniejszym lub większym wydarzeniu nie tylko w kraju, ale i za granicą. Znalezienie zlotów i konwentów nie jest trudne, gdy jest się jednym z ekspertów w branży. Ma to też swoją mocną stronę, gdyż to organizatorzy zwracają się właściciela sklepu z propozycją wystawienia się na zlocie. W przypadku imprez na terenie kraju nie ma większych problemów, gdyż wszelkie zasady są dość jasno określone w regulaminie. Gorzej się sprawy mają poza granicami kraju. Ważne jest dokładne sprawdzenie, czy nie obowiązują nas żadne restrykcje jeśli chodzi o sprzedaż towarów. Trzeba pamiętać, że sprzedaż podrabianych, chińskich gadżetów nie jest mile widziana na fanowskich imprezach. W przypadku zagranicznych delegacji koszty wystawiennictwa są wyższe, ale nie jest to regułą, wszystko zależy od logistyki.
Pracownik, który będzie obsługiwał stoisko Twojej firmy, musi być profesjonalny, nastawiony pozytywnie do wszystkich rozmówców, dobrze ubrany i grzeczny. Powinien notować informacje o potencjalnych klientach. To bardzo ważne dla nawiązania kontaktów już po targach.
Zaprzyjaźniony sklep zoologiczny ma swoją receptę na spotkania z potencjalnymi klientami. Do promocji sklepu, a jednocześnie towaru, zaprasza producentów karm. Okazuje się, że oni chętnie uczestniczą w takich akcjach, nawet jeśli nie osobiście, to potrafią wysłać na miejsce specjalistę do spraw żywienia, który podczas eventu będzie współpracował z właścicielem e-sklepu. Wiele z tych akcji okazało się strzałem w dziesiątkę i pozwoliło znacząco podnieść miesięczny obrót i trafić do nowych, wcześniej nie przekonanych do marki klientów.
Ostatnim z przykładów jest sklep rowerowy, który pojawia się na każdej większej imprezie związanej z kolarstwem i tym szosowym, i tym górskim. Niekiedy są to zawody, innym razem „Dzień sportu”. Dostawczy samochód przemierza Polskę i w weekendy dociera do tych klientów, którzy wcześniej nawet o marce nie słyszeli.
Co łączy te trzy sklepy? Przede wszystkim to, że konsekwentnie łączą działania online i offline. Ich właściciele starają się korzystać z dobrodziejstw crosschanellingu, o którym pisaliśmy jakiś czas temu. Taki tok myślenia nie tylko daje przewagę konkurencyjną, ale pozwala zwiększać kapitał.
Jakie targi branżowe w Polsce?
Co roku w naszym kraju odbywa się ogromna liczba imprez, na których można wystawić swoje stoisko, spotkać się z potencjalnymi klientami i partnerami. Poniżej znajdziecie kilka przykładów dla branży modowej:
– BIKE&FASHION;
- TARGI MODOWE MUSTACHE WARSAW – YARD SALE;
- FASHION IN WARSAW – TARGI MODOWE W PAŁACU KULTURY;
- TARGI SLOW FASHION;
- KOBIECY OCH!BAZAR!;
- GRAND BAZAR;
- PTAK EXPO;
- FAST FASION POZNAŃ.
Podsumowanie
Pomysłów na sprzedaż produktów w offline jest wiele. Imprezy, targi branżowe i eventy idealnie sprawdzają się w roli dodatkowego kanału sprzedaży, a jednocześnie pozwalają na bezpośredni kontakt z klientem. Dzięki tym spotkaniom możesz dowiedzieć się jakie ma on oczekiwania, jakich produktów poszukuje itd. Dodatkowym atutem jest możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych, które mogą zaowocować w przyszłości. Może więc nadszedł czas na podbicie nowych rynków?
Co należy zapamiętać?
E-sprzedaż towarów na trargach, jest jak sprzedaż w sklepie – musisz posiadać kasę fiskalną.
Im bardziej profesjonalnie podejdziesz do sprawy, tym większe szanse na dużą sprzedaż.
Zadanie na dziś
Sprawdź na jakie targi branżowe możesz pojechać w najbliższym czasie.