Email marketing jest doskonałym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów oraz budowanie wartościowych relacji z osobami, które dołączyły do subskrypcji. Niskie koszty oraz wysoka skuteczność tego kanału sprawiają, że kampanie email marketingowe oferują wysoki zwrot z inwestycji. Jak więc wykorzystać email marketing w branży B2B?
Partnerem lekcji jest GetResponse.
Dziś dowiesz się:
– o obowiązku uzyskania zgody na przesyłanie wiadomości,
– w jaki sposób budować listę subskrybentów,
– jak przygotować szablon newslettera,
– jak zaplanować komunikację email marketingową.
Obowiązek uzyskania zgody na przesyłanie wiadomości
W dniu 25 grudnia 2014 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w związku z nowelizacją Ustawy Prawo Telekomunikacyjne. Zgodnie z art. 172 ustawy zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Zgoda użytkownika na przesyłanie wiadomości o treści komercyjnej musi spełniać kilka kryteriów:, m.in. musi być:
– Wyraźna (nie może być zamieszczona np. w podlinkowanym regulaminie),
– Utrwalona i potwierdzona przez użytkownika (tzn. pusty check-box do zaznaczenia, a logi z datą i godziną oraz nr IP urządzenia użytkownika możliwe do odszukania w systemie przedsiębiorcy, który wysyła kampanię email marketingową; proponujemy takie przykładowe rozwiązanie, gdyż ciężar dowodu, że użytkownik wyraził zgodę będzie w każdym przypadku ciążyć na przedsiębiorcy),
– Może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat (tzn. np. link z możliwością wypisania się z newslettera).
Znowelizowany przepis nie różnicuje sytuacji przedsiębiorców i oznaczonych osób fizycznych (np. z imienia i nazwiska), wprowadzając w tym zakresie pełne “równouprawnienie”. Innymi słowy podmiot, który chce wysłać wiadomość mailową zawierającą treści marketingowe, musi – w świetle przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne – posiadać zgodę od wszystkich adresatów, tj. zarówno “Jana Kowalskiego”, jak i przedsiębiorców operujących ogólnymi adresami funkcyjnymi np. biuro@, office@ sekretariat@ etc.
Budowanie listy
Podstawą skutecznego email marketingu jest wysokiej jakości baza adresowa, czyli taka, która składa się z jak największej liczby adresów email osób faktycznie zainteresowanych ofertą firmy. Aby to osiągnąć, stosuj różne metody pozyskiwania subskrybentów. Zwróć szczególną uwagę na:
1. Formularz zapisu
Formularz zapisu to podstawowe narzędzie budowy bazy adresów. Stwórz formularz, który będzie przykuwał uwagę użytkowników. Opisz krótko korzyści wynikające z subskrypcji, umieść w nim wymagane prawnie zgody oraz widoczny przycisk call to action. Przetestuj kilka rodzajów formularzy: np. osadzony, pop-up, lightbox, fixed bar lub exit-intent. Zastosuj te, które okażą się najbardziej skuteczne i będą cieszyć się największą popularnością wśród użytkowników.
2. Landing Pages
Landing pages to strony internetowe, które mają zazwyczaj jeden określony cel (na przykład generowanie konwersji). Pozbawione są elementów, które mogłyby rozpraszać użytkownika i odciągnąć jego uwagę od obranego celu.
Przygotuj dedykowaną stronę docelową. Przedstaw korzyści wynikające z zapisania się na listę i umieść na niej widoczny formularz zapisu. Zaprojektuj wszystkie elementy strony w taki sposób, by kierowały uwagę na formularz i zachęcały do zapisania się na listę.
3. Social Media
Wykorzystaj media społecznościowe, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Platformy takie jak Facebook, Twitter czy LinkedIn oferują wiele możliwości w kwestii zachęcenia fanów do subskrypcji. Umożliwiają również kierowanie kampanii do użytkowników, którzy spełniają dokładnie określone kryteria. Wykorzystaj je do budowania listy i przekieruj odbiorców na specjalnie przygotowany landing page z formularzem subskrypcji.
4. Webinar
Zorganizuj bezpłatny webinar na temat, który zainteresuje Twoich docelowych klientów. W procesie rejestracji zaoferuj możliwość przystąpienia do subskrypcji. Tym sposobem zaprezentujesz się jako ekspert w swojej dziedzinie, przyciągniesz wielu potencjalnych klientów i powiększysz swoją bazę adresową.
Jak przygotować wzorowy szablon newslettera?
Przygotowując projekt szablonu newslettera zawsze zwracaj uwagę na preferencje użytkowników, którzy korzystają obecnie z wielu urządzeń mobilnych. Twoja wiadomość powinna być responsywna – dopasowywać się do rozmiaru urządzenia, na którym zostanie wyświetlona. Responsywne wiadomości pozwolą na dotarcie do większej liczby odbiorców i zapewnią im najlepszego komfort użytkowania.
Przykład responsywnego szablonu od TOMS
Sekcja ATF
Sekcja powyżej linii przewijania (ang. ATF above the fold), jest widoczna zaraz po otwarciu wiadomości, bez konieczności przewijania w dół. W celu zwiększenia skuteczności, warto umieścić w niej najważniejsze informacje dotyczące oferty, przycisk call to action lub tekst wprowadzający, który zachęci do zapoznania się z resztą wiadomości.
Przycisk call to action
Wezwanie do działania to najważniejszy element wiadomości. Przycisk call to action powinien być doskonale widoczny i zawierać jasny przekaz. Wszystkie elementy wiadomości powinny kierować uwagę odbiorcy na CTA.
Wyraźny podział na sekcje
Jeżeli masz zamiar przygotować wiadomość z dużą ilością treści, podziel ją na wyraźne sekcje. Ułatwi to nawigację i pozwoli użytkownikom na szybsze odnalezienie najbardziej interesujących fragmentów.
Wiadomość z wyraźnym podziałem na sekcje od Starbucks
Planowanie komunikacji email marketingowej
Planowanie komunikacji email marketingowej powinieneś zacząć od dokładnego określania profilu docelowego klienta. W jakim celu zapisuje się do subskrypcji? Jakiego rodzaju informacja będą dla niego interesujące i wartościowe? Co pomoże mu w rozwiązaniu wybranych problemów?
Dzięki personie docelowego klienta, będzie Ci łatwiej przygotować treści, które spełnią oczekiwania odbiorców i przełożą się na większą skuteczność Twoich kampanii email marketingowych.
Wiadomość powitalna
Przygotuj wiadomość powitalną, która zostanie wysłana automatycznie do odbiorcy od razu po dokonaniu subskrypcji. Moment, w którym użytkownik decyduje się na zapisanie na listę jest często momentem jego największego zaangażowania. Podziękuj, poinformuj o korzyściach jakie wynikają z subskrypcji i powiedz jak często może się spodziewać kolejnych wiadomości.
Budowanie relacji
Nie wszystkie wiadomości muszą mieć charakter sprzedażowy. Postaraj się znaleźć równowagę pomiędzy wartościową treścią edukacyjną, informacjami na temat wykorzystania produktu, a kampaniami zachęcającymi do zakupu. Zróżnicowanie treści pozwala na zaangażowanie większej ilości odbiorców i sprawia, że mniej osób decyduje się na rezygnację z subskrypcji.
Statystyki wysyłki i optymalizacja
Obserwuj statystyki swoich kampanii mailingowych. Zwracaj uwagę na wskaźniki, które pomogą Ci w optymalizacji skuteczności działań email marketingowych. Do podstawowych wskaźników należą:
1. Otwarcia: wskaźnik ten pozwoli Ci ocenić czy odbiorcy chętnie otwierają Twoje emaile. Spróbuj zwiększać współczynnik otwarć, optymalizując temat wiadomości.
2. Kliknięcia: współczynnik kliknięć pokazuje czy treść wiadomości spełnia oczekiwania odbiorców. Subskrybenci chętnie klikają w linki, które prowadzą do interesujących i wartościowych treści.
3. Udostępnienia: jeżeli odbiorcy chętnie udostępniają Twoje wiadomości, to znaczy, że uważają je za wartościowe i godne polecenia.
4. Wypisani: odbiorcy często rezygnują z subskrypcji, gdy treści – ich zdaniem – są nudne, powtarzają się lub gdy otrzymują wiadomości zbyt często.
Podsumowanie
Email może stać się jednym z najskuteczniejszych kanałów, jakimi dysponuje Twoja firma. Żeby tak się stało, zawsze planuj swoją komunikację z myślą o potrzebach swoich docelowych odbiorców/potencjalnych klientów. Wybierając odpowiednią platformę do email marketingu, uzyskasz dostęp do funkcjonalności, które pozwolą Ci zaoszczędzić czas.
Partnerem lekcji jest GetResponse.