#12 – Wysyłka i płatności

Wysyłka i płatności to jedne z ważniejszych zagadnień w e-commerce. W dużej mierze to one decydują o zadowoleniu klienta z zakupów.

Dziś dowiesz się:

- o sposobach płatności,

- o ryzyku związanym z „płatnością przy odbiorze”,

- czym są paczkomaty,

- o zaletach współpracy z firmami kurierskim.

Rodzaje płatności

W sklepach internetowych funkcjonują standardy płatności. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez – Badanie polskich sklepów internetowych i konsumentów – dwie najpopularniejsze metody płatności to przelew bankowy (lub wpłata na poczcie) oraz płatność gotówką przy odbiorze, potocznie zwana pobraniem.

12.1

Płatności on-line

Ten rodzaj płatności staje się w naszym kraju coraz popularniejszy. Ogromną zaletą płatności online jest fakt, że wpłata po kilkunastu minutach pojawia się w systemie i bez żadnego ryzyka można wysyłać towar do klienta.

Nie wszystkie platformy do prowadzenia sklepów internetowych wspierają płatności on-line. Bardzo często trzeba zlecić tworzenie takich dodatków osobom trzecim. Pamiętaj, aby ze względów bezpieczeństwa nie zlecać tego przypadkowym osobom.

Lista najpopularniejszych firm obsługujących płatności on-line według raportu sporządzonego przez Sklepy24.pl to: Płatności.pl, Dotpay, Przelewy24, eCard.

Najpopularniejszym systemem płatności elektronicznych są Platnosci.pl (obecnie zmienili nazwę na PayU.pl). Firmy obsługujące płatności on-line pobierają opłatę za przeprowadzenie każdej transakcji. Jeżeli jesteś początkującym sprzedawcą, to musisz spodziwać się marży na poziomie ok. 2,8%. W przypadku znacznego zwiększenia obrotów marżę można negocjować. Niektóre systemy pobierają dodatkową marżę za wypłatę środków. Ogromną zaletą płatności on-line jest fakt, że zaraz po zakupie klienci opłacają swoje zamówienia. Ryzyko, że się rozmyślą, jest niewielkie.

Ekspert radzi:

Już na etapie uruchamiania sklepu internetowego warto pomyśleć o dobraniu odpowiednich narzędzi. Pozwolą one na stworzenie skalowanych procedur. W przypadku rozwoju będziemy mogli szybko dostosować je do nowych warunków

– Paweł Jaczewski – CTO w i-systems

Tradycyjny przelew

Mimo faktu, że zakupy on-line stają się coraz popularniejsze, znaczna część osób ma opory przed korzystaniem z bankowości on-line, a tym bardziej przed używaniem płatności elektronicznych. Jak było widać na zestawieniu różnych form płatności, tradycyjny przelew jest powszechnie stosowaną metodą opłacania zamówień. Stąd, mimo niedogodności, jaką jest dla sklepu taki przelew (oczekiwanie na wpłatę, księgowanie, możliwe rezygnacje klientów etc.), należy obowiązkowo go wprowadzić.

Przelew tradycyjny vs. płatności on-line
Niektórych zakupów dokonujemy pod wpływem impulsu. Z samej definicji impuls nie trwa wiecznie. Przy płatnościach on-line klient opłaca zamówienie zaraz po dokonaniu zakupu, zatem nie ma czasu na zastanowianie. W przypadku przelewu tradycyjnego, po dokonaniu zakupu należy wykonać przelew. Można to zrobić przez Internet, ale spora część klientów wpłaty dokonuje na poczcie. W związku z tym klient płacący przelewem tradycyjnym ma więcej czasu na rozmyślenie się i czasem tak właśnie robi.

Płatność przy odbiorze

Płatność przy odbiorze, popularnie zwana pobraniem, to jedna z najpopularniejszych metod opłacania zakupów internetowych. W przeświadczeniu kupujących jest to najbezpieczniejszy sposób, ponieważ:

– Płaci się dopiero wtedy, gdy towar przyjdzie.

– Można zrezygnować z odbioru paczki, czyli z samego zakupu.

– Sklepom zależy na szybkiej wysyłce, więc klient ma pewność, że szybko otrzyma swoje zamówienie.

Po naszej stronie, czyli sprzedawcy, wady płatności przy odbiorze to:

- Odroczony termin płatności – jeśli klient będzie zwlekał z odbiorem paczki, to z opóźnieniem otrzymamy zapłatę.

– Możliwość rezygnacji – klient może nie odebrać paczki, przez co może nas narazić na dodatkowe koszty.

Mimo tych wad, nie należy rezygnować z tej formy wysyłki. Koszty zwrotów należy uwzględnić w bilansie

Koszty zwrotów
Koszt wysłania za pobraniem kilogramowej paczki wynosi ok. 12 zł. Zwrot to koszt ok. 10 zł. Wobec tego, jeżeli klient nie odbierze paczki, tracimy ok. 22 zł!

Wysyłka towaru

Poczta Polska

Na początku swojej działalności z pewnością będziesz współpracować z Pocztą Polską. Mimo złych opinii, które się czasem słyszy, Poczta Polska ma szereg zalet.

Niska cena – jeżeli jesteś początkującym sprzedawcą i nie masz wielu paczek miesięcznie, to z pewnością logistyka z wykorzystaniem Poczty Polskiej będzie dla Ciebie najtańszym rozwiązaniem. W standardowym cenniku wysłanie lekkiej paczki jest nawet 3-krotnie tańsze niż skorzystanie z usług kuriera.

Dostępność – paczkę możesz nadać i odebrać niemal z każdego miejsca w kraju.
Popularność – wiele osób jest przyzwyczajonych do usług Poczty Polskiej. Wysyłając sporo paczek miesięcznie, można podpisać umowę z Pocztą Polską. W moim regionie wymagane jest wysyłanie minimum 100 paczek miesięcznie. Taka umowa ma wiele plusów:
List przewozowy – czyli blankietów nie trzeba wypełniać ręcznie, mogą zostać wydrukowane.

Płatność – dużą zaletą jest płatność odroczona oraz fakt, że dostajemy jedną zbiorczą fakturę. Bez takiej umowy potwierdzenia nadania trzeba zbierać, udawać się nie rzadziej niż co 7 dni na pocztę i prosić o fakturę (ale w różnych placówkach są różne zwyczaje).

Wizerunek – paczka, którą otrzyma klient, nie będzie opisana długopisem, tylko wydrukowaną, estetyczną etykietą.

Kurier

Kurier stanowi alternatywę dla Poczty Polskiej. Jednak opłaca się z niego korzystać tylko w momencie, kiedy mamy więcej paczek do wysłania. Firmy kurierskie uzależniają cenę od liczby miesięcznie wysyłanych paczek. Przy sporej liczbie przesyłek można przybliżyć się do cen oferowanych przez Pocztę Polską. Zaletami kuriera są:

Dostawa w ciągu 24h – pocztowe paczki priorytetowe nie gwarantują tego.

Śledzenie przesyłki – na bieżąco możesz śledzić, gdzie jest paczka, czy została odebrana i czy klient zapłacił.

Odbiór przesyłek – żeby nadać paczkę, nie musisz się fatygować osobiście. Wystarczy zadzwonić i kurier ją odbierze. Jest to z pewnością spora oszczędność czasu.

Wysoka jakość obsługi – jeśli paczka zostanie zagubiona, to po skontaktowaniu się z działem obsługi udaje się ją zlokalizować nawet w ciągu kilku godzin.

Oczywiście usługi kurierskie mają także swoje wady. Można do nich zaliczyć: wymaganą miesięczną minimalną liczbę paczek, wysoki koszt przesyłek pobraniowych, czy też niedogodne godziny dostarczania paczek (zazwyczaj poranne, a ciężko w tym czasie zastać osoby prywatne).

Odbiór osobisty

Wśród klientów Twojego sklepu internetowego znajdą się z pewnością tacy, którzy będą mieszkali w okolicy. Stąd niektórzy będą zainteresowani odbiorem osobistym. Oferując taką usługę określ jasno, kiedy można odbierać paczki. Dobrym zwyczajem jest zaznaczenie, że odbiór osobisty możliwy jest jedynie po uprzednim uzgodnieniu terminu.

Paczkomaty

Trzy pierwsze sposoby dostarczania zamówień z pewnością znasz. Natomiast paczkomaty to nowość, która z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników. Idea paczkomatów polega na tym, że towar nie jest wysyłany do Twojego miejsca zamieszkania, ale do paczkomatu (maszyny przechowującej paczki). Gdy paczka zostaje umieszczona w paczkomacie, otrzymujesz e-maila lub sms-a z powiadomieniem. Udajesz się do paczkomatu, wpisujesz odpowiedni kod, a wtedy otwiera się skrytka z Twoją przesyłką. Zalety paczkomatów:

- nadawanie i odbieranie przesyłek bez kolejki,

- niski koszt nadania,

- czynne 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu,

- dogodne lokalizacje,

- szybkość wysyłki.

Niestety, paczkomaty nie są dostępne w każdym mieście, stąd nie do każdego klienta można tą metodą wysłać towar. Więcej dowiesz się na stronie www.paczkomaty.pl.

Automatyzacja

Wyobraź sobie, że korzystasz z darmowego sklepu internetowego (np. osCommerce, VirtueMart) i otrzymujesz pierwsze zamówienia. Jest radość. Adresy zamawiających przepisujesz długopisem. Potem ulepszasz swoją procedurę, przeklejasz adresy do Worda, drukujesz etykiety i zestawienie: kto, co i w jakiej ilości zamówił. Liczba zamówień wzrasta do kilkuset sztuk na dzień. Praca od rana do wieczora polega tylko na adresowaniu paczek… Wyobraź sobie, że – posiadając dedykowany sklep – cały ten proces możesz zautomatyzować. Kilkoma kliknięciami:

– adresujesz paczki;

– drukujesz zestawienie zamówionego towaru;

- przeprowadzasz analizę, kto już zapłacił, a na którą wpłatę jeszcze czekasz;

- sprawdzasz, czy wpłaty zostały przyjęte.

Jeżeli uważasz, że warto, zastanów się nad wyborem dedykowanego oprogramowania dla Twojego sklepu.

Oszczędzaj czas i pieniądze
Dobre wdrożenie sklepu i zautomatyzowanie każdego możliwego procesu pozwolą zaoszczędzić mnóstwo zbytecznej pracy. Znam przypadek, gdzie takie usprawnienie pozwoliło na sporą redukcję personelu.

Co należy zapamiętać?

Obowiązkowo w sklepie internetowym należy oferować: płatności on-line, przelew tradycyjny i pobranie.
Automatyzacja procesu adresowania i wysyłania towaru pozwoli na redukcję kosztów prowadzenia firmy.

Zadanie na dziś

Zrób rozeznanie wśród cenników firm kurierskich. Porównaj przynajmniej 3 firmy. Sprawdź, jak koszt nadania paczki będzie zmniejszał się wraz z liczbą wysyłanych paczek.
Sprawdź, czy Twoja potencjalna platforma do prowadzenia sklepu daje możliwość integracji z płatnościami on-line.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments