Listopad i Grudzień to najbardziej intensywne miesiące dla większości sklepów on-line, a co za tym idzie – rewelacyjny sprawdzian dla działu marketingu i obsługi klienta! Polacy z roku na rok coraz bardziej kochają zakupy w internecie. Zgodnie z raportem Poczty Polskiej ze stycznia 2015 roku aż 80% badanych zakupiło w ten sposób przynajmniej jeden prezent pod choinkę. Jak zatem wykorzystać ten ogromny potencjał?
Partnerem lekcji jest Jakub Orłowski, LikeAndBuy.it
Dzisiaj dowiesz się:
– jak wygląda społeczność Instagrama w Polsce,
– jakie są podstawowe zasady, których musisz przestrzegać,
– co robią najlepsi w branży,
– co możesz zrobić specjalnie na święta.
Instagram w liczbach
Codziennie na Instagramie pojawia się ponad 80 milionów nowych zdjęć! Najnowsze dane dotyczące tej aplikacji nie pozostawiają złudzeń. To najszybciej rosnąca sieć społecznościowa licząca już ponad 400 milionów unikalnych użytkowników na całym świecie. W Polsce ta liczba oscyluje w okolicach 3 milionów użytkowników. Opierając się na systemie reklamowym Facebooka możemy powiedzieć, że 60% z nich to kobiety, a ponad 90% ma poniżej 30 lat.
Zgodnie z badaniami firmy Iconosquare z początku roku 2015 ponad 70% ankietowanych poszukuje na Instagramie marek, a 62% z nich je obserwuje. Na podstawie obserwacji profili znanych marek (np. Red Bull) okazało się, że Instagram generuje aż 60x większe zaangażowanie niż Facebook!
Najpopularniejszym użytkownikiem Instagrama z Polski jest nie kto inny, jak Robert Lewandowski, z prawie 3,5 mln obserwatorów. Natomiast wśród profili marek nieprzerwanie króluje Local Heroes z wynikiem 146 tyś. obserwujących.
Zacznijmy od podstaw
Aby wykorzystać tę ogromną społeczność i stworzyć profil, który będzie sprzedawał trzeba pamiętać o podstawowych zasadach. W przypadku tego kanału komunikacji najważniejszym elementem jest obraz i na nim należy się skupić. Zdjęcia, które publikujemy muszą być:
– bardzo wysokiej jakości,
– ładne i przyciągające uwagę,
– publikowane regularnie, przynajmniej raz dziennie,
– związane nie tylko z tematyką marki, ale również z aktualnymi wydarzeniami, datami, okolicznościami,
– umieszczane w „godzinach szczytu”, które dla każdej marki są inne i należy wziąć to pod uwagę.
Bardzo ważnym elementem jest również umieszczenie odpowiedniego linku w profilu, który pozwala nam na mierzenie aktywności klientów, którzy przyszli z Instagrama. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wykorzystanie odpowiedniego narzędzia INSTA-commerce, które pozwoli sprawnie przekierować użytkownika do szukanego przez niego produktu.
Co jeszcze mogę zrobić?
Powyższe uwagi mogą być oczywiste, jednak z doświadczenia wynika, że tylko 30% profili firmowych rzeczywiście ich przestrzega! A co robią najlepsi?
Jakie działania wdraża najlepszych 10% profili?
– wykorzystuj unikalny # w opisie zdjęcia i zachęcaj do podpisywania nim zdjęć przez Twoich obserwujących, dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki oraz jej widoczność wśród tysięcy innych, którzy do tej pory jej nie znali,
– wyszukaj posty pokazujące Twój produkt, a następnie poproś o możliwość opublikowania ich u siebie. To strategia, która prowadzi do sukcesu – nie tylko zacieśnisz więzy z dotychczasowymi klientami, ale również pokażesz nowym, że inni są już zadowoleni z marki,
– opowiedz historię marki i oferowanych produktów, świetnym przykładem jest powyższa publikacja marki Inglot w nawiązaniu do makijażu na Halloween,
– naucz klientów kupować przez Instagrama – można to zrobić w opisie zdjęcia, jak również w lokalizacji dodając odpowiednią informację o linku znajdującym się w profilu,
– nawiąż kontakt z fanami komentując ich zdjęcia, a także znajdując tych najbardziej wpływowych, potencjalnych ambasadorów,
– publikuj ekskluzywne oferty oraz konkursy, Twoi obserwujący muszą wiedzieć, że są wyjątkowi!
Oto przykład świetnego posta od DeeZee:
Coraz bliżej święta!
Niektóre akcje specjalne związane ze świętami, na stałe wpisały się w przedświąteczny okres. Przykładem może być reklama Coca-Cola z ciężarówkami, która uzyskała już status kultowej. Aby przebić się z przekazem trzeba zaangażować obserwujących, pozwolić im się pobawić i przygotować nagrody!
Przede wszystkim zorganizuj świąteczny konkurs. Ciekawy pomysł miał sklep Uglysweaterkit, który zachęcał swoich obserwujących do publikowania własnych zdjęć z hashtagiem #myuglychristmassweaterkit zawierających najbrzydziej udekorowane swetry. Każdy ze zwycięzców otrzymywał aż $250. W akcji do tej pory wzięło udział ponad 3000 osób!
Ted Baker wykorzystał za to w swojej zabawie element grywalizacji. Zamiast obiecywać nagrody organizatorzy odwołali się do bardzo popularnej serii „Where’s Wally?”. Na kilkudziesięciu profilach stworzonych przy współpracy z rysownikami i grafikami poszukiwali oni zaginionych świątecznych elfów Teda. Wspomnienia z dzieciństwa wracają w jednej chwili!
Na święta przede wszystkim musimy inspirować, pokazywać rozwiązania i bawić. Świetnym pomysłem jest stworzenie “prezentownika” marki, który w wyjątkowy sposób będzie pokazywał prezenty idealnie dla najbliższych. Każdy z nas chociaż raz w życiu miał kalendarz adwentowy, prawda? Dlaczego więc nie zrobić takiego na profilu naszej marki?
Podsumowanie
Instagram to bardzo potężne narzędzie, które warto w pełni wykorzystać w świątecznej komunikacji. Nie zapomnijmy jednak, że aby odnieść sukces należy być twórczym i szukać tego, co najbardziej interesuje naszych fanów, a nie opierać się na najprostszych rozwiązaniach stosowanych przez większość. Lista pomysłów jest nieskończona, dlatego szukajcie tego, co zainteresowałoby Was. Angażujcie obserwujących i korzystajcie z podstawowych zasad dotyczących prowadzenia Instagrama przez markę. Powodzenia!
Partnerem lekcji jest Jakub Orłowski, LikeAndBuy.it
LikeAndBuy.it to narzędzie, pozwalające ominąć problem braku bezpośredniego linkowania na Instagramie. Obserwujący szybko znajdują produkt ze zdjęcia w sklepie dzięki klikalnej kopii Instagrama w bio, a marki mogą wysyłać produktowe maile do użytkowników w oparciu o ich aktywność. LikeAndBuy.it współpracuje z ponad 100 sklepami internetowymi w Europie i USA.