M-commerce to nic innego, jak zakupy w Internecie dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych. Mowa tutaj o telefonach, tabletach, a nawet czytnikach e-booków. Rynek sprzedaży mobilnej rośnie z roku na rok, a spowodowane jest to coraz to większą dostępnością do smartfonów i tabletów, które mogą łączyć się bezprzewodowo z siecią. M-commerce daje nowe możliwości sprzedaży nawet jeśli nasz klient nie siedzi w domu lub biurze i nie posiada stałego łącza internetowego. Dzięki tej sprzedaży kupujący ma możliwość interakcji z marką w każdym dowolnym momencie dnia i nocy.
Dziś dowiesz się:
– Jakie działania marketingowe sprawdzą się w m-commerce,
– jakie korzyści przynosi mobilny marketing,
– jak optymalizować przekaz reklamowy dla m-commerce.
Marketing mobilny ma za zadnie doprowadzić do komunikacji. Jego celem jest interakcja z klientem oraz jego zaangażowanie i przekonanie do działania. Wszystko to dzieje się za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Podstawowymi narzędziami mobilnego marketingowca są:
- strony responsywne dopasowane do urządzeń przenośnych;
- aplikacje mobilne potocznie zwane appkami, do których zaliczymy: gry, aplikacje viralowe,
- aplikacje budujące społeczności;
- reklamy mobilne, np. w grach lub programach;
- reklama SMS-owa, MMS-owa;
- beacons pomagające połączyć on i offline;
- kody QR;
- spersonalizowana reklama lokalna, np. usługi korzystające z lokalizacji i na jej podstawie dopasowujące content do odbiorcy.
Marketing mobilny daje wiele możliwości komunikacji i pozwala na kombinację przekazu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć tekst, zdjęcia, audio oraz video do zbudowania odpowiedniej reklamy.
Trzeba pamiętać jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Ogromna ilość przejść z newsletterów pochodzi z urządzeń mobilnych. Warto pamiętać o tym podczas przygotowywania odpowiedniej kreacji. Jeśli korzystasz z narzędzi płatnych, to większość z nich ma możliwość dopasowania newslettera do jednego z wielu urządzeń mobilnych i robi to praktycznie „z automatu”.
Drogą do sukcesu w m-commerce jest unikalność. Pod tym stwierdzeniem kryje się szereg działań, które mają zapewnić klientowi szybkie i proste zakupy mobilne, a także generować kupony rabatowe i content, bazując na wcześniejszej aktywności online.
M-commerce i mobilny marketing, co możesz zyskać?
Ilość korzyści wynikających z połączenia m-sprzedaży i marketingu mobilnego jest duża, a najważniejsze z nich to:
- dotarcie do szerokiej ilości potencjalnych klientów, korzystających z urządzeń mobilnych;
- łatwa komunikacja z klientami: różnorodne narzędzia pozwalają na przesyłanie pojedynczych wiadomości do wybranych klientów;
- łatwe targetowanie kampanii: dzięki dobrze zbudowanej bazie możesz dotrzeć tylko do klientów z wybranego regionu, w odpowiednim wieku, czy płci;
- relatywnie niski koszt dotarcia do grupy klientów, dzięki możliwości powielania akcji i odpowiednio niskim kosztom zewnętrznych aplikacji w przeliczeniu na kupującego;
- możliwe 24-godzinne wsparcie dla kupującego;
- podatność na marketing wirusowy, co może zwiększyć dotarcie;
- łatwe połączenie działań pomiędzy kanałami – urządzenia mobilne mogą być narzędziem do promocji multichanellowych.
Jak korzystać z marketingu mobilnego?
Jeśli zdecydujesz się na użycie marketingu mobilnego w Twoim biznesie, musisz przeanalizować kilka rzeczy, które pomogą w przygotowaniu odpowiedniej kampanii. Potraktuj je jako podstawy do korzystania z tego kanału komunikacji:
- sprawdź jak mobile marketing pasuje do Twojego ogólnego planu marketingowego. Przeanalizuj, czy produkt lub usługa mogą skorzystać z tego kanału komunikacji marketingowej. Bazując na danych, np. ruchu na Twojej stronie, sprawdź ile osób korzysta z urządzeń mobilnych i przelicz, jaki może być koszt dotarcia do jednej osoby;
- przeanalizuj bazę kontaktów – sprawdź, kto znajduje się w grupie Twoich klientów, dowiedz się, które osoby wyraziły zgodę na przesyłanie informacji marketingowych drogą mobilną, zrób segmentację klientów i dopasuj przekaz reklamowy do klastra;
- zamień vouchery i papierowe kody na SMS-y promocyjne – zamiast wysyłać kod w paczce – wyślij SMS-a z podziękowaniem za transakcję i voucherem;
- sprawdź jak działa konkurencja – dowiedz się, jak to robią inni. Może okazać się, że jesteś pierwszą osobą z Twojej branży, która chce rozpocząć działania mobilne, a to oznacza, że będziesz o krok przed innymi. Jeśli konkurencja już wprowadziła działania mobilne – zobacz co można ulepszyć w ich strategii i wprowadź to u siebie;
- sprawdź czy technologicznie jesteś przygotowany do mobilnego marketingu – czy Twoje newslettery będą dobrze wyświetlały się na komórce, czy strony będą czytelne, a sklep obsługuje proste i szybkie płatności wykonywane z urządzeń mobilnych;
aplikacje vs. RWD – przemyśl co będzie lepsze dla Twojego sklepu. W niektórych przypadkach aplikacje sprawdzają się lepiej niż strony. Podjęcie odpowiedniej decyzji może zminimalizować koszty i podnieść zyski; - naucz się budować lojalność mobilną – dobrze robi to Allegro. Chcąc przyciągnąć klienta mobilnego – dają mu 10zł na zakupy dokonane za pomocą aplikacji mobilnej. To tylko jedne ze sposobów do przekonania konsumenta na zakupy przy pomocy telefonu lub tabletu;
popraw wyszukiwanie – dobra wyszukiwarka towaru w sklepie odwiedzanym mobilnie jest na wagę złota, jej brak może zniechęcić klienta; - sprawdź jak bardzo jesteś zintegrowany z social mediami i społecznością lokalną – odpowiednie rozpowszechnienie informacji w sieci i nie tylko to podstawa działania;
- przygotuj się na śledzenie i analizy – m-commerce i marketing mobilny pozwalają na szybką analizę danych. Tak samo, jak w przypadku innych akcji marketingowych liczy się analiza i zbieranie danych. Na ich podstawie możesz mierzyć skuteczność przekazu reklamowego;
- mobilne CRO – czyli optymalizacja mobilnej wersji witryny w celach podwyższenia sprzedaży. Aby odpowiednio przeprowadzić zmiany, należy dokonać badań użyteczności i czytelności strony dla klienta. Warto zlecić takie zadanie specjalistycznej firmie.
Podsumowanie
Jak zacząć przygodę z marketingiem mobilnym? Decydując się na rozpoczęcie działań w zakresie marketingu mobilnego nie potrzebujesz ogromnych budżetów i zaplecza. Wiele rzeczy na samym początku można zrobić samemu, wraz z Twoim zespołem. Przygotowanie materiałów, kampanii czy wykupienie podstawowych narzędzi potrzebnych do rozpoczęcia procesu, to pierwszy krok. Następne wynikną z niego.