#95 – Jak zacząć przygodę z marketingiem mobilnym?

M-commerce to nic innego, jak zakupy w Internecie dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych. Mowa tutaj o telefonach, tabletach, a nawet czytnikach e-booków. Rynek sprzedaży mobilnej rośnie z roku na rok, a spowodowane jest to coraz to większą dostępnością do smartfonów i tabletów, które mogą łączyć się bezprzewodowo z siecią. M-commerce daje nowe możliwości sprzedaży nawet jeśli nasz klient nie siedzi w domu lub biurze i nie posiada stałego łącza internetowego. Dzięki tej sprzedaży kupujący ma możliwość interakcji z marką w każdym dowolnym momencie dnia i nocy.

Dziś dowiesz się:

– Jakie działania marketingowe sprawdzą się w m-commerce,

– jakie korzyści przynosi mobilny marketing,

– jak optymalizować przekaz reklamowy dla m-commerce.

Marketing mobilny ma za zadnie doprowadzić do komunikacji. Jego celem jest interakcja z klientem oraz jego zaangażowanie i przekonanie do działania. Wszystko to dzieje się za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Podstawowymi narzędziami mobilnego marketingowca są:

  • strony responsywne dopasowane do urządzeń przenośnych;
  • aplikacje mobilne potocznie zwane appkami, do których zaliczymy: gry, aplikacje viralowe,
  • aplikacje budujące społeczności;
  • reklamy mobilne, np. w grach lub programach;
  • reklama SMS-owa, MMS-owa;
  • beacons pomagające połączyć on i offline;
  • kody QR;
  • spersonalizowana reklama lokalna, np. usługi korzystające z lokalizacji i na jej podstawie dopasowujące content do odbiorcy.

Marketing mobilny daje wiele możliwości komunikacji i pozwala na kombinację przekazu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć tekst, zdjęcia, audio oraz video do zbudowania odpowiedniej reklamy.

Trzeba pamiętać jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Ogromna ilość przejść z newsletterów pochodzi z urządzeń mobilnych. Warto pamiętać o tym podczas przygotowywania odpowiedniej kreacji. Jeśli korzystasz z narzędzi płatnych, to większość z nich ma możliwość dopasowania newslettera do jednego z wielu urządzeń mobilnych i robi to praktycznie „z automatu”.

Drogą do sukcesu w m-commerce jest unikalność. Pod tym stwierdzeniem kryje się szereg działań, które mają zapewnić klientowi szybkie i proste zakupy mobilne, a także generować kupony rabatowe i content, bazując na wcześniejszej aktywności online.

M-commerce i mobilny marketing, co możesz zyskać?

Ilość korzyści wynikających z połączenia m-sprzedaży i marketingu mobilnego jest duża, a najważniejsze z nich to:

  • dotarcie do szerokiej ilości potencjalnych klientów, korzystających z urządzeń mobilnych;
  • łatwa komunikacja z klientami: różnorodne narzędzia pozwalają na przesyłanie pojedynczych wiadomości do wybranych klientów;
  • łatwe targetowanie kampanii: dzięki dobrze zbudowanej bazie możesz dotrzeć tylko do klientów z wybranego regionu, w odpowiednim wieku, czy płci;
  • relatywnie niski koszt dotarcia do grupy klientów, dzięki możliwości powielania akcji i odpowiednio niskim kosztom zewnętrznych aplikacji w przeliczeniu na kupującego;
  • możliwe 24-godzinne wsparcie dla kupującego;
  • podatność na marketing wirusowy, co może zwiększyć dotarcie;
  • łatwe połączenie działań pomiędzy kanałami – urządzenia mobilne mogą być narzędziem do promocji multichanellowych.

Jak korzystać z marketingu mobilnego?

Jeśli zdecydujesz się na użycie marketingu mobilnego w Twoim biznesie, musisz przeanalizować kilka rzeczy, które pomogą w przygotowaniu odpowiedniej kampanii. Potraktuj je jako podstawy do korzystania z tego kanału komunikacji:

  • sprawdź jak mobile marketing pasuje do Twojego ogólnego planu marketingowego. Przeanalizuj, czy produkt lub usługa mogą skorzystać z tego kanału komunikacji marketingowej. Bazując na danych, np. ruchu na Twojej stronie, sprawdź ile osób korzysta z urządzeń mobilnych i przelicz, jaki może być koszt dotarcia do jednej osoby;
  • przeanalizuj bazę kontaktów – sprawdź, kto znajduje się w grupie Twoich klientów, dowiedz się, które osoby wyraziły zgodę na przesyłanie informacji marketingowych drogą mobilną, zrób segmentację klientów i dopasuj przekaz reklamowy do klastra;
  • zamień vouchery i papierowe kody na SMS-y promocyjne – zamiast wysyłać kod w paczce – wyślij SMS-a z podziękowaniem za transakcję i voucherem;
  • sprawdź jak działa konkurencja – dowiedz się, jak to robią inni. Może okazać się, że jesteś pierwszą osobą z Twojej branży, która chce rozpocząć działania mobilne, a to oznacza, że będziesz o krok przed innymi. Jeśli konkurencja już wprowadziła działania mobilne – zobacz co można ulepszyć w ich strategii i wprowadź to u siebie;
  • sprawdź czy technologicznie jesteś przygotowany do mobilnego marketingu – czy Twoje newslettery będą dobrze wyświetlały się na komórce, czy strony będą czytelne, a sklep obsługuje proste i szybkie płatności wykonywane z urządzeń mobilnych;
    aplikacje vs. RWD – przemyśl co będzie lepsze dla Twojego sklepu. W niektórych przypadkach aplikacje sprawdzają się lepiej niż strony. Podjęcie odpowiedniej decyzji może zminimalizować koszty i podnieść zyski;
  • naucz się budować lojalność mobilną – dobrze robi to Allegro. Chcąc przyciągnąć klienta mobilnego – dają mu 10zł na zakupy dokonane za pomocą aplikacji mobilnej. To tylko jedne ze sposobów do przekonania konsumenta na zakupy przy pomocy telefonu lub tabletu;
    popraw wyszukiwanie – dobra wyszukiwarka towaru w sklepie odwiedzanym mobilnie jest na wagę złota, jej brak może zniechęcić klienta;
  • sprawdź jak bardzo jesteś zintegrowany z social mediami i społecznością lokalną – odpowiednie rozpowszechnienie informacji w sieci i nie tylko to podstawa działania;
  • przygotuj się na śledzenie i analizy – m-commerce i marketing mobilny pozwalają na szybką analizę danych. Tak samo, jak w przypadku innych akcji marketingowych liczy się analiza i zbieranie danych. Na ich podstawie możesz mierzyć skuteczność przekazu reklamowego;
  • mobilne CRO – czyli optymalizacja mobilnej wersji witryny w celach podwyższenia sprzedaży. Aby odpowiednio przeprowadzić zmiany, należy dokonać badań użyteczności i czytelności strony dla klienta. Warto zlecić takie zadanie specjalistycznej firmie.

Podsumowanie

Jak zacząć przygodę z marketingiem mobilnym? Decydując się na rozpoczęcie działań w zakresie marketingu mobilnego nie potrzebujesz ogromnych budżetów i zaplecza. Wiele rzeczy na samym początku można zrobić samemu, wraz z Twoim zespołem. Przygotowanie materiałów, kampanii czy wykupienie podstawowych narzędzi potrzebnych do rozpoczęcia procesu, to pierwszy krok. Następne wynikną z niego.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

2
Dodaj komentarz

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Płatności mobilneStrategia "Mobile First" Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] marketing mobilny mobile eCommerce […]

trackback

[…] mobile eCommerce marketing mobilny […]

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów