Rozwiązania B2B w e-commerce mają to do siebie, że ich efekty nie są widoczne od razu. Kolejne line kodu, faktury, statystyki, analizy, raporty i prognozy nie są rozwiązaniami, które wywołują w nas pozytywny dreszcz emocji. Te pojawiają się w momencie (szczególnie u osób zajmujących się finansami i ich optymalizacją), gdy zdamy sobie sprawę, jakie korzyści może przynieść platforma B2B w e-commerce. Opisane rozwiązania zostały wdrożone przez i-systems w Higma Service – firmie zajmującej się dostarczaniem produktów, systemów higienicznych i profesjonalnych środków chemicznych dla firm, instytucji i sektora HoReCa.
Łatwość dostępu do danych
Jeszcze dzisiaj można spotkać pewne archaiczne rozwiązanie, często praktykowane w firmach. Koszmar każdego handlowca – jeden główny komputer z dostępem do wszystkich danych, z którego można wprowadzić zamówienie do systemu. Każdorazowo handlowiec jest zmuszony umawiać się z właścicielem komputera (najczęściej szefem sprzedaży), by użyczył mu sprzętu, choćby na kilka minut. Trudno o lepszy przykład marnowania zasobów i strat czasowych dla zespołu. Otwarty dostęp webowy do systemu IT dla wszystkich pracowników firmy sprawia, że handlowiec mając swoje konto może przyjąć i wprowadzić zamówienie do systemu z każdego komputera z dostępem do sieci. Wprowadzenie takiego rozwiązania (wraz z innymi) sprawiło, że handlowcy Higma Service są w stanie spotkać się w ciągu jednego dnia aż z 12 klientami i dla każdego przygotować indywidualną ofertę wraz z pełną prezentacją oferty. Takie rozwiązanie daje również pełną kontrolę nad każdym etapem zamówienia – wystarczy jedno spojrzenie do systemu by wiedzieć co, kiedy i dlaczego działo się z konkretnym zamówieniem.
Optymalizacja kosztów stałych i przewidywanie wpływów
Każdy dokument w formie kartki papieru ma to do siebie, że może zniknąć, zgubić się, zamoczyć, zostać porwany przez wiatr i jest kosztem sam w sobie. Higma Service generuje ponad 23 tysięcy faktur roczne. Do tego kilkakrotnie więcej faktur WZ. To ogromna ilość papieru, który została zastąpiona dokumentami elektronicznymi. Są one automatycznie generowane i dołączane do etapu realizacji zamówienia, który klient preferuje. Dodatkowo, dokumenty w formie elektronicznej grupowane są w zestawy tak, aby łatwiej analizować oraz by pozyskiwać dane Business Intelligence kluczowe do podejmowania strategicznych decyzji. Taka analiza danych może być tworzona w każdym momencie miesiąca – nie tylko po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Podniesienie jakości pracy przedstawicieli handlowych
Rozwiązania B2C czy B2B tak naprawdę sprowadzają się do relacji H2H, czyli Human 2 Human. W tym miejscu pojawiają się osobiste sympatie i antypatie (często podświadome) naszych przedstawicieli handlowych do niektórych firm. Jak więc sprawić, by pomimo osobistych animozji, handlowiec regularnie kontaktował się i odwiedzał wszystkie firmy? Tutaj również może pomóc system IT. Zastosowane rozwiązanie sugeruje pracownikowi umówienie spotkania, a jeśli będzie je ignorował, straci możliwość umawiania kolejnych wizyt zanim nie odwiedzi wszystkich sugerowanych przez system klientów.
Opanowanie logistyki
Koszty magazynowe są dużą częścią wydatków dla firm handlowych. Zastosowane rozwiązanie logistyczne analizuje sprzedaż produktów i prognozuje braki magazynowe. Dzięki temu przestrzeń magazynowa jest zoptymalizowana i nie generuje niepotrzebnych kosztów. Taka polityka może zmniejszyć koszty magazynowe o 45%. Dodatkowo, każdy producent związany z firmą może sam generować raporty sprzedaży swoich produktów – daje mu to dane do lepszej współpracy dla obu firm.
Optymalizacja kosztów działalności jest obecnie najważniejszym wyzwaniem dla firm niemal z każdego sektora. Jak widać systemy B2B potrafią optymalizować koszty w wielu dziedzinach funkcjonowania firmy: od sprzedaży, przez zarządzanie czasem pracowników, windykację, ofertowanie, kontrolę wydatków do logistyki. Warto zastanowić się nad wdrożeniem rozwiązań B2B w e-commerce zwłaszcza, że wciąż część środków można pozyskać z dotacji celowych z funduszy europejskich.
Tekst pierwotnie ukazał się na portalu NowyMarketing.
Tagi
platformy B2B systemy e-commerce case study Higma Service