Modus operandi zespołu kreacji

Rola zespołów zajmujących się wizualną stroną systemów na przestrzeni ostatnich lat ewoluowała. Obecnie skupiają się one na tym, by pomóc użytkownikom zrozumieć w jakim miejscu strony internetowej się znajdują, co ich otacza i czego mogą się spodziewać po dokonaniu konkretnej akcji. Można śmiało powiedzieć, że zespoły te pełnią więc rolę „architektów zrozumienia”.

Zespół kreacji to połączenie kompetencji osób specjalizujących się w kwestiach UX, design oraz frontend. Na przestrzeni lat stworzonych zostało wiele dobrych praktyk w zakresie prezentacji produktów, wyszukiwania, filtrowania, procesu zakupowego oraz nawigacji w sklepie internetowym. Wszystko po to, by strona realizowała swoje cele biznesowe. Głównymi elementami budującymi użyteczność systemu e-commerce są więc:

– nauczalność, określenie poziomu trudności wykonania przez użytkownika prostych zadań przy pierwszym kontakcie z systemem,

– efektywność, czyli szybkość korzystania przez użytkowników z rozwiązań w momencie, gdy są już im one znane,

– zapamiętywalność, czyli łatwość przypomnienia sobie mechanizmów działania system po dłuższej przerwie czasowej,

– błędy, czyli częstotliwość popełniania błędów po stronie użytkowników oraz łatwość ich zażegnania,

– satysfakcja, czyli przyjemność jaką użytkownik odczuwa korzystając z systemu.

Główne metody

W celu stworzenia dobrze zaprojektowanego systemu e-commerce i w oparciu wyżej wymienione elementy, można wyróżnić następujące metody:

– badania na użytkownikach (scenariusze, testy z prowadzącym),

– analiza zachowań użytkowników poprzez narzędzia analityczne, np. Google Analytics,

– organizacja treści w celu wspierania użyteczności. Na tę architekturę informacji składa się: organizacja, sposób grupowania treści, nazewnictwo, nawigacja oraz wyszukiwanie (formułowanie zapytań, które porównywane są z dokumentami relewantnymi we wszystkich zbiorach informacji).

Wszystkie metody oparte są o uniwersalne konceptach projektowania oraz o zasady dotyczące ludzkiej percepcji.

Narzędzia wspierające

Na rynku istnieją dziesiątki narzędzi wspierających pracę architektów informacji. Wśród nich, warto wybrać te najbardziej dopasowane do specyfiki branży docelowej. Wśród wykorzystywanych narzędzi zespołu UX możemy znaleźć:

– papier i ołówek, które posłużą nam do możliwie najszybszej wersji makietowania i przekazywania pomysłów,

– UX Pin, Axure, które pozwolą na makietowanie w bardziej ustrukturyzowanej formie,

– Silverback, umożliwiający przeprowadzenie na użytkownikach testóww formie wideo, według przygotowanego wcześniej scenariusza. W tym przypadku rejestruje się zarówno akcje wykonywane w sklepie internetowym jak i mimikę użytkownika. Taki materiał jest bazą do analizy i umożliwia wprowadzenie ewentualnych usprawnień przez zespół projektowy,

– mapy ciepła, takie jak CrazyEgg i Hotjar które wykorzystywane są w celu zdiagnozowania głównych obszarów zainteresowania użytkowników,

– narzędzia analityczne jak Google Analytics i panel sklepu internetowego pomocne w analizie sprzedaży.

Wszystkie powyższe elementy, w połączeniu z intuicją, doświadczeniem, wiedzą zespołu oraz otwartością na poszukiwanie nowych rozwiązań, sprawiają że „architekci zrozumienia” mogą z sukcesem realizować swoją rolę.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów