#239 Jak sklepy komunikowały promocje Black Friday 2018

Styczeń to dobry czas na podsumowania. My na tapetę wzięliśmy chyba największą zeszłoroczną akcję promocyjną w polskim e-commerce. Czarny piątek bo o nim będzie mowa, bardziej znany jako Black Friday przypadał w zeszłym roku na dzień 23 listopada. O ile ten rodzaj wyprzedaży jest najbardziej rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii to w polskim internecie również nie mogło zabraknąć kultowych wyprzedaży.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

  • jakie kreacje reklamowe maiły przyciągnąć kupujących do sklepów

Nie jest to jeszcze dzień największej sprzedaży w polsce i w akcji nie uczestniczą wszystkie czołowe marki to można zauważyć rosnącą z roku na rok popularność. Poniżej trend frazy “black friday” w okresie ostatnich 5 lat na całym świecie według danych Google Trends:

oraz w Polsce:

Jak pokazują wykresy trend oraz popularność wydarzenia cały czas rośnie. Możemy przyjąć prognozę, że w przyszłym roku ilość wyszukiwań będzie jeszcze większa. Oprócz przedstawionych w tym raporcie reklam graficznych reklamodawcy mogą zastanowić się nad doborem nowych grup słów kluczowych do reklam w sieci wyszukiwań.

Firmy w tym okresie oferowały promocje nawet -70% darmową dostawę, drugi produkt gratis, przecenę na wybrane produkty. Poniżej przedstawiamy analizę zebranych w tym dniu materiałów, które jak mamy nadzieję​ posłużą jako inspiracja​ na przyszłoroczne planowanie kampanii. Raport zawiera wyłącznie zrzuty ekranu z krótkim komentarzem i ma funkcję informacyjną. Nie były analizowane szczegóły promocji a jedynie koncepcje graficzne.

Aliexpress

Cały serwis został dostosowany do promocji na black friday. Oferowane były kupony promocyjne oraz kategorie z rabatami. Osobiście uważamy, że na polskim rynku kampania allegro została znacznie lepiej przeprowadzona.

Allegro.pl

Serwis był w pełni dostosowany do promocji na black friday już na tydzień przed wydarzeniem. Slidery na stronie głównej poniżej:

Pierwszy i bardzo dobrze zaprojektowany baner przez Militaria.pl zawierający informację o promocji, kwotę rabatu, wezwanie do działania w formie buttonu oraz logo firmy. Kampania targetowana do mężczyzn w nowoczesnym stylu.

Reckitt Benckiser z promocją swoich produktów na stronie głównej allegro oferował do -66% rabatu. Na grafice nie zabrakło wezwania do działania w formie buttonu. Baner prezentuje marki przedsiębiorstwa dodatkowo budując ich świadomość wśród konsumentów. Targetowana do kobiet.

Kolejny baner to główna promocja allegro kierująca na kategorię z promocjami wszystkich sprzedawców.

Czy baner do kategorii uroda z promocjami do -70%. Poniżej screeny z allegro poniżej baneru głównego. Praktycznie cały serwis swoją identyfikacją nawiązywał do wydarzenia:

oraz kolejny przykład

Allegro oprócz black weekendu przygotowało promocję dla każdej z kategorii, a ostatnim elementem strategii marketingowej były odroczone raty 0%

Militaria.pl

Militaria.pl wykorzystały spójną i czytelną identyfikację wizualną na całej stronie sklepu oraz w kampaniach promocyjnych. Baner był wyżej przedstawiony w kampanii Allegro.

eobuwie.pl

Sklep eobuwie.pl przygotował do -50% promocji na akcesoria i torebki. Promocja była umieszczona na stronie głównej sklepu w formie baneru.

RTV euro AGD

Firma postawiła na agresywne komunikowanie o promocji na całym serwisie zarówno na stronie głównej jak i wykorzystując do tego celu tło serwisu. Bez względu na jakiej stronie znajdował się użytkownik nie mógł on pominąć informacji o aktualnym Wielkim Finale Black Friday.

Mediaexpret

Firma przygotowała promocję na poszczególne grupy produktów. Spójna identyfikacja była komunikowana we wszystkich kanałach.

Bonprix

Weekendowe szaleństwo w Bonprix i -20% rabatu na wybrane produkty.

Nebbia.pl

Firma zaoferowała -15% na wszystkie produkty w swojej ofercie. Promocja trwała ponad tydzień.

SDF

Największy sklep z suplementami diety przygotował natomiast darmową dostawę każdym kurierem od 100 zł.

plus

Z pozoru banalna reklama zawiera wszystkie niezbędne elementy takie jak wezwanie do działania, produkt, cenę logo czy okres obowiązywania promocji. Jest spójna z przekazem firmy. Na reklamę Black Friday natrafiliśmy również na portalu Sprzedajemy.pl. Oferta dotyczyła Plus-a i jej zawartość wskazywała na to, że to nie tylko jeden dzień promocji.

Domodi

Na portalu O2 pojawiła się reklama sklepu DOMODI zapewniająca przeceny do – 70%.

Na stronie u góry ekranu pojawiła się nowa zakładka Black Friday, a produkty poniżej są oznakowane żółtymi tabliczkami z tym samym napisem i opisem o ile % została przeceniona dana rzecz. Pod zdjęciami jest ukazana aktualna i poprzednia cena.

W zakładce znajdujemy kontynuację produktów wyprzedażowych oraz kodów rabatowych.

Reserved

Reserved wygenerował kod promocyjny -20% na wszystkie produkty w sklepie online. Na reklamę natrafiliśmy na stronie gazeta.pl.

Po kliknięciu otwiera nam się okno z tym samym zdjęciem reklamującym Black Friday, prawie na cały obszar monitora. U dołu ekranu jest dodatkowa informacja, że oferta jest dostępna tylko dziś.

Sportbazar.pl

Pracownia

Black Friday w pracowni męskich portretów z rabatem -20%

SONY

Reklama firmy Sony z wyeksponowanym produktem na czarnym tle zachęca do skorzystania z ofert promocyjnych dostępnych tylko raz w roku.

FACTORY

Para w kompletnym czarnym stroju i czarnymi malunkami na twarzach umieszczona na białym tle przypomina kiedy odbędzie się black friday w sklepie outletowym Factory.

Juvelie

Sklep Juvelie umieścił dwa swoje produkty na szarawym tle, informując o wielkości zniżek związanych z black friday.

Sklepy CCC

To tylko część wybranych kreacji. Mamy nadzieję, że nasz research zeszłoroczny kampanii posłuży wam za inspirację przy tworzeniu kreacji na kolejny Black Friday. Staraliśmy się zbiorczo i czytelnie umieścić zrzuty reklam. Wiemy jak mało jest takich treści w Internecie stąd pomysł na opracowanie.


Praca zbiorowa koła naukowego WSEI eM@RKETING. Celem działalności koła naukowego są w szczególności prace w zakresie badań e-marketingowych, analiza danych czy audyty rynku.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Co siedzi w środku tablic PHP?

Zacznę może od genezy problemu. Pracowałem nad optymalizacją zużycia pamięci w pewnym procesie importu danych, ponieważ pierwsze analizy wskazywały na...

Modus operandi zespołu kreacji

Rola zespołów zajmujących się wizualną stroną systemów na przestrzeni ostatnich lat ewoluowała. Obecnie skupiają się one na tym, by pomóc...

Zobacz więcej wpisów