#239 Jak sklepy komunikowały promocje Black Friday 2018

Styczeń to dobry czas na podsumowania. My na tapetę wzięliśmy chyba największą zeszłoroczną akcję promocyjną w polskim e-commerce. Czarny piątek bo o nim będzie mowa, bardziej znany jako Black Friday przypadał w zeszłym roku na dzień 23 listopada. O ile ten rodzaj wyprzedaży jest najbardziej rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii to w polskim internecie również nie mogło zabraknąć kultowych wyprzedaży.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

  • jakie kreacje reklamowe maiły przyciągnąć kupujących do sklepów

Nie jest to jeszcze dzień największej sprzedaży w polsce i w akcji nie uczestniczą wszystkie czołowe marki to można zauważyć rosnącą z roku na rok popularność. Poniżej trend frazy “black friday” w okresie ostatnich 5 lat na całym świecie według danych Google Trends:

oraz w Polsce:

Jak pokazują wykresy trend oraz popularność wydarzenia cały czas rośnie. Możemy przyjąć prognozę, że w przyszłym roku ilość wyszukiwań będzie jeszcze większa. Oprócz przedstawionych w tym raporcie reklam graficznych reklamodawcy mogą zastanowić się nad doborem nowych grup słów kluczowych do reklam w sieci wyszukiwań.

Firmy w tym okresie oferowały promocje nawet -70% darmową dostawę, drugi produkt gratis, przecenę na wybrane produkty. Poniżej przedstawiamy analizę zebranych w tym dniu materiałów, które jak mamy nadzieję​ posłużą jako inspiracja​ na przyszłoroczne planowanie kampanii. Raport zawiera wyłącznie zrzuty ekranu z krótkim komentarzem i ma funkcję informacyjną. Nie były analizowane szczegóły promocji a jedynie koncepcje graficzne.

Aliexpress

Cały serwis został dostosowany do promocji na black friday. Oferowane były kupony promocyjne oraz kategorie z rabatami. Osobiście uważamy, że na polskim rynku kampania allegro została znacznie lepiej przeprowadzona.

Allegro.pl

Serwis był w pełni dostosowany do promocji na black friday już na tydzień przed wydarzeniem. Slidery na stronie głównej poniżej:

Pierwszy i bardzo dobrze zaprojektowany baner przez Militaria.pl zawierający informację o promocji, kwotę rabatu, wezwanie do działania w formie buttonu oraz logo firmy. Kampania targetowana do mężczyzn w nowoczesnym stylu.

Reckitt Benckiser z promocją swoich produktów na stronie głównej allegro oferował do -66% rabatu. Na grafice nie zabrakło wezwania do działania w formie buttonu. Baner prezentuje marki przedsiębiorstwa dodatkowo budując ich świadomość wśród konsumentów. Targetowana do kobiet.

Kolejny baner to główna promocja allegro kierująca na kategorię z promocjami wszystkich sprzedawców.

Czy baner do kategorii uroda z promocjami do -70%. Poniżej screeny z allegro poniżej baneru głównego. Praktycznie cały serwis swoją identyfikacją nawiązywał do wydarzenia:

oraz kolejny przykład

Allegro oprócz black weekendu przygotowało promocję dla każdej z kategorii, a ostatnim elementem strategii marketingowej były odroczone raty 0%

Militaria.pl

Militaria.pl wykorzystały spójną i czytelną identyfikację wizualną na całej stronie sklepu oraz w kampaniach promocyjnych. Baner był wyżej przedstawiony w kampanii Allegro.

eobuwie.pl

Sklep eobuwie.pl przygotował do -50% promocji na akcesoria i torebki. Promocja była umieszczona na stronie głównej sklepu w formie baneru.

RTV euro AGD

Firma postawiła na agresywne komunikowanie o promocji na całym serwisie zarówno na stronie głównej jak i wykorzystując do tego celu tło serwisu. Bez względu na jakiej stronie znajdował się użytkownik nie mógł on pominąć informacji o aktualnym Wielkim Finale Black Friday.

Mediaexpret

Firma przygotowała promocję na poszczególne grupy produktów. Spójna identyfikacja była komunikowana we wszystkich kanałach.

Bonprix

Weekendowe szaleństwo w Bonprix i -20% rabatu na wybrane produkty.

Nebbia.pl

Firma zaoferowała -15% na wszystkie produkty w swojej ofercie. Promocja trwała ponad tydzień.

SDF

Największy sklep z suplementami diety przygotował natomiast darmową dostawę każdym kurierem od 100 zł.

plus

Z pozoru banalna reklama zawiera wszystkie niezbędne elementy takie jak wezwanie do działania, produkt, cenę logo czy okres obowiązywania promocji. Jest spójna z przekazem firmy. Na reklamę Black Friday natrafiliśmy również na portalu Sprzedajemy.pl. Oferta dotyczyła Plus-a i jej zawartość wskazywała na to, że to nie tylko jeden dzień promocji.

Domodi

Na portalu O2 pojawiła się reklama sklepu DOMODI zapewniająca przeceny do – 70%.

Na stronie u góry ekranu pojawiła się nowa zakładka Black Friday, a produkty poniżej są oznakowane żółtymi tabliczkami z tym samym napisem i opisem o ile % została przeceniona dana rzecz. Pod zdjęciami jest ukazana aktualna i poprzednia cena.

W zakładce znajdujemy kontynuację produktów wyprzedażowych oraz kodów rabatowych.

Reserved

Reserved wygenerował kod promocyjny -20% na wszystkie produkty w sklepie online. Na reklamę natrafiliśmy na stronie gazeta.pl.

Po kliknięciu otwiera nam się okno z tym samym zdjęciem reklamującym Black Friday, prawie na cały obszar monitora. U dołu ekranu jest dodatkowa informacja, że oferta jest dostępna tylko dziś.

Sportbazar.pl

Pracownia

Black Friday w pracowni męskich portretów z rabatem -20%

SONY

Reklama firmy Sony z wyeksponowanym produktem na czarnym tle zachęca do skorzystania z ofert promocyjnych dostępnych tylko raz w roku.

FACTORY

Para w kompletnym czarnym stroju i czarnymi malunkami na twarzach umieszczona na białym tle przypomina kiedy odbędzie się black friday w sklepie outletowym Factory.

Juvelie

Sklep Juvelie umieścił dwa swoje produkty na szarawym tle, informując o wielkości zniżek związanych z black friday.

Sklepy CCC

To tylko część wybranych kreacji. Mamy nadzieję, że nasz research zeszłoroczny kampanii posłuży wam za inspirację przy tworzeniu kreacji na kolejny Black Friday. Staraliśmy się zbiorczo i czytelnie umieścić zrzuty reklam. Wiemy jak mało jest takich treści w Internecie stąd pomysł na opracowanie.


Praca zbiorowa koła naukowego WSEI eM@RKETING. Celem działalności koła naukowego są w szczególności prace w zakresie badań e-marketingowych, analiza danych czy audyty rynku.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

Sprzedaż części samochodowych – co się dzieje w internecie?

Branża automotive jest jedną z najbardziej dynamicznych, w szczególności jeśli chodzi o obszar dystrybucji i sprzedaży części samochodowych w internecie....

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Zobacz więcej wpisów