PIM – Product Information Management. Jak powstaje baza danych?

Product Information Management, w skrócie PIM, to zarządzanie informacją produktową. System PIM jest oparty na centralnym repozytorium danych, które umożliwia tworzenie i rozpowszechnianie informacji produktowej w różnych kanałach, takich jak systemy e-commerce, aplikacje mobilne, serwisy www, katalogi, pliki PDF itp.

Należy rozróżnić systemy PIM od ERP, których głównym zastosowaniem jest przechowywanie informacji podstawowych, logistycznych, a także transakcyjnych. W przypadku tych pierwszych wprowadzane są atrybuty produktów, pliki multimedialne, opisy marketingowe, jak również tłumaczenia.

Proces budowania bazy danych

Proces budowania bazy danych produktowych w systemie PIM zaczyna się od zasilenia go danymi o produkcie. W niektórych przypadkach informacje te są tworzone bezpośrednio w systemie, zazwyczaj jednak następuje ich import z zewnętrznych źródeł – systemów ERP, plików CSV, XML, XLS, a z drugiej strony z usług internetowych.

PIM

Kolejnym krokiem jest tzw. konsolidacja. Chodzi tutaj o radzenie sobie z sytuacją, gdzie dostępnych jest kilka opisów tego samego produktu. Taka duplikacja może powstawać na skutek pracy wielu osób czy importu danych z różnych źródeł na przestrzeni czasu. W procesie konsolidacji można poprawić błędne lub zredukować powtarzające się informacje.

Po procesie konsolidacji, następuje opisanie produktu, zdefiniowanie jego zalet, uzupełnienie danych technicznych, a także dodanie zdjęć, czy innych plików multimedialnych lub tekstowych. Później tworzone są relacje – hierarchie i klasyfikacje – między produktami uzupełniającymi, podobnymi itd.

Dla firm, które już operują lub mają zamiar wejść na rynek zagraniczny, pomocna będzie funkcjonalność systemu PIM, wspierająca procesy tłumaczeniowe. Narzędzie umożliwia wprowadzenie wielojęzycznych opisów produktowych oraz innych danych. Istnieje możliwość tworzenia pamięci tłumaczeniowych, które znacznie ułatwiają i usprawniają pracę, a także importu tłumaczeń z plików.

Końcowym etapem, następującym po kontroli danych, jest ich publikacja w odpowiednich kanałach. Mogą to być systemy B2B czy B2C, aplikacje mobilne, portale aukcyjne, sklepy stacjonarne, jak również pliki typu XML czy CSV.

Korzyści

Mianem Time to Market, określa się czas wprowadzenia produktu na rynek. Dzięki systemowi PIM, TTM jest znacznie krótszy. Spójność danych we wszystkich kanałach sprzedaży jest ważnym elementem budowania relacji z klientami. Rozwiązanie jest gwarancją integralności danych we wszystkich kanałach sprzedaży. Ponadto, narzędzie wspiera kontrolę publikowanych danych, wpływa na obniżenie kosztów związanych z wewnętrznymi procesami tworzenia bazy danych produktowych oraz samej obsługi klienta. Dodatkowo, wpływa na podnoszenie współczynnika konwersji, ponieważ szczegółowe opisy pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe klientów. W dobie różnorodności sprzedawanych produktów i usług, mnogości kanałów dotarcia do klienta, coraz większych oczekiwań wobec szczegółowych danych produktowych, wielu wariantów i coraz bardziej popularnej ekspansji zagranicznej, system PIM jest przydatnym rozwiązaniem.



Zobacz projekty działu R&D

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Bogdan Markowicz
7 lat temu

kolejny dobry artykuł 🙂