Jak sprawnie łączyć dedykowaną ofertę z modelem SaaS?

Od początku działalności naszej firmy, główną, przyświecającą nam podczas realizacji wszystkich projektów ideą jest jakość. Zawsze jednak zastanawialiśmy się nad tym, jak powinna działać organizacja dostarczająca produkty stricte technologiczne, które kierowane są zarówno do dużych, jak i mniejszych klientów. Co zrobić, aby firma była zawsze gotowa na zachodzące na rynku zmiany? W ostatnim czasie, najważniejszym aspektem stało się dla nas znalezienie balansu pomiędzy obsługą dużych, oczekujących stabilizacji klientów a zachowaniem w naszej firmie elastyczności i sprawnej decyzyjności, które są niezbędne w funkcjonowaniu na rynku e-commerce.

W artykule opisujemy innowacyjne rozwiązania i metody, które stworzyliśmy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Opowiadamy również o tym, w jaki sposób nowe możliwości zmobilizowały firmę do zmian organizacyjnych.

Zespół R&D, czyli focus na Continuous Integration

Celem zespołów R&D (Research and Development) jest baczna obserwacja światowych tendencji rynkowych oraz tworzenie takich rozwiązań technologicznych, które pozwolą marce na budowanie przewagi konkurencyjnej. R&D to jednak nie tylko ogromna szansa dla firm – to również swego rodzaju wyzwanie. W krótkim czasie zespoły te będą generować spore koszty, ponieważ rzadko kiedy mogą od razu dostarczyć rozwiązanie, dzięki któremu dana firma będzie na rynku postrzegana jako unikalna. Takie działania wymagają czasu, a co za tym idzie – sporych nakładów finansowych. Nie każda organizacja chce i może sobie na to pozwolić.

W naszym przypadku najważniejszym zadaniem powołanego zespołu R&D stało się wdrożenie metody Continuous Integration, dzięki której klienci otrzymują zupełnie nowy standard systemów sprzedaży. Dla wielu osób akronim CI może brzmieć dość enigmatycznie, jednak dla nas, to jeden z najważniejszych standardów e-commerce na najbliższe lata.

Continuous Integration, czyli ciągła integracja, to jedna z praktyk programowania. Polega ona na pracy całego zespołu programistów, którzy w sposób ciągły wprowadzają zmiany w kodzie. Wspólna praca nad kodem zapewnia najwyższą jakość dostarczanych rozwiązań, ponieważ wytworzony kod jest spójny, a praca systemu efektywna. CI to także nowe podejście do testów. Stałe wprowadzanie zmian do systemu wymaga bowiem przeprowadzania tysięcy automatycznych testów, po których wygenerowany zostaje specjalny raport umożliwiający znacznie szybsze odnajdywanie ewentualnych konfliktów i natychmiastowe ich rozwiązanie. W efekcie, do systemu regularnie wprowadzane są nowe, zawsze dobrze działające funkcjonalności. Dzięki zastosowaniu CI wyeliminowaliśmy również problem związany z aktualizacjami systemów, także tych dedykowanych. Marka posiada dostęp do jedynej, zawsze najnowszej wersji systemu, ponieważ system nie jest wersjonowany. Dodatkowo, jeśli klient chciałby dopasować konkretne rozwiązania do swoich potrzeb biznesowych, to nie stanowi to żadnego problemu – CI nie kłóci się z dedykowanymi rozwiązaniami.

Nowe możliwości motorem napędowym zmian

Wraz z wdrożeniem innowacyjnej metody pracy, mającej wpływ na rozwój obszaru e-commerce obsługiwanych przez nas marek, koniecznym stało się wypracowanie zupełnie nowego modelu biznesowego. Dokonaliśmy zmian technologicznych, za którymi poszły również transformacje organizacyjne – komentuje Jarosław Kubisiak, Dyrektor Zarządzający

Pierwszą z tych zmian była reorganizacja działów IT. Oprócz zespołów kontekstowych, składających się ze specjalistów danej dziedziny, powstały mikrozespoły – odpowiedzialne za konkretne projekty. Na każdy zespół składają się wszystkie kompetencje, niezbędne do realizacji danego celu. Takim celem może być wdrożenie lub utrzymanie danego systemu. Zespół charakteryzuje się sporą dynamiką, ponieważ zmienia on swoje zasoby w zależności od aktualnych potrzeb projektowych. Posiadamy też zespoły na stałe przypisane do danych klientów. Ten model organizacji pracy jest wydajny i bardzo efektywny z punktu widzenia specyfiki współczesnego IT.

Poza organizacją codziennej pracy nad rozwiązaniami, musieliśmy zmienić także kwestie związane z rozliczaniem naszych klientów. System wdrożony w CI od samego początku dostarcza klientom wszystkie funkcjonalności i rozwiązania, które jako firma wypracowaliśmy i rozwijamy od lat. Dodatkowo, żaden klient posiadający system oparty o CI nie ponosi kosztów licencji na poszczególne funkcjonalności. Powstało więc pytanie o to, w jaki sposób sprawiedliwie rozliczać klientów, którzy mają różne potrzeby i prowadzą biznesy o różnej skali. Na bazie lat doświadczeń stworzyliśmy dedykowany model rozliczeń, który pozwala nam zachować elastyczność współpracy.

Dedykowany SaaS, czyli efekt biznesowy wprowadzonych zmian

Stałe dostarczanie do systemu kolejnych elementów i funkcjonalności sprawiło, że oprócz wprowadzenia opisanych już wcześniej zmian, konieczne stało się stworzenie zupełnie nowego modelu biznesowego. Tak właśnie powstała koncepcja modelu o nazwie „Dedykowany SaaS”. Okazało się, że rozwiązania dedykowane i te oferowane w modelu SaaS doskonale ze sobą współgrają. Połączenie dwóch popularnych form e-commerce sprawia, że zostają w pełni wykorzystane ich zalety oraz wyeliminowane minusy.

W efekcie, klient otrzymuje innowacyjny system, który charakteryzuje się:
– niższym kosztem wdrożenia i rozwoju oprogramowania
– możliwością tworzenia dedykowanych rozwiązań
– dostępem do wszystkich funkcjonalności oferowanych przez dostawcę i jego oprogramowanie ecommerce

– szybkim Time to Market
– umożliwieniem wieloletniego rozwoju

Wszystkie zmiany, jakie zaszły w naszej organizacji w ostatnim czasie były dla nas przełomowe. Obok zmiany modelu biznesowego, najważniejszym efektem wszystkich wprowadzanych przez nas zmian jest rosnąca satysfakcja naszych klientów. To właśnie ona sprawia, że każdego dnia podejmujemy coraz to nowe wyzwania technologiczne i regularnie ulepszamy oferowane rozwiązania.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów