O piramidzie potrzeb Maslowa uczy się każdy student psychologii, a także zarządzania zasobami ludzkimi. Na jej szczycie znajdują się dwie, bardzo ważne dla niektórych osób potrzeby. Jedna to potrzeba rozwoju, a druga uznania. Naturalną koleją rzeczy jest to, że w pewnym momencie dochodzimy do etapu, w którym zdobyta przez nas wiedza, jest niewystarczająca nie tylko dla naszego dobrego samopoczucia, ale i do wykonywania naszych zawodowych obowiązków. Stanie w miejscu, brak rozwoju powoduje stagnację, a nawet recesję.
Dziś dowiesz się:
- dlaczego warto przeprowadzać szkolenia,
– jakie można spotkać rodzaje szkoleń,
– kto płaci za szkolenia.
Gdy prowadzisz swój e-biznes musisz myśleć o stymulowaniu nie tylko swoich szarych komórek, ale także komórek swoich pracowników. Warto pomyśleć o szkoleniach, wyjazdach integracyjnych oraz innych formach zdobywania wiedzy i pracy w grupie, które pomogą Ci zbudować zgrany i elokwentny zespół. Aby tak się stało, należy przestać myśleć o szkoleniu w kategorii kosztów i zacząć je traktować jako inwestycję i długotrwały zysk.
Kiedy przychodzi czas na szkolenie
W budżecie każdej firmy powinno pojawić się miejsce na szkolenia. Powinny one zagościć na stałe w harmonogramie przedsiębiorstwa. Nie mówimy tutaj o comiesięcznych wyjazdach, ale o systematycznym doskonaleniu siebie i podwładnych podczas wykładów zewnętrznych i wewnętrznych.
Szkolenia możemy podzielić na:
- szkolenia zawodowe – to one pozwalają nabyć pracownikowi wszelkich umiejętności, związanych ze stanowiskiem pracy. Przeprowadzamy je w sytuacji, kiedy osoba mająca zająć dane stanowisko, nie posiada wystarczającej wiedzy do wykonywania swoich obowiązków. Mają one służyć rozwojowi pracowników. Tego rodzaju szkolenia można przeprowadzać zewnętrznie, jak i wewnętrznie. Zewnętrzne mają miejsce wtedy, gdy pracownik lub grupa pracowników zostaje przekazana pod skrzydła wyspecjalizowanej firmy, zajmującej się efektywnym nauczaniem. Podczas tego typu nauki pracownicy poszerzają wiedzę i zyskują nowe umiejętności, które później może wykorzystać w swojej pracy. W przypadku przeprowadzenia szkolenia wewnętrznego nowi pracownicy uczą się od starszych doświadczonych kolegów. Niezależnie od tego na który rodzaj zdobywania wiedzy się zdecydujemy, należy zastanowić się nad tym jak dużą grupę osób chcemy przeszkolić i jaki ma być zakres wiedzy, którą powinni przyswoić nasi pracownicy. Do szkoleń zawodowych możemy zaliczyć kursy zawodowe, szkolenia z obsługi maszyn itp. W tej grupie znajdą się wszystkie kursy, nie mające związku z cechami charakteru;
– szkolenia z kompetencji miękkich – mają na celu nauczyć pracownika radzenia sobie w sytuacjach, które wymagają od niego określonych cech osobowości. Mają poszerzyć wachlarz zachowań i umiejętności osobowościowych. Standardowym przykładem miękkich szkoleń są te z zakresu komunikacji, negocjacji, sprzedażowe, czy też szkolenia dla menadżerów. W tej grupie znajdziemy także wykłady z asertywności, autoprezentacji. Ten typ nauki może obejmować praktycznie każdy obszar, w którym zauważymy braki u pracownika. Jeśli firma posiada własnego trenera szkolenia – te mogą być przeprowadzane wewnętrznie, w innym przypadku znów warto skorzystać z zewnętrznej firmy coachingowej;
- szkolenia BHP – wymagane są przez kodeks pracy i ustawy. Musi przejść każdy pracownik rozpoczynający pracę w firmie. Zajęcia BHP przeprowadza uprawniona osoba, czasami może to być sam pracodawca. Przy zatrudnieniu realizowane jest wstępne szkolenie BHP, a w późniejszych terminach okresowe;
– szkolenia językowe – wiele firm inwestuje w rozwój kwalifikacji językowych swoich pracowników. Dzieje się tak, ponieważ płynne posługiwanie się danym językiem obcym niezbędne jest do prawidłowej i kompleksowej obsługi klientów. Nie jest to jednak reguła, gdyż zdarzają się firmy, w których szkolenie takie ma być po prostu dodatkowym motywatorem dla pracownika. Jak i w poprzednich przypadkach nauka może odbywać się wewnętrznie, jak i zewnętrznie;
- szkolenia motywacyjne – to wszelkiego rodzaju wyjazdy integracyjne, które mają na celu budowanie lepszych relacji wewnątrz firmy. Są swoistą nagrodą dla pracowników i często wiążą się z wyjazdem, także zagranicznym. W przypadku tego rodzaju imprez stawia się na dobrą zabawę, gry i pracę zespołową, a przy okazji na zdobywanie miękkich, ale czasem i twardych umiejętności. W tej kategorii znajdą się wyjazdy incentive, organizowane dla biznesu przez zewnętrzne firmy, które specjalizują się w tego typu nauce i rozrywce. Często pracownicy traktują je jako nagrodę za dotychczasową pracę, ale pamiętaj, że nie może to być jedyna gratyfikacja dla dobrze pracującej ekipy.
To tak naprawdę kilka podstawowych rodzajów szkoleń, które najczęściej pojawiają się na rynku. Należy zastanowić się, które z nich najlepiej będą pasować do Twojego przedsiębiorstwa. W e handlu ważne jest, aby pracownicy mieli duże umiejętności interpersonalne. Dlatego najlepiej wysyłać ich na kursy podnoszące kwalifikacje miękkie. Dzięki temu możesz stać się menadżerem świetnych sprzedawców i osób, które idealnie dają sobie radę z obsługą klienta.
Kto płaci za szkolenia?
Zależnie do tego, jaki jest sposób finansowania lekcji mamy do czynienia z:
- szkolenia w całości płatne przez pracodawcę – takie szkolenia odbywają się w godzinach pracy i odbywający naukę nie ma prawa ich opuścić, ponieważ traktowane są, jak obowiązek służbowy;
– szkolenia bezpłatne – które organizowane są w ramach funduszy unijnych przez ośrodki mające obowiązek podnoszenia kwalifikacji osób w związku z otrzymywanymi dotacjami. Informację na ich temat znaleźć można w sieci, w Urzędach Pracy, na uczelniach;
- szkolenia współfinansowane przez pracodawcę – często bywa, że pracodawcy wysyłając pracownika na szkolenie lub je współfinansując, oczekują umowy lojalnościowej, która zwiąże pracownika z firmą na określony czas, w celu amortyzacji kosztów szkolenia;
- szkolenie płatne w całości przez pracownika – to studia, czy też inne kursy, które pracownik wykupuje we własnym zakresie, aby powiększyć swoją wiedzę i kompetencje. Warto pamiętać, że jeśli pracodawca wyraził zgodę na ten rodzaj szkolenia, to pracownikowi należny jest płatny urlop szkoleniowy.
Dlaczego szkolenia?
Ponieważ ten rodzaj wiedzy przyswajany jest w zupełnie inny sposób, niż nauka w szkole, czy podczas lektury podręczników i czasopism. Dzięki aktywnym kursom, multimedialnym prezentacjom, a także storytellingowi możesz dowiedzieć się rzeczy, które zmienią Twoje spojrzenie na biznes. Wielu młodych rekinów polskiego e biznesu chętnie przeprowadza prelekcje, na których to dzieli się zdobytą wiedzą, swoim know-how, zdobywanym przez miesiące, a czasem i lata. Dzięki temu może okazać się, że możesz „wyciągnąć” e-sklepu jeszcze więcej, niż się wydawało. Najfajniejsze w tych spotkaniach jest to, że wszyscy są sobie równi, tworzona jest atmosfera koleżeńska, która pomaga przyswajać wiedzę i podnosić kwalifikację. Czasami krótkie prelekcje towarzyszą targom lub wystawom, warto poświęcić im kilka minut, właśnie po to, aby posłuchać o rozwiązaniach sprawdzonych w innych e-biznesach. Dobrym rozwiązaniem jest wydelegowanie pracowników na takie imprezy, aby zobaczyli co dzieje się w branży. Możliwe, że po takim dniu wpadną na nowe pomysły usprawniające pracę w Waszej firmie.
Gdy zdecydujesz się zainwestować w rozwój pracowników, postaw na sprawdzone firmy oferujące szeroki wachlarz tematów, wykwalifikowaną kadrę i elastyczne godziny nauki. Takie firmy zadbają o materiały i pomoce naukowe, catering, a często nawet i nocleg, jeśli kurs potrwa więcej niż jeden dzień. Nie traktuj kosztu takiej „imprezy” jako zła koniecznego. Pomyśl o niej jako o inwestycji w pracowników i firmę. Dzięki niej podniesiesz kwalifikację ekipy oraz jakość obsługi klienta, co może przełożyć się na większą sprzedaż, a co za tym idzie – zysk.
Podsumowanie
Każda wiedza przyswojona przez Twoich pracowników może owocować nie tylko wydajnością pracy, ale i lepszym samopoczuciem. Osoby spełniające swoje potrzeby realizacji i uznania czują się pewniej, są bardziej zorganizowane i oddane pracy, a czy nie takich osób potrzeba Ci w e-biznesie? Jeśli więc zobaczysz, że w budżecie znajdzie się kilka wolnych złotych, przeznacz je na rozwój kadry.
Co należy zapamiętać?
Nie wszystkie szkolenia muszą być płatne.
Szkolenia, będące jednocześnie wyjazdem integracyjnym, mogą podnieść morale w firmie.
Zadanie na dziś
Przygotuj plan dowolnego szkolenia związanego z e-commerce.