#159 Czym jest monitoring Internetu i jakie korzyści niesie?

Prowadzenie biznesu w Internecie jest równie wymagające, co realizowanie tego zadania w tradycyjny sposób. Jak każdy przedsiębiorca pragniesz, by przynosił realne korzyści, dawał Ci poczucie stabilności i cieszył się uznaniem w branży. Drogę do tego celu na pewno wspomaga odpowiednia promocja, jednak na powodzenie tego planu wpływ ma znacznie więcej czynników.

Partnerem lekcji jest Monitori

Dziś dowiesz się:

– czym są Insighty ,
– jak monitoring może pomóc w ochronie wizerunku,
– czy warto monitorować Internet.

Monitoring Internetu i social media to przede wszystkim skuteczna metoda docierania do treści odnoszących się do Twojej firmy, jej produktów lub usług. Zamieszczane są między innymi przez obecnych jak i byłych klientów, a także potencjalnych, zainteresowanych branżą. Opinie i zapytania udostępniane przez Internautów, to źródło cennych informacji dla marki, do których nie ma dostępu nawet w bezpośrednim kontakcie z klientem. Są to niczym nieskrępowane myśli, zawierające szereg prawdziwych odczuć oraz rzeczywisty sentyment (uczucia) względem marki.

Monitorowanie opinii daje multum korzyści, na które składają się wspomniane już, dodatkowe informacje lub spostrzeżenia (insighty), ochrona wizerunku marki, kontrola działań konkurencji czy efektywna walka z kryzysami i tłumienie ich już w zarodku.

Jakie korzyści monitoring Internetu przyniesie Tobie?

Insighty

Są to inaczej ciekawe i wartościowe spostrzeżenia samych klientów. Na ich podstawie możesz nie tylko dostrzec nieodkryte do tej pory możliwości lub wady produktów. To źródło cennej wiedzy na temat innych zmian, jakich wymaga Twoja działalność. Dodatkową wartością są nietypowe pomysły lub propozycje zainteresowanych. Wnioski wyciągnięte z takich wypowiedzi mogą posłużyć, jako element budujący przyszły produkt, usługę lub kampanie promocyjne, które automatycznie skrojone są pod gust pomysłodawców, stanowiących jednocześnie Twoją grupę docelową.

Emocje towarzyszące wypowiedziom na temat Twojej marki i produktów

Dowiesz się również, jakim sentymentem (emocjami) charakteryzują się wypowiedzi na Twój temat, których jest więcej (negatywnych, pozytywnych) oraz z czego wynikają. Czy Internauci polecają zakupy właśnie u Ciebie? A może wręcz przeciwnie? Co jest tego powodem? To tylko część pytań, na które odpowiedź znajdziesz w pojedynczych wzmiankach.

wypowiedzi

opinie

Motywacje oraz bariery kierujące decyzjami zakupowymi

Wiedząc, co kieruje Twoimi klientami przy dokonywaniu decyzji zakupowych, jesteś w stanie na przykład odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego Twoja sprzedaż przeżywa okres stagnacji lub nawet maleje. Dostajesz szansę wprowadzenia na podstawie tych danych niezbędnych zmian w Twoich usługach lub produktach, zgodnie z wolą nabywców.

Dopasowując swój asortyment do ich potrzeb, robisz pierwszy krok ku zatrzymaniu ich przy sobie na dłużej oraz zwiększeniu ich satysfakcji, a tym samym sprzedaży. Być może wymagane zmiany nie są na tyle inwazyjne, byś musiał przebudowywać całą strukturę firmy lub produktu?
Pamiętaj, że największym gronem testerów zawsze są Twoi klienci, którzy chętnie dzielą się doświadczeniami w Internecie. Monitoruj ich wypowiedzi i wyciągaj wnioski.

Ochrona wizerunku

Ochrona wizerunku w Internecie to między innymi możliwość szybkiej reakcji na nieprzychylne komentarze. Podchodzić mogą one od klientów, byłych pracowników, prasy (recenzje) czy konkurencji. Pozostawienie bez nadzoru negatywnych wypowiedzi, to otwarte zaproszenie dla kryzysu wizerunkowego. Zainwestowanie kilku minut w dotarcie do nich oraz próbę złagodzenia lub wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, ma szansę zaoszczędzić Ci kłopotów, gasząc takie pożary już w zarodku. Warto pamiętać, że wypowiedzi pochodzą nie tylko od niezadowolonych klientów, ale mogą być również celowo wymierzoną, zaplanowaną akcją konkurencyjnych marek lub zemstą byłego pracownika. Nieprzemyślane działanie obecnych, także może stać się źródłem kryzysowej sytuacji. W każdym przypadku, jakiekolwiek jest to źródło, powinieneś zareagować, a tym samym pokazać, że zależy Ci na zdaniu jednostki i rozwiązaniu każdego problemu.

Prowadzenie otwartej i przyjaznej komunikacji z Internautami

Nie tylko negatywne komentarze warto zauważać i reagować na ich treść. Podziękowanie za pozytywną opinię, udzielenie odpowiedzi na pytanie, w którym nie zostałeś bezpośrednio wywołany czy komunikacja w tematach dotyczących Twojej branży. To tylko kilka z możliwych reakcji, które pokażą Cię w dobrym świetle, zapiszą w pamięci osoby, której odpowiadasz oraz świadomości innych, czytających dialog osób. Pozwól innym o sobie usłyszeć i zainteresować się Twoim asortymentem. Liczy się przecież pierwsze wrażenie.

Monitorowanie konkurencyjnych marek

Trzymanie ręki na pulsie to podstawa. Monitorowanie opinii na temat konkurencji, a także jej działań w Sieci, jest gwarantem pozyskania dodatkowych informacji o Twojej branży. Co przeszkadza nabywcom w produktach konkurenta? Co oceniają na plus? Jakie zmiany są wprowadzane? Gdzie udzielają się oraz z kim współpracują? Jakie mają plany na najbliższą przyszłość? To tylko część informacji, jakie możesz uzyskać sprawnie monitorując frazy określające inne firmy działające na rynku. Wyciąganie wniosków na podstawie działań i błędów innych, powinno stanowić dla marki jedną z najcenniejszych możliwości, jaką niesie narzędzie do monitoringu Internetu i social media. W końcu czerpanie z doświadczenia tych, którzy przebyli drogę, jaką i Ty masz zamiar przebyć, może okazać się pouczające i uchronić Twoją firmę przed nieprzewidzianymi wcześniej skutkami niewłaściwych decyzji.

Ocena efektów kampanii promocyjnej

To szansa na analizę efektów przeprowadzonych działań, np. dotarcia materiałów PR-owych czy popularności poszczególnych akcji, które prowadziłeś samodzielnie lub przy współpracy. Pozwoli Ci to ocenić, na jakie kanały powinieneś zwrócić większą uwagę, gdzie inwestować więcej czasu, aż wreszcie, które działania przynoszą realne efekty.

Poszukiwanie nowych rynków zbytu i klientów

Docieranie do nowych źródeł, w których dyskutuje się o Twojej branży, to jedna z prostszych metod na pozyskiwanie nowych klientów. Miejsca, w których gromadzą się już zainteresowani tematyką Twoich działań Internauci, to idealne pole do Twojej promocji. Udzielaj się, zachęcaj do testów, proponuj rozwiązania, edukuj i zdobywaj ich zaufanie.

poszukiwanie

Śledzenie informacji na temat branży i powiązanych z nią wydarzeń

Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej branży. Wydarzenia, podczas których możesz się wypromować? Nowa konkurencja na rynku lub innowacje? Zawsze dobrze wiedzieć wcześniej. Wiedza ta pozwoli Ci nie tylko brać udział w imprezach, na których warto się pojawiać celem nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Zyskasz również spore wyprzedzenie w docierających dopiero do kraju trendach.

Monitoring fotografii, nowy kierunek?

Nowym kierunkiem w monitoringu powoli staje się analiza fotografii pod kątem zawierania logotypu marki lub jej produktu. Na ten moment rozwiązanie to oferuje wyłącznie Monitori. Na fotografii analizowane są punkty wspólne logotypu lub innego, charakterystycznego dla niej znaku. Internauci, jak uczy przypadek jednego ze znanych producentów napojów, nie zawsze oznaczą markę obok zdjęcia, które może być już początkiem niemałego kryzysu.

fotografie

Historia wydarzyła się kilka miesięcy temu. Internautka przekazała popularnemu fanpage’owi fotografię, na której widać przelaną do szklanego naczynia zawartość zielonego kartonika (widocznego w tle). Marka dotarłaby prawdopodobnie od razu do tej treści, gdyby została jednocześnie oznaczona pod publikacją. Jak zapewne się domyślacie, nie została. Jedynym ratunkiem w tym momencie okazały się pojawiające oznaczenia pochodzące od obserwujących stronę czytelników. Co jeśli nie pojawiłyby się w ogóle?

W branży e-commerce wydarzenia na taką skalę to mniejszość, jednak coraz częściej klienci zwracają się z prośbą o przeprowadzenie takiej analizy. Nie zapominają, że nawet z małej iskry powstać może ogromny pożar.

Wnioski – monitorować czy nie?

Choć jest to jeszcze niedocenianie przez wiele marek rozwiązanie, zyskuje coraz większe zainteresowanie również w Polsce. Coraz więcej przedsiębiorstw, również tych małych i średnich, zaczyna zauważać korzyści płynące z monitorowania Internetu na wzór swoich zachodnich konkurentów. Nie warto oczekiwać, aż wszyscy konkurenci na krajowym rynku wyprzedzą Cię również w tej kwestii. Zdobądź przewagę, korzystając z najnowszych, dostępnych rozwiązań, do których zalicza się zyskujący na popularności monitoring Internetu. Dbaj o reputację marki i zyskuj zaufanie potencjalnych klientów nieposzlakowaną opinią w Sieci.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów