#129 eCommerce w Unii Europejskiej, czyli wszystko o podatku VAT

Handel transgraniczny jest coraz bardziej popularny wśród e-konsumentów, co zostało dostrzeżone przez Komisję oraz Parlament Europejski. Doprowadziło to do przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów (tzw. Dyrektywa konsumencka).

Dyrektywa ta ujednoliciła unijny rynek w zakresie handlu konsumenckiego, wymuszając wprowadzenie jednolitych rozwiązań prawnych we wszystkich państwach członkowskich. O zawiłościach podatkowych piszemy dziś razem z naszym partnerem, firmą Trusted Shops.

Dziś dowiesz się:

– o zasadach opodatkowania handlu transgranicznego,
– o wyjątkach w opodatkowaniu na terenie UE,
– o podatku VAT na sprzedaż dóbr i treści cyfrowych,
– o wymogach prawnych przy zakupach transgranicznych.

Sprzedaż zagraniczna a podatek VAT

Dla polskiego przedsiębiorcy oferującego sprzedaż zagraniczną, istotne znaczenie mają przepisy prawa podatkowego, a zwłaszcza okoliczność, w jakim państwie i w jakiej wysokości, należy od takiej transakcji zapłacić podatek VAT. Kwestie te reguluje ustawa o podatku od towarów i usług.

Sprzedaż towarów przez internet konsumentom pochodzącym z państw UE oznacza zazwyczaj – na gruncie ustawy o VAT – tzw. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju. Co do zasady, sprzedaż taka powinna zostać opodatkowana w państwie zamieszkania konsumenta. Od tej zasady istnieje jednak wyjątek, z którego korzysta znaczna większość przedsiębiorców. Jeśli wartość wysyłanych towarów do danego kraju UE, nie przekroczy w danym roku przewidzianych w ustawie o VAT kwot limitów, to polski przedsiębiorca może naliczać VAT według krajowych (polskich) stawek.
Dzięki temu polski przedsiębiorca nie musi rejestrować się jako podatnik VAT, w każdym kraju UE, z którego pochodzą konsumenci. Może jednak to zrobić, jeśli uzna, że jest to rozwiązanie korzystniejsze. Może tak być, np. gdy w państwie zamieszkania zagranicznego konsumenta, podatek VAT na dany towar jest niższy niż w Polsce.

Zatem gdy przedsiębiorca oferuje sprzedaż zagraniczną i chce ją opodatkować według polskich stawek VAT, musi pilnować limitu sumarycznej wartości netto wysyłanych towarów do danego kraju UE, w danym roku kalendarzowym. Przykładowo dla Republiki Federalnej Niemiec limit ten wynosi 100.000 euro. Po przekroczeniu kwoty limitu, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę, przedsiębiorca zobowiązany jest do opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium przeznaczenia wysyłanych lub transportowanych towarów.

Wyjątki w opodatkowaniu

Od opisanych powyżej zasad opodatkowania zagranicznej sprzedaży wysyłkowej występują pewne wyjątki. Na warunkach sprzedaży wysyłkowej nie można rozliczyć:

– sprzedaży towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
– wyrobów akcyzowych,
– nowych środków transportu,
– towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, do których opodatkowania stosuje się zasady VAT-marża.

Sprzedaż usług elektronicznych, w tym treści cyfrowych

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług elektronicznych, w tym sprzedaż treści cyfrowych takich, jak np. e-booki, filmy, utwory muzyczne czy aplikacje, podlega opodatkowaniu w kraju siedziby lub miejscu zamieszkania kupującego – niezależnie od jego statusu prawnego (przedsiębiorca/konsument).

W sytuacji, gdy kupującym treści cyfrowe jest np. konsument z Niemiec, polski właściciel sklepu internetowego z e-bookami, zobowiązany jest do odprowadzenia podatku VAT do niemieckiego fiskusa. Oznacza to konieczność rejestracji do celów VAT w każdym kraju UE, w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

Jedyną alternatywą dla uciążliwego obowiązku rejestrowania się i odprowadzania podatku VAT w każdym kraju UE, gdzie przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz konsumentów, jest rozliczanie podatku za pomocą systemu internetowego MOSS (Mały punkt kompleksowej obsługi). W systemie MOSS, przedsiębiorca po dokonanej rejestracji, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.
W Polsce formularz rejestracyjny przesyła się za pomocą systemu e-Deklaracje do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Szczegółowa broszura informacyjna wyjaśniająca zasady funkcjonowania systemu MOSS znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów.

Jakie prawo obowiązuje przy zakupach transgranicznych?

W celu skutecznego prowadzenia handlu zagranicznego konieczne jest zapoznanie się i przestrzeganie wymogów prawa danego kraju. Nie wystarczy przetłumaczyć treści na stronie sklepu wraz z regulaminem. Dostosowanie do wymogów prawnych danego rynku, nie tylko zmniejsza ryzyko prawne, ale poprawia wizerunek sklepu w danym kraju. Konsumenci często znają swoje prawa i są po prostu przyzwyczajeni do pewnych informacji.

Dla przykładu, konsumenci z Niemiec są przyzwyczajeni do ustawowego wzoru pouczenia o prawie do odstąpienia od umowy. Sklep, który nie informuje w taki sposób lub oferuje im krótszy okres odstąpienia od umowy niż ten przewidziany w prawie niemieckim, może sprawić wrażenie niewiarogodnego sklepu. To z kolei sprawia, że konsument rezygnuje z zakupów.

Podsumowanie

Jeśli chcemy, aby wejście na nowy rynek zakończyło się sukcesem, powinniśmy wziąć pod uwagę wiele czynników, a w szczególności prześledzić kwestie dotyczące podatku VAT. W przyszłym tygodniu napiszemy więcej o prawie konsumenta w Unii Europejskiej.

Partnerem dzisiejszej lekcji jest Trusted Shops.

e_trusted_shops-rgb-1v0002-kopia

Europejski lider w dziedzinie certyfikacji sklepów internetowych. Od ponad 15 lat przeprowadza audyty sklepów internetowych na podstawie kryteriów uwzględniających krajowe przepisy prawne. Przyznaje także sklepom znak jakości z gwarancją zwrotu pieniędzy, która pomaga wzmocnić zaufanie do sklepu. Certyfikat Trusted Shops posiada już ponad 19.000 sklepów w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Holandii i Belgii. Trusted Shops oferuje także ogólny audyt stron anglojęzycznych uwzględniający dyrektywy UE. Więcej informacji o Trusted Shops znajdziesz na tej stronie.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] sprzedaż transgraniczna […]

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów