#170 Przedłużone gwarancje w ofercie e-sklepów – co, jak i gdzie

Sprzedajesz sprzęt, którego użytkownicy chcą przedłużyć gwarancję, aby zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi zdarzeniami lub awarią? Chcesz rozszerzyć ofertę o dodatkowe usługi i zwiększyć przychód? Zobacz co warto wdrożyć i na co zwrócić uwagę, gdy chcesz rozpocząć współpracę z ubezpieczycielem.

Poradnik przygotowany we współpracy z ERGO Hestia

Dziś dowiesz się:

– dlaczego warto zaoferować klientowi dodatkowe ubezpieczenie,
– jak wprowadzić, takie rozwiązanie do e-sklepu.

Sprzęt ma taką wartość, jak bardzo potrzebuje go użytkownik

W ciągu ostatnich kilkunastu lat elektronika użytkowa oraz rozbudowane urządzenia AGD stały się integralną częścią wyposażenia każdego gospodarstwa domowego. Za ich pomocą staramy się przede wszystkim zyskać cenny czas i ułatwić sobie wykonywanie wielu czynności z życia codziennego. Prym pod tym względem wiodą przenośne urządzenia elektroniczne jak np. tablety czy cieszące się ogromną popularnością smartfony. Te urządzenia są czasami przedłużeniem naszych dłoni i nierzadko rozpoczynamy i kończymy z nimi nasz dzień. Możliwość korzystania z nich w dowolnej chwili, stały dostęp do bieżących informacji czy robienie zdjęć za pomocą tych urządzeń jest zdecydowanie łatwiejsze niż wykonywanie tych samych czynności za pomocą komputera lub aparatu fotograficznego, w których jakość zdjęć niejednokrotnie odbiega od parametrów jakie zapewniają smartfony lub inne urządzenia przenośne.

Czy bylibyśmy jeszcze w stanie funkcjonować bez smartfonu, pralki czy telewizora? Oferując tak wartościowy – również pod względem użyteczności – dla użytkowników sprzęt warto zastanowić się nad możliwością oferowania klientom jego optymalnego zabezpieczenia. Zanim zaczniemy, warto dowiedzieć się, w jaki sposób możemy umożliwić klientom odpowiednie zabezpieczenie kupowanego u sprzętu i przy poszerzeniu oferty usług zyskać dodatkowe źródło dochodu.

Warianty ubezpieczenia – różnice i podobieństwa

Ubezpieczenie przedłużonej gwarancji to przede wszystkim umowa ubezpieczenia zawierana przez klienta z ubezpieczycielem. W zależności od wybranego wariantu, ubezpieczenie przedłużonej gwarancji może zabezpieczyć sprzęt klienta na wypadek:

  • awarii (po okresie gwarancji producenta)
  • innych zdarzeń, które typowej gwarancji nie podlegają, ponieważ zakres ochrony może obejmować uszkodzenia powstałe w trakcie transportu lub zniszczenia powstałe na skutek przypadkowego uszkodzenia wywołanego nieszczęśliwym wypadkiem.

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka wariantów ubezpieczenia przedłużonej gwarancji:

  • Wariant I – Podstawowy: daje ochronę ubezpieczonego sprzętu w przypadku awarii, wynikającej z przyczyn wewnętrznych lub wad materiałowych, uniemożliwiającej korzystanie z danego urządzenia.
  • Wariant II – Rozszerzony: zapewnia klientowi spokój w sytuacji, gdy urządzenie zostanie uszkodzone wskutek nieszczęśliwego zdarzenia lub przepięcia prądu, jak również w sytuacji utraty ubezpieczonego sprzętu wskutek kradzieży z włamaniem lub rabunku.
  • Wariant III – Pełny: stanowi połączenie zakresu ochrony z Wariantów I i II, dzięki czemu klienci mogą się cieszyć kompleksowym zabezpieczeniem sprzętu w ramach umowy ubezpieczenia.

Długość ma znaczenie

W zależności od wybranego wariantu oraz rodzaju urządzenia umowa ubezpieczenia może zostać zawarta na okres od 12 do nawet 60 miesięcy.

W Wariancie I ochrona ubezpieczeniowa może zostać zawarta na okres do trzech lat obowiązujących po okresie gwarancji producenta. Musimy pamiętać, że okres ubezpieczenia rozpoczyna się najczęściej po dwóch latach gwarancji producenta! Ten wariant pozwoli zabezpieczyć sprzęt w okresie nawet do 5 lat (łącznie z gwarancją producenta).

W Wariancie II lub III istotny jest rodzaj ubezpieczonego sprzętu. W przypadku urządzeń mobilnych (np. tablet, smartfon) umowa ubezpieczenia może zostać zawarta na okres 12 lub 24 miesięcy. Natomiast w przypadku urządzeń stacjonarnych ten okres może wynosić nawet do 60 miesięcy (dokładny zakres ochrony określony jest zawsze w Warunkach Ubezpieczenia dla danego produktu).

Jak to zrobić? Instrukcja krok po kroku

Klient może zawrzeć umowę ubezpieczenia przedłużonej gwarancji w kilku prostych krokach. Każdorazowo to klient decyduje o wariancie ubezpieczenia, akceptuje jego warunki i dokonuje płatności składki akceptując całość transakcji w tzw. „koszyku” w sklepie internetowym e-sprzedawcy.

Koszt ubezpieczenia (składka) uzależniony jest od ceny detalicznej wybranego urządzenia oraz wybranego wariantu ubezpieczenia i z reguły nie przekracza 25% wartości ubezpieczanego sprzętu.

Korzyści dla klienta wynikające z zakupu ubezpieczenia polegają to przede wszystkim:

  • możliwość zgłoszenia szkody za pośrednictwem dedykowanej infolinii;
    gwarancja bezzwłocznej pomocy w naprawie sprzętu;
  • możliwość zorganizowania transportu sprzętu do miejsca naprawy oraz z powrotem do domu klienta – dotyczy szkód sprzętu o wadze poniżej 10 kg, a w przypadku sprzętów o wadze powyżej 10 kg do domu klienta kierowany jest serwisant, który na miejscu podejmuje decyzję o
  • możliwości naprawy sprzętu lub konieczności jej wykonania w serwisie (koszt transportu do serwisu i z powrotem do klienta pokrywa ubezpieczyciel).
  • pokrycie kosztów wymiany sprzętu na nowy, gdy naprawa sprzętu jest ekonomicznie nieuzasadniona – ubezpieczyciel zapewni sprzęt o porównywalnych parametrach technicznych do sprzętu objętego ochroną ubezpieczeniową. Jego cena nie może być wyższa niż cena naprawianego sprzętu z dnia zakupu. W takich przypadkach możliwa jest wypłata odszkodowania do sumy ubezpieczenia.
  • bieżąca informacja (sms lub e-mail) o statusie szkody czy podjętych czynnościach zmierzających do zakończenia zgłoszonej sprawy. To ważne zwłaszcza w przypadku awarii lub uszkodzenia kilkuletniego sprzętu. Dostępność części zamiennych do tych modeli jest ograniczona, co powoduje, że termin naprawy sprzętu może ulec wydłużeniu i zwłaszcza wtedy klienci cenią sobie informację o kolejnych etapach obsługi zgłoszenia.

Oprócz korzyści płynących dla klienta, sami e-sprzedawcy poprzez wprowadzenie ubezpieczeń do swojej oferty wzbogacają ją i rozszerzają swoją działalność. Co ważne, zawieranie umów ubezpieczenia za pośrednictwem e-sprzedawców opiera się na prostej konstrukcji taryfy, dzięki czemu implementację produktu ubezpieczeniowego na platformach internetowych jest bardzo łatwa i szybka.

ERGO Hestia jako jeden z liderów rynku ubezpieczeniowego w Polsce jest niekwestionowanym liderem w zakresie ubezpieczeń przedłużonych gwarancji – zarówno ze względu na liczbę zawieranych umów, jak też jakość obsługi. Uznajemy 9 na 10 zgłoszonych przypadków szkód lub awarii sprzętu. Dla sprzedawców internetowych nie bez znaczenia jest możliwość oferowania produktów ubezpieczeniowych na podstawie prostej umowy współpracy zawartej z ubezpieczycielem.

Autor: Łukasz Kaniewski, manager w Biurze Bancassurance i Ubezpieczeń Masowych ERGO Hestii.
Kontakt: bancassurance_affinity@ergohestia.pl

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.

Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów