#183 Zakupy Google – prosta droga do sklepu

Google udostępnia reklamodawcom wiele narzędzi, które pozwalają dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jednym z nich, tych dedykowanych sklepom internetowym jest Google Shopping, którego celem jest bezpośrednie kierowanie użytkownika do karty produktu na stronie sklepu internetowego.

Partnerem lekcji jest: 140media.pl, oraz Thinkmedia.pl

Dziś dowiesz się:

– czym są zakupy Google;
– jak stworzyć strategię grupowania produktów.

Dlaczego warto używać Google Shopping

Celem Zakupów Google jest bezpośrednie przedstawienie oferty sklepu, z podaniem ceny i skierowaniem użytkownika do konkretnego produktu. Takie podejście służy skróceniu ścieżki zakupowej i zwiększenie efektywności działań reklamowych w AdWords. Podanie dokładnych informacji o produktach jest kluczowe, gdyż zwiększa skuteczność reklamy.

Zakupy Google – prosta droga do sklepu

Co jest kluczowe w Zakupach Google

Podstawą do uruchomienia Google Zakupy jest integracja sklepu z Google Merchant Center. Google Merchant Center to narzędzie, które umożliwia przesyłanie informacji o sklepie i produktach bezpośrednio do Google. Dane te są następnie wykorzystywane w reklamach Google Zakupy oraz innych produktach reklamowych Google.

Bardzo istotne z punktu prowadzenia działań reklamowych w Google Zakupy są dokładne dane o produktach odpowiadające informacjom na stronie sklepu. Różnie pomiędzy reklamą a stroną powodują, że spada ranking sklepu co wiąże się z wyższymi stawkami za kliknięcie w reklamę.

Ważne jest odpowiednie prezentowanie tych produktów, które są dostępne w sprzedaży. Każde kierowanie użytkownika do stron, na których nie można kupić reklamowanego produktu wiąże się z konsekwencjami ograniczenia widoczności oraz rosnących stawek za kliknięcie. Odpowiedni opis, cena, czy też kod GTIN są niezbędne do odpowiedniej prezentacji produktów.

Szczegółowe dane na temat niezbędnych informacji o produktach znajdziecie na stronach Google

Strategie Google Shopping

W przypadku sklepów kluczowe jest przyjęcie odpowiedniej strategii dla Zakupów Google. Strategie zależą od liczby produktów, które oferuje sklep i częstotliwości zmian cen produktów.

Aby odpowiednio pozycjonować reklamę należy zarządzać kampanią na poziomie konkretnego produktu. Jest to rozwiązanie optymalne. Oczywiście można zarządzać kampanią reklamową w Zakupach Google w oparciu o kategorię produktów, ale wiąże się to z ryzykiem nieoptymalnego zarządzania budżetem.

W przypadku małych sklepów do 300-500 produktów o niezmieniających się często cenach najlepszym rozwiązaniem jest uruchomienie kampanii dla poszczególnych produktów i ustawienie kosztu kliknięcia odpowiednio dla każdego produktu.

Dla dużych sklepów, posiadających tysiące produktów w swoim indeksie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z dostępnych na rynku narzędzi, które pozwalają optymalizować automatycznie budżet dla każdego produktu. Przy tak dużej liczbie produktów, które często zmieniają cenę, ręczne ustawianie kampanie jest nieskuteczne, a grupowanie produktów w kampaniach reklamowych jest nieefektywne.

Poniższy przykład pokazuje jak istotne jest prowadzenie kampanii dla poszczególnych produktów.

Strategia grupowania produktów

Zakupy Google – prosta droga do sklepu

Brak indywidualnego CPC na poziomie produktu
Uśredniona statystyka
Opłata za każde kliknięcie – wspierane są produkty, które nie konwertują
Nieskuteczne monitorowanie efektów – analiza na poziomie grupy nie daje odpowiedzi, które produkty najlepiej sprzedają

Strategia dopasowania produktowego

Zakupy Google – prosta droga do sklepu

Indywidualne CPC dla każdego produktu na produkt
Bieżąca analiza skuteczności sprzedaży
Efektywne zarządzanie budżetem reklamowym

Powyższe przykłady pokazują, że w strategii grupowania produktów, nie zwraca się uwagi na ROAS (zwrot z nakładów na reklamę) dla poszczególnych produktów. Czyli wydajemy budżet niezależnie równo dla każdego produktu, niezależnie od efektów sprzedażowych.

Strategia dopasowania produktowego uzależniona jest od ROAS. Na przykładzie widzimy, że reklamowane są tylko te produkty, które mają wysoki ROAS i od tego wskaźnika zależy jak ile zapłacimy za CPC. Im większy wskaźnik ROAS tym wyższą stawkę możemy zapłacić za CPC.

Na rynku dostępne są narzędzia, które pozwalają automatycznie optymalizować działania w Zakupach Google. Część z nich jest bezpłatna, część wymaga opłaty jednorazowej lub abonamentowej. Decydując się na korzystanie z nich trzeba zwrócić uwagę na ich możliwości oraz cenę. Warto zwrócić uwagę na Whoop udostępnione przez Thinkmedia.

Jakie korzyści?

Decydując się na integrację sklepu z Google Zakupy stawiamy na rozwiązanie, które umożliwia dotarcie do naszego sklepu nowym klientom, osobom, które nie znają marki, a szukają konkretnego produktu. Rozwiązanie, jakie oferuje Google skracają ścieżkę zakupową, mają wpływ na konwersję i mogą obniżyć koszt dotarcia do pojedynczego odbiorcy. Warto spróbować.

Autor
Rafał Janik, CEO 140 Media
@rafaljanik

Właściciel i Prezes 140Media Agency, oficjalnego i wyłącznego partnera Twittera w Polsce, członek Rady Fundacji w Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, współpracuje z Thinkmedia – agencją performance marketingu dla ecommerce.

W Thinkmedia wdrażamy narzędzie Whoop, które zarządza działaniami reklamowymi w oparciu ROAS dla poszczególnych produktów. Przewagą tego narzędzia jest możliwość zarządzania tysiącami produktów, nawet przy bardzo dynamicznie zmieniających się cenach – co jest kluczowe do utrzymania wysokiej pozycji sklepu i obniżenia kosztu CPC.

140Media_logo thinkmedia_logo

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.

Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów