Styczeń to dobry czas na podsumowania. My na tapetę wzięliśmy chyba największą zeszłoroczną akcję promocyjną w polskim e-commerce. Czarny piątek bo o nim będzie mowa, bardziej znany jako Black Friday przypadał w zeszłym roku na dzień 23 listopada. O ile ten rodzaj wyprzedaży jest najbardziej rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii to w polskim internecie również nie mogło zabraknąć kultowych wyprzedaży.
Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:
- jakie kreacje reklamowe maiły przyciągnąć kupujących do sklepów
Nie jest to jeszcze dzień największej sprzedaży w polsce i w akcji nie uczestniczą wszystkie czołowe marki to można zauważyć rosnącą z roku na rok popularność. Poniżej trend frazy “black friday” w okresie ostatnich 5 lat na całym świecie według danych Google Trends:
oraz w Polsce:
Jak pokazują wykresy trend oraz popularność wydarzenia cały czas rośnie. Możemy przyjąć prognozę, że w przyszłym roku ilość wyszukiwań będzie jeszcze większa. Oprócz przedstawionych w tym raporcie reklam graficznych reklamodawcy mogą zastanowić się nad doborem nowych grup słów kluczowych do reklam w sieci wyszukiwań.
Firmy w tym okresie oferowały promocje nawet -70% darmową dostawę, drugi produkt gratis, przecenę na wybrane produkty. Poniżej przedstawiamy analizę zebranych w tym dniu materiałów, które jak mamy nadzieję posłużą jako inspiracja na przyszłoroczne planowanie kampanii. Raport zawiera wyłącznie zrzuty ekranu z krótkim komentarzem i ma funkcję informacyjną. Nie były analizowane szczegóły promocji a jedynie koncepcje graficzne.
Aliexpress
Cały serwis został dostosowany do promocji na black friday. Oferowane były kupony promocyjne oraz kategorie z rabatami. Osobiście uważamy, że na polskim rynku kampania allegro została znacznie lepiej przeprowadzona.
Allegro.pl
Serwis był w pełni dostosowany do promocji na black friday już na tydzień przed wydarzeniem. Slidery na stronie głównej poniżej:
Pierwszy i bardzo dobrze zaprojektowany baner przez Militaria.pl zawierający informację o promocji, kwotę rabatu, wezwanie do działania w formie buttonu oraz logo firmy. Kampania targetowana do mężczyzn w nowoczesnym stylu.
Reckitt Benckiser z promocją swoich produktów na stronie głównej allegro oferował do -66% rabatu. Na grafice nie zabrakło wezwania do działania w formie buttonu. Baner prezentuje marki przedsiębiorstwa dodatkowo budując ich świadomość wśród konsumentów. Targetowana do kobiet.
Kolejny baner to główna promocja allegro kierująca na kategorię z promocjami wszystkich sprzedawców.
Czy baner do kategorii uroda z promocjami do -70%. Poniżej screeny z allegro poniżej baneru głównego. Praktycznie cały serwis swoją identyfikacją nawiązywał do wydarzenia:
oraz kolejny przykład
Allegro oprócz black weekendu przygotowało promocję dla każdej z kategorii, a ostatnim elementem strategii marketingowej były odroczone raty 0%
Militaria.pl
Militaria.pl wykorzystały spójną i czytelną identyfikację wizualną na całej stronie sklepu oraz w kampaniach promocyjnych. Baner był wyżej przedstawiony w kampanii Allegro.
eobuwie.pl
Sklep eobuwie.pl przygotował do -50% promocji na akcesoria i torebki. Promocja była umieszczona na stronie głównej sklepu w formie baneru.
RTV euro AGD
Firma postawiła na agresywne komunikowanie o promocji na całym serwisie zarówno na stronie głównej jak i wykorzystując do tego celu tło serwisu. Bez względu na jakiej stronie znajdował się użytkownik nie mógł on pominąć informacji o aktualnym Wielkim Finale Black Friday.
Mediaexpret
Firma przygotowała promocję na poszczególne grupy produktów. Spójna identyfikacja była komunikowana we wszystkich kanałach.
Bonprix
Weekendowe szaleństwo w Bonprix i -20% rabatu na wybrane produkty.
Nebbia.pl
Firma zaoferowała -15% na wszystkie produkty w swojej ofercie. Promocja trwała ponad tydzień.
SDF
Największy sklep z suplementami diety przygotował natomiast darmową dostawę każdym kurierem od 100 zł.
plus
Z pozoru banalna reklama zawiera wszystkie niezbędne elementy takie jak wezwanie do działania, produkt, cenę logo czy okres obowiązywania promocji. Jest spójna z przekazem firmy. Na reklamę Black Friday natrafiliśmy również na portalu Sprzedajemy.pl. Oferta dotyczyła Plus-a i jej zawartość wskazywała na to, że to nie tylko jeden dzień promocji.
Domodi
Na portalu O2 pojawiła się reklama sklepu DOMODI zapewniająca przeceny do – 70%.
Na stronie u góry ekranu pojawiła się nowa zakładka Black Friday, a produkty poniżej są oznakowane żółtymi tabliczkami z tym samym napisem i opisem o ile % została przeceniona dana rzecz. Pod zdjęciami jest ukazana aktualna i poprzednia cena.
W zakładce znajdujemy kontynuację produktów wyprzedażowych oraz kodów rabatowych.
Reserved
Reserved wygenerował kod promocyjny -20% na wszystkie produkty w sklepie online. Na reklamę natrafiliśmy na stronie gazeta.pl.
Po kliknięciu otwiera nam się okno z tym samym zdjęciem reklamującym Black Friday, prawie na cały obszar monitora. U dołu ekranu jest dodatkowa informacja, że oferta jest dostępna tylko dziś.
Sportbazar.pl
Pracownia
Black Friday w pracowni męskich portretów z rabatem -20%
SONY
Reklama firmy Sony z wyeksponowanym produktem na czarnym tle zachęca do skorzystania z ofert promocyjnych dostępnych tylko raz w roku.
FACTORY
Para w kompletnym czarnym stroju i czarnymi malunkami na twarzach umieszczona na białym tle przypomina kiedy odbędzie się black friday w sklepie outletowym Factory.
Juvelie
Sklep Juvelie umieścił dwa swoje produkty na szarawym tle, informując o wielkości zniżek związanych z black friday.
Sklepy CCC
To tylko część wybranych kreacji. Mamy nadzieję, że nasz research zeszłoroczny kampanii posłuży wam za inspirację przy tworzeniu kreacji na kolejny Black Friday. Staraliśmy się zbiorczo i czytelnie umieścić zrzuty reklam. Wiemy jak mało jest takich treści w Internecie stąd pomysł na opracowanie.
Praca zbiorowa koła naukowego WSEI eM@RKETING. Celem działalności koła naukowego są w szczególności prace w zakresie badań e-marketingowych, analiza danych czy audyty rynku.