Jak kupują Polacy?

Badania pokazują, że klienci oczekują integracji sprzedaży internetowej ze stacjonarną. Omnichannel, czyli handel wielokanałowy, staje się więc niezbędnym narzędziem sprzedaży w dzisiejszych czasach.

Zwyczaje zakupowe Polaków ulegają ciągłym zmianom. Zwyczaje zakupowe Polaków w sieci zmieniają się jeszcze szybciej. Na zlecenie i-systems, firma badawcza GFK Polonia w trzecim kwartale 2014 roku przeprowadziła badanie, mające na celu sprawdzenie, jak użytkownicy internetu wyszukują i kupują produkty oraz jaki wpływ na te decyzje ma ich wiek. Wyniki badania obalają kilka mitów funkcjonujących w polskim e-commerce od kilku lat.

Wnioski z badań są jednoznaczne i warto też dodać, że dotyczą ecommerce b2c, bo to tutaj mówimy o dotarciu do klienta indywidualnego. Dla 79 proc. ankietowanych zapoznanie się z ofertą online jest zdecydowaną zachętą do odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Z kolei aż 88 proc. osób potwierdziło, że kupiłoby w internecie taki sam produkt, który wcześniej kupiło w sklepie stacjonarnym. 57 proc. badanych sprawdza ofertę w internecie i od razu decyduje się na e-zakupy. Czy te wyniki zwiastują kryzys tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej? Absolutnie nie. Dla 23 proc. respondentów to wizyta w sklepie stacjonarnym jest ważnym czynnikiem przed podjęciem decyzji o zakupie w internecie. Z drugiej strony 17 proc. decyduje się na zakup w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą w internecie.

6

Na co Polacy zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych?

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że internet jest miejscem, w którym najczęściej i najchętniej Polacy zasięgają opinii na temat marki/produktu. Na drugim miejscu uplasowała się reklama telewizyjna, na trzecim informacje od rodziny i znajomych. Najbardziej opiniotwórczym źródłem informacji stały się fora internetowe i blogi. To właśnie w tych miejscach, a także na stronie producenta oraz w sklepach internetowych ankietowani najczęściej szukali informacji na temat nowego produktu. Średnio 79 proc. badanych sprawdzając sklep internetowy zwraca uwagę głównie na cenę. Przy czym kryterium ceny jest najistotniejsze dla osób poniżej 29 roku życia. W przedziale wiekowym 50+ cena jest priorytetem tylko dla 69 proc. ankietowanych, za to większą uwagę zwracają na opisy produktów. Dla 66 proc. badanych ważne są opinie innych klientów o sklepie oraz sposób płatności i dostawy.

Rozwiązania omnichannel czyli synergia online z offline

W przeprowadzonym badaniu jedną z kluczowych kwestii było pytanie, czy ankietowany – gdyby miał możliwość zarezerwowania przez internet produktu w sklepie stacjonarnym – skorzystałby z takiej opcji. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło ponad 90 proc. osób. Dzieląc osoby ankietowane ze względu na wiek, najczęściej takie decyzje podejmują osoby w wieku do 49 roku życia. Równocześnie 96 proc. osób chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego w sklepie internetowym. Taki sam odsetek ankietowanych w każdej przebadanej grupie wiekowej chciałby mieć możliwość sprawdzenia w internecie dostępności produktów w sklepie stacjonarnym.

Będąc na zakupach w sklepie stacjonarnym blisko 66 proc. osób chce natychmiast pogłębić swoją wiedzę na temat produktu. Wyniki te jednoznacznie dowodzą, że pełna integracja sprzedaży internetowej ze stacjonarną jest rozwiązaniem, które najbardziej usatysfakcjonowałoby klientów. Wszystko po to, aby klient mógł swobodnie dokonywać rezerwacji, odbiorów i zwrotów w dowolnie wybranym przez siebie kanale. Ważny jest również efekt synergii pomiędzy kanałami sprzedaży. Coraz większa liczba osób robi zakupy używając telefonu komórkowego lub tabletu dlatego też ważna jest responsywność treści i oferty sklepu, tak aby wyświetlały się prawidło na różnych urządzeniach mobilnych.

15

Badanie GFK Polonia na zlecenie i-systems pokazuje, że ponad 95 proc. Osób, odwiedzając stronę internetową producenta, chciałoby mieć możliwość zakupienia wybranego produktu, tylko… nie zawsze mają taką okazję. Sklep internetowy producenta nie tylko zwiększa zaufanie do marki, ale także odpowiada na potwierdzone potrzeby konsumentów. Dlatego też warto zainwestować w sklep internetowy i nowoczesne rozwiązania, które umożliwiają szybkie i sprawne zakupy.

Tekst pierwotnie ukazał się na łamach magazynu Fashionbusiness.pl.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów