Progressive Web App w ekosystemie e-commerce

Progressive Web App (PWA) to rozwiązanie, które dopiero zaczyna pojawiać się w kontekście e-commerce. Powszechnie kojarzy się tylko z nowoczesnymi platformami, jednak jej idea oraz główne założenia mają głębszy sens i coraz częściej znajdują zastosowanie w systemach sprzedażowych.

Cechy Progressive Web App

Progressive Web App zaprojektowane zostało w celu zapewnienia klientowi jak najlepszych doświadczeń, niezależnie od tego z jakich urządzeń korzysta. Takim urządzeniem może być desktop, smartfon, telewizor, a w przyszłości także inne nośniki z dostępem do internetu. Z punktu widzenia użytkownika, PWA działa jak aplikacja mobilna, jednak uruchamiana jest jak standardowa strona internetowa czy serwis transakcyjny. Aby rozwiązanie spełniało cechy PWA, musi być m.in.: w pełni responsywne, serwowane przez protokół https, w celu zapewnienia bezpieczeństwa, opisane przez plik manifest.json, umożliwiające wysyłanie notyfikacji użytkownikom oraz działające także w trybie offline.

Działanie Progressive Web App w trybie offline

Wśród czynników wyróżniających PWA na tle innych rozwiązań mobilnych podaje się właśnie możliwość jej działania w trybie offline. Dzieje się to dzięki procesom Service Workers, które ściągają część danych w tle, podczas korzystania użytkownika z aplikacji. W czasie tworzenia Progressive Web App, można precyzyjnie określić metodę działania Service Workers i tego, jak dużo działań ma być wykonywanych w tle. PWA bardzo dobrze radzi sobie również w momentach ograniczonego dostępu do internetu.

Różnica miedzy Progressive Web App (aplikacją webową), aplikacja mobilną i responsive web design

Pisząc o rozwiązaniach mobilnych, często spotykamy się z wieloma, podobnymi nazwami. Warto więc sprecyzować, czym dokładnie charakteryzują się poszczególne rozwiązania.

– Aplikacja mobilna, tworzona jest wyłącznie na urządzenia mobilne. Z punktu widzenia funkcjonalności, aplikacje mobilne są najbogatszym rozwiązaniem, z którego użytkownik może korzystać na smartfonie. Oferują one bowiem użytkownikom możliwości wysyłania push notyfikacji, wykorzystania skanera kodów kreskowych czy użycia beaconów (w celu ustalenia lokalizacji).

– PWA (aplikacja webowa) to rozwiązanie, które w swojej idei oddziela frontend od backendu, zwana także jako headless ecommerce Jest to aplikacja internetowa uruchamiana tak jak zwykła strona internetowa działająca po stronie przeglądarki użytkownika, ale kreująca wrażenie działania na zasadzie natywnej aplikacji mobilnej.

– Aplikacja systemu – w powszechnym znaczeniu są to wszystkie rozwiązania i komponenty składające się na działanie systemu. W kontekście e-commerce można odnieść to do całego core danego oprogramowania.

– Responsive Web Design to technika projektowania systemu, która umożliwia jak najlepszą jego prezentację wizualną, niezależnie od rodzaju urządzenia, na którym wyświetlane są treści. Dzięki jej zastosowaniu, wygląd systemu i układ wykorzystanych w nim treści są automatycznie dostosowywane do rozmiaru okna przeglądarki, z poziomu której system jest wyświetlany.

Główna idea PWA – hermetyzacja zadań

Skoro istnieją bogatsze w funkcje rozwiązania mobilne, pojawia się pytanie, dlaczego warto zwrócić uwagę na Progressive Web App? Na początku trzeba mieć świadomość, że słowo app, w kontekście PWA, nie do końca dotyczy rozwiązań mobilnych. Chodzi bardziej o aplikację i budowę całego systemu, który przy okazji będzie się dobrze wyświetlał na urządzeniach mobilnych.

Główną ideą Progressive Web App jest poprawa wydajności i szybkości działania systemów. Dzieje się to za pomocą hermetyzacji zadań, czyli budowania systemu w taki sposób, aby jedna jego część odpowiadała tylko za jedną wykonywaną czynność.

System transakcyjny sprowadza się do części backendowej, czyli serwerowej oraz frontendowej, którą nazwać można kliencką. Komunikację między tymi dwoma komponentami umożliwia REST API, wykorzystujące format JSON. Komunikacja odbywa się poprzez protokół HTTP, czyli o konkretne dane, wysyłane jest konkretne zapytanie. W takim modelu, serwer jest tylko wykonawcą zapytań, dzięki czemu jest on dużo szybszy.

Sama praca nad systemem też jest podzielona między frontendem a backendem. Odrębne zespoły pracują nad niezależnymi jednostkami bez wzajemnej ingerencji, przy czym system nadal działa jako całość. To sprawia, że proces wdrożenia i rozwoju jest bardziej poukładany i istnieje większa kontrola nad projektem.

Progressive Web App dla użytkownika końcowego

Stworzenie części frontendowej w rozwiązaniu PWA może wizualne dużo nie różnić się od standardowego rozwiązania. Dla klientów jednak, zauważalnych będzie kilka istotnych różnic:

– szybsze działanie strony poprzez lepszą logikę funkcjonowania poszczególnych części składowych – przyspieszenie nawet o 30%,

– poprawa UX, a co za tym idzie, lepsze doświadczenie zakupowe,

– możliwość odczuwania takich samych doświadczeń zakupowych, niezależnie od rodzaju wykorzystywanego przez użytkownika urządzenia.

Progressive Web App dopiero zaczyna pojawiać się w kontekście e-commerce. Pierwsze badania przeprowadzone przez 5 Miles czy Alibaba pokazują, że jest to rozwiązanie potrafiące podnieść konwersję (nawet o 76%), poprawić wydolność systemów (nawet o 88%), a także zmniejszyć ilość wykorzystywanych danych nawet o pięć razy. Wszystkie te czynniki oraz przeprowadzone w ramach działań Research & Development i-systems prace, zaowocowały powołaniem zespołu kontekstowego, odpowiedzialnego za Progressive Web App. O kolejnych działaniach tego zespołu oraz jego pierwszych wdrożeniach będziemy informować na blogu i-systems. Już teraz zachęcamy do lektury.

Zapisz się do newslettera

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów