#233 Bezpiecznie zakupy online – poradnik dla kupujących

Nadchodzi okres wyprzedaży, promocji i ofert. Nadchodzi Black Friday, Cyber Monday, czy też Dzień Darmowej Dostawy. W tych dniach w sklepach internetowych przeważnie ruch jest dużo większy, większa jest średnia wartość koszyka, a klienci chętnie otwierają portfele. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo naszych klientów, ale także nasze. Zakupy online to przecież partnerska umowa pomiędzy dwiema stronami, które muszą sobie wzajemnie zaufać. Dziś w tekście napiszemy kilka rad dla klientów.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

          • jak bezpiecznie kupować na Allegro, OLX i w sklepie internetowym;

Kupujesz w internecie, to jest tekst dla Ciebie

Robienie zakupów online może być, łatwe, przyjemne, tańsze i co najważniejsze bezpieczne. Nie z nas jest specjalistą do e-commerce, nie każdy orientuje się, gdzie robić zakupy, by nie narażać się na ryzyko utraty pieniędzy i zwracać uwagę. Zacznijmy od początku.

Maile z ofertami, które wpadają na nasze skrzynki pocztowe

Oferty, które pojawiają się na naszych mailach, nie muszą być spamem. Wśród wielu wiadomości są bowiem te, na które wyraziliśmy zgodę podczas rejestracji w sklepie, czy też przeglądając ofertę. Ważne jest jednak to, by zwracać uwagę na nadawcę wiadomości oraz adres, z którego ona pochodzi. Czasami bowiem sklepy wysyłają informację o potrzebie zmiany hasła do naszego konta. Jeśli faktycznie kupowaliśmy coś w sklepie o przykładowym adresie www.sklepzdroiazgami.pl i otrzymamy maila z prośbą o zmianę danych z przykładowego adresu bok@sklepzdrobiazgami.pl, to raczej nie jest to próba wyłudzenia naszych danych, jednak kiedy dostajemy maile, gdzie domena nadawcy nie ma nic wspólnego z prawdziwym sprzedawcą (patrz przykładowa grafika poniżej), to możemy być pewni, że ktoś czycha na nasze dane oraz dane do karty.

Phishing-example-Amazon-Prime-22-12-2015

Zakupy na Allegro

Jeśli chodzi o kupowanie towarów na Allegro, to tutaj także mogą pojawić się nieuczciwi sprzedawcy, którzy czekają tylko na klientów, którzy myślą, że trafili na niesamowitą okazję. Pamiętajmy nie ma czegoś takiego jak nowy iPhone X za 700 zł, konsola Xbox ONE za 500, lub markowy rower w cenie 75% niższej od tej, która widnieje w sklepach. Wybierając ofertę kliknijmy nazwę sprzedawcy i wejdźmy w zakładkę „Oceny i komentarze”. Tutaj nie tylko zobaczymy oceny innych użytkowników, ale także mamy możliwość podejrzenia, jak długo dany sprzedawca jest zarejestrowany na Allegro.

Zrzut ekranu 2018-10-25 o 10.51.39

Nie jest tak, że wszyscy sprzedawcy z krótkim starzem to podejrzane podmioty, ale jeśli widzimy niesamowitą ofertę od osoby, która jest kilka dni na allegro i przy okazji ma już dużo pozytywów z dziwnych kont, to weźmy to pod uwagę. Dodatkowo Allegro ma system zabezpieczeń, który pozwala odzyskać stracone pieniądze, jednak cała procedura nie jest tak prosta, jak się wydaje. Musimy między innymi zgłosić sprawę na policję. Więcej informacji na ten temat można przeczytać tutaj.

Oferty na OLX

W przypadku tego portalu usłyszymy przeważnie jedną ważną zasadę. Kupujcie tylko wtedy, kiedy sprzedawca umożliwia obejrzenie przedmiotu i odbiór osobisty. Z racji słabych zabezpieczeń i weryfikacji osób sprzedających lepiej szukać ofert w okolicy, gdzie możemy sami odebrać towar i mieć pewność, że nie zostaniemy oszukani. Dwa bardzo dobre przykłady pokazują te właśnie filmy:

Nie chcemy pisać, że wszystkie ogłoszenia to próba naciągnięcia kupującego, ale miejmy się na baczności.

Sklepy internetowe

Tutaj sprawa ma się zupełnie inaczej. Coraz częściej fałszywi sprzedawcy korzystają z rozwiązań, które ciężko jest rozszyfrować osobom, które nie mają dużego doświadczenia z zakupami online oraz wiedzy z zakresu e-commerce. Tylko pomiędzy 2016 a 2018 rokiem pojawiło się 17 sklepów, które naciągnęły kupujących na ponad 2,5 miliona złotych. Sklepy na swoich stronach miały podane dane innych podmiotów gospodarczych, które zajmują się sprzedażą, ale jedynie w sklepach stacjonarnych. To, co miało przyciągnąć klientów to bardzo niskie ceny produktów, opisywane one często były jako produkty powystawowe, lub z renowacji tak zwane refurbish. Sklepy często nie miały regulaminu lub był on bardzo krótki, mówił między innymi, że przesyłki dostarczane są od 14 do 30 dni roboczych, często nie było w sklepie podłączonych płatności online, jedynie opcja wpłaty na rachunek bankowy.

Niestety e-przestępcy coraz bardziej się zabezpieczają przed wpadką i potrafią nawet podawać numer infolinii, która o dziwo działa, a strona ma zainstalowany certyfikat SSL co ma nas przekonać do tym, iż strona jest bezpieczna.

Jak w takim razie rozróżnić sklep fałszywy od tego, który chętnie dostarczy nam zamówiony towar i nas nie oszuka?

Przede wszystkim sprawdźmy opinie o sklepie. To nie jest trudne, wystarczy wejść na stronę główną interesującego nas sklepu i popatrzeć, czy nie ma tam gdzieś informacji o opiniach. Jeśli nie to zawsze możemy przeszukać odpowiednie strony takie jak na przykład Opineo, gdzie możemy poszukać interesujących nas sprzedawców. Jeśli sklepu nie ma na takim portalu, to nie oznacza, że jest on fałszywy, nie każdy po prostu korzysta z takich serwisów. Wtedy wpiszmy w wyszukiwarkę nazwę sklepu plus hasło opinie i zobaczymy, czy ktoś miał z nim jakieś problemy. Oszuści dość szybko zaczynają łapać negatywne komentarze, a na forach czy też popularnym Wykopie, wiele osób pisze o różnych nieprzyjemnych incydentach.

Zrzut ekranu 2018-10-25 o 13.32.28

Porównajmy dane sklepu z danymi w CEIDG. W Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej znajdziemy wszystkie informacje o przedsiębiorcy. Między innymi, kiedy rozpoczął on działalność. Może okazać się, że duża ilość pozytywnych komentarzy i ocen, ma się nijak do sprzedawcy, który właśnie założył firmę. Coś tu może nie grać.

Zadzwońmy do sklepu. Jeśli faktycznie mamy wątpliwości, zawsze możemy spróbować zadzwonić do sklepu, sprawdzić jak działa obsługa klienta, co wiedzą pracownicy. Robione na szybko infolinie nie będą w stanie odpowiedzieć na wiele zadanych przez nas pytań.

Czytajmy regulaminy. Wiemy, że są one długie, ale w regulaminie może zostać ukryta duża ilość kruczków i wpisów wzbudzających naszą wątpliwość.

Jeśli nie jesteśmy pewni, wybierajmy odbiór osobisty. Sklepy, które nie mają nic do ukrycia i mają jednocześnie zaplecze, które umożliwia odbieranie zamówień w placówce, bardzo chętnie dają taką możliwość kupującym. Jeśli obawiamy się o utratę pieniędzy wybierzmy tę opcję.

Najważniejsze, aby pamiętać:

  • Jeśli coś wzbudza nasze wątpliwości nie płaćmy z góry za towar.
  • Brak regulaminu sklepu powinien wzbudzić nasze wątpliwości.
  • Nie ma super ofert z telefonami tańszymi o 70%, to wszystko bzdury.
  • Wystrzegajmy się podejrzanych stron, sprawdzajmy sprzedawców.
  • Wybierajmy odbiór osobisty, jeśli coś jest dla nas podejrzane.
  • W razie oszustwa kierujmy swoje kroki na policję, tam bez problemu otrzymamy pomoc.
  • Czasami możemy natrafić na problem z towarem i sklep nie uzna reklamacji, to jednak nie oszustwo. Wtedy warto skontaktować się z UOKiK, gdzie otrzymamy odpowiednie porady prawne.

To chyba najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać podczas robienia zakupów online. Za dwa tygodnie będziemy mieli poradnik dla sprzedawców, w którym powiemy, jak pokazać klientom, że nasz sklep jest godny zaufania. Zapraszamy do lektury.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów