#237 W jaki sposób wykorzystać marketing automation w branży eventowej?

Komunikacja wokół wydarzenia jest jednym z kluczowych projektów mających olbrzymi wpływ na jego powodzenie. Promocja, edukacja, budowanie napięcia i zaangażowania … odpowiednio przygotowany cykl komunikacji pozwala na osiągnięcie wielu strategicznych celów związanych 
z eventem.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

  • jakie funkcje oferuje automatyzacja marketingu
  • w jaki sposób zautomatyzować proces komunikacji wokół wydarzenia

Jak działa automatyzacja marketingu?

Marketing automation to zestaw warunków, filtrów i akcji, za pomocą których możesz tworzyć tzw. cykle. Cykle szczegółowo reprezentują proces komunikacji z subskrybentem. Możesz np. 
za pomocą marketing automation stworzyć cykl, w którym wyślesz wiadomość powitalną 
do osób zainteresowanych wydarzeniem, przeprowadzisz kampanię promocyjną lub wynagrodzisz ich zaangażowanie. Możesz stworzyć proste lub bardzo złożone cykle marketing automation, całkowicie dopasowując je do własnych potrzeb.

Szczególnie przydatne funkcje

Tagowanie

Tagowanie pozwala na oznaczanie kontaktów w bazie. Możesz przypisać wiele tagów do jednego kontaktu, a potem na ich podstawie personalizować komunikację wysyłaną do subskrybentów. Tagowanie można wykorzystać na wiele sposobów. Oto kilka podpowiedzi:

  • Możesz wykorzystać zdefiniowane frazy, np.: zaangażowany, aktywny, zainteresowany, uczestnik poprzedniej edycji.
  • Możesz wyszukiwać kontakty i segmentować je w oparciu o tagowanie. Dzięki temu stworzysz bardziej targetowane kampanie.
  • Tagowanie pozwala na analizowanie zachowań konkretnych subskrybentów i śledzenie ich aktywności.

Scoring

Nadawanie punktów scoringowych pomaga śledzić zaangażowanie klientów i pozwala obliczyć realną wartość bazy kontaktów. To Ty decydujesz, za które akcje dodać lub odjąć punkty, 
a które akcje nie zmieniają ich liczby. Punkty scoringowe to wartość przypisana indywidualnie każdemu subskrybentowi. W cyklu automation punkty nadawane są dynamicznie i pozwalają sprawdzić poziom zaangażowania odbiorców wiadomości. W skrócie, dzięki scoringowi można:

  • Dodawać lub odejmować punkty bazując na zachowaniu klientów.
  • Lepiej sprofilować subskrybentów pod względem zaangażowania.
  • Przypisać konkretne wartości do wykonywanych akcji.
  • Budować cykle automation w oparciu o scoring i spersonalizowane tylko pod klientów 
z konkretną ilością punktów.
  • Budować programy lojalnościowe dla najbardziej zaangażowanych klientów.

Przykładowy cykl marketing automation

Promocja

Oto przykład cyklu marketing automation na potrzeby promocji wydarzenia. Cykl rozpoczyna się w momencie, gdy osoba zainteresowana wydarzeniem zapisze się na listę. Pierwszą wiadomość w cyklu może być wiadomość podziękowaniem za zainteresowanie wydarzeniem. Następne wiadomości mogą przypominać o zbliżającym się evencie.

Cykl wykorzystuje scoring. Za każdym razem, gdy kontakt otworzy wiadomość otrzymuje 
1 punkt scoringowy. Dzięki temu będziemy mogli w łatwy sposób sprawdzić zaangażowanie subskrybentów.

Dobrym pomysłem jest segmentacja bazy kontaktów i personalizację komunikacji w oparciu 
o ich potrzeby i preferencje. Przykładowe segmenty to:

  • uczestnicy poprzednich edycji
  • osoby, które były zainteresowane poprzednim wydarzeniem, ale się nie zarejestrowały
  • nowi subskrybenci

Przykład bardzo prostego maila promocyjnego od The Conference, który może rozpoczynać cykl promocyjny.

Informacja

Wylistuj najważniejsze informacje na temat planowanego eventu: cel, misja, agenda, czas 
i miejsce wydarzenia, sylwetki prelegentów, etc. i zaprezentuj je w odrębnych wiadomościach.

Fragment emaila od Smashing Magazine prezentujący sylwetki prelegentów podczas zbliżającego się wydarzenia.

Od samego początku staraj się angażować osoby na twojej liście mailingowej. Możesz to zrobić zadając im pytania, na które będą mogli odpowiedzieć za pomocą przycisków w szablonie wiadomości oraz za pomocą krótkich ankiet.

Możesz na przykład wysłać email, za pomocą którego odbiorcy będą mogli zagłosować 
na miejsce wydarzenia lub warsztaty. Wystarczy przygotować szablon wiadomości prezentujący dwie oferty i zachęcić do oddania głosu za pomocą przycisku.

Poniższy cykl ma na celu zachęcić subskrybentów do oddania głosu na miejsce wydarzenia. Pierwszych 20 osób, które odda głos klikając w przycisk otrzyma zniżkę na wydarzenia. Cykl zawiera filtr ograniczający wysyłkę wiadomości do pierwszych 20 wiadomości.

Twoja kolej!

Mam nadzieję, że powyższe przykłady jasno pokazały Ci możliwości, jakie oferuje automatyzacja. Pamiętaj, że za pomocą warunków, akcji i filtrów możesz tworzyć dowolne cykle komunikacji, dopasowane pod kątem Twojego wydarzenia.

Najważniejszy jest pierwszy krok. Możesz zacząć od prostych cykli i rozbudowywać je z czasem o dodatkowe elementy, które umożliwią Ci np. śledzenie aktywności odbiorców i precyzyjną segmentację listy kontaktów.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów