#241 Domena internetowa – nazwa sklepu, a może coś więcej?

Domena internetowa, czyli tak naprawdę adres www, który wpisujemy w przeglądarkę, bu dotrzeć na naszą stronę, to bardzo ważna część każdego biznesu. Wraz z odnoszonymi sukcesami rośnie wartość naszej domeny. Adresy www wielkich marek warte są miliony dolarów, a adresy wpisane z błędami lub innymi końcówkami bardzo szybko znikają z puli dostępnych do kupienia rekordów. Dlaczego? Czy warto jest zainwestować w zakup kolejnych domen dla naszego e-biznesu? Dlaczego niektórzy właściciele e-sklepów korzystają z wielu adresów przekierowujących na jedną stronę? Odpowiedź na to i kilka innych pytań znajdziecie w dzisiejszej lekcje.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

    • jak wybierać domenę do e-sklepu;
    • czy warto kupować dodatkowe domeny dla naszego e-biznesu.

Jak można przeczytać w materiałach udostępnionych przez Shoper w 2018 roku ponad 2 tysiące sprzedawców, którzy korzystają z tejże platformy wykupili dla swoich biznesów nowe, dodatkowe domeny. Jaki był tego powód?

Zabezpieczenie adresu

Wiele osób, które prowadzą e-biznesy nie posiada zbyt wielkiej na temat infrastruktury internetowej. Dla niektórych klientów pojęcie domeny, czy też serwera jest obce, lub oznacza to samo. Gdy dochodzą do tego certyfikaty SSL oraz szyfrowanie danych, czy też przetwarzanie płatności online, zaczyna się prawdziwy chaos.

Ok, prawdą jest, że nie każdy musi wiedzieć, czym jest wspomniana domena, a czym serwer. Na pewno wiele osób zajmujących się hostingiem miało okazję rozmawiać ze swoimi klientami, tłumacząc im, dlaczego po 12 miesiącach muszą oni ponownie ponieść opłatę za przedłużenie adresu, na pewno też zdarzyły się sytuacje, w których klient zapomniał opłacić domeny, a ta po 30 dniach w kwarantannie wróciła do puli wolnych adresów. Mniejsza z tym, jeśli pojawia się na rynku wtórnym, gorzej jest w sytuacji, w której w międzyczasie wykupi ją na przykład konkurencja lub handlarz domenami. Wtedy może się okazać, że adres będzie bardzo ciężki do odzyskania, lub bardzo drogi.

Dlatego bardzo ważne jest, aby pamiętać o terminowym opłacaniu domeny, można zapłacić za nią często na kilka lat z góry, a jeśli nie chcemy robić tego w ten sposób, to może warto skorzystać z płatności automatycznych, które pozwalają dostawcy domeny pobrać pieniądze z naszej karty lub rachunku odpowiednio wcześniej.

Utrzymanie domeny ma też bardzo ważne znaczenie dla pozycjonowania. Jeśli nasz serwis był online pod danym adresem przez kilka lat i stracimy go, to także stracimy pewną pozycję w wyszukiwarce, a zyskać ją może nowy właściciel. Praktycznie za darmo oddajemy wypozycjonowany adres.

Końcówka „pl”, a może coś innego?

Według NASK w Polsce 2,5 miliona serwisów posiada adres kończący się na „pl”. To chyba najpopularniejsza w naszym kraju końcówka. Domeny „pl” można uruchomić na bardzo atrakcyjnych warunkach, wielu dostawców domen oferuje na przykład pierwszy rok za 1 zł lub z dużym rabatem. Nie można się więc dziwić, że żyjąc w Polsce, decydujemy się na nasze rodzime rozszerzenia. Jednak coraz więcej biznesów internetowych decyduje się na zakup dodatkowych domen. Przeważnie mają one identyczny człon główny, a różnią się one jedynie końcówką. Przykładowo domena główna to „twojsklepabc.pl” a dodatkowa „twojsklepabc.com”, „twojsklepabc.net”, czy też „twojsklepabc.eu”. Decyzje te spowodowane są na przykład chęcią rozszerzenia oferty na kolejne rynki i stworzenie na przykład strony anglojęzycznej.

I tutaj dochodzimy do pewnego zagadnienia, które od czasu do czasu spotykane jest w tej branży. Niejednokrotnie okazywało się, że na naszym sukcesie chciały budować się inne marki. Nieuczciwa konkurencja wykupywała domenę z inną końcówką i tworzyła ofertę podobną do naszej. Chociaż takie działania są niedozwolone, to mogą bardzo negatywnie wpłynąć na naszą reputację. Dlatego tak wielu handlowców wykupuje domeny z popularnymi końcówkami by zabezpieczyć się przed tego typu działaniami.

Jaką domenę wybrać?

Przeważnie na początku naszej działalności bardzo rzadko zastanawiamy się nad adresem www. Staramy się, by było to coś, co pozwala na w miarę łatwą identyfikację naszej firmy, nie zastanawiamy się nad brandingiem itd. Dlatego warto przed podjęciem decyzji skonsultować nazwę z osobami lub firmami zajmującymi się sprzedażą domen, lub hostingiem. Wszystko dlatego, że już na tym etapie będziemy w stanie zweryfikować, czy nazwa, o której myślimy nie jest już zarejestrowana dla innego biznesu. Trzeba przemyśleć, czy chcemy się ścigać z inną firmą o pozycję w przeglądarce, czy może lekko zmienimy nazwę? Należy też pamiętać, że domena powinna być prosta, pozbawiona liczb i myślników, bowiem klienci lubią robić błędy podczas ich wpisywania.

Na dalszym etapie naszej działalności możemy przy pomocy narzędzi do analizy ruchu sprawdzić, co wpisują klienci, aby wejść na naszą stronę, Może być tak, że nagminnie robią oni błędy. Zamiast „twojsklepabc.pl” wpisują „twojsklepacb.pl” lub „twojsklepcab.pl”. Wtedy też można pomyśleć o wykupieniu tych domen i ustawić na nich przekierowanie do poprawnego adresu.

Kup Pan domenę!

Na koniec jeszcze takie ostrzeżenie. Niejednokrotnie nieuczciwe firmy, które żerują na wspomnianej niewiedzy właścicieli e-biznesów podsyłają takie oto sms-y.

Oczywiście odbiorca nie potrzebuje tej domeny. Oferty tego typu dotyczą domen com.pl lub będących bardzo podobnymi do naszej. Przykładowo zamiast „twojsklepabc.pl” oferta dotyczy „e-twojsklepabc.pl”. Niejednokrotnie nasi klienci dają się nabrać na tego typu działania. Zwracajmy im na to uwagę.

Ile kosztują domeny?

Koszt dodatkowej domeny może być bardzo różny. Zależnie od dostawcy oraz samej domeny może on wynosić do kilkunastu złotych do nawet kilku tysięcy. Mowa o nowych domenach, niekupowanych z drugiej ręki. Warto przed zakupem porównać oferty różnych dostawców, bo różnice w cenie mogą być naprawdę duże.

Na pewnym etapie działalności warto zastanowić się nad zakupem dodatkowych domen. Może będziemy chcieli rozszerzyć ofertę na inne kraje lub po prostu otworzyć nowy biznes podobny do dotychczasowego. Zabezpieczenie domen to jeden z kroków mający ochronić nas przed utratą potencjalnych korzyści oraz ochroną naszego brandu. Nie mówimy, że trzeba od razu posiadać 20 adresów naszej strony, ale te najbardziej popularne, warto mieć w swojej puli adresów.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów