#236 Czym jest PWA

Zmieniające się trendy w korzystaniu z urządzeń mobilnych doprowadziły do sytuacji, w której często narzędziem do przeglądania internetu, robienia zakupów online, jest właśnie telefon komórkowy. Google podaje, że prawie 3 razy więcej użytkowników przegląda strony internetowe w przeglądarce wbudowanej w telefonie, niż za pomocą aplikacji przygotowanej przez developerów. Z drugiej strony czas spędzony przez użytkowników na użytkowaniu dedykowanych aplikacji jest wielokrotnie wyższy niż w przypadku stron www. Pomocnym rozwiązaniem może być Progressive Web App łączące funkcjonalności strony i natywnej aplikacji.

Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:

          • czym jest Progressive Web App i jak wykorzystać ją w e-commerce;

PWA, co to jest?

PWA, czyli Progressive Web App to rozwiązanie, które pozwala na stworzenie takich aplikacji internetowych, które będą łączyły najlepsze cechy rozwiązań webowych i mobilnych. Wyobraźmy sobie stronę www, którą instaluje się jak aplikację, ale zajmuje ona dużo miej miejsca, a pozwala na przeglądanie je w trybie offline. PWA ma dużo więcej ciekawych funkcjonalności, przeczytać można o nich poniżej.

Co w przypadku, gdy sklep ma własną aplikację zakupową? Czy wtedy potrzebuje on Progressive Web App? Wydawać się może, że tak faktycznie jest. Przyglądając się informacjom podawanym przez Forrestera 60% czasu klienci spędzają na urządzeniach mobilnych korzystając jedynie z trzech aplikacji. Jakich? Różnych, ale możemy obstawiać, że jedną z nich jest apka do social mediów. Potwierdzają to inne dane, mówiące, że w top 3 najchętniej używanych przez nas aplikacji są Google Maps, Facebook i YouTube. Raczej nie ma tu miejsca na nasze rozwiązanie. Dlatego trzeba zastanowić się, czy nie warto postawić na PWA?

Progressive Web App – dlaczego warto?

Trzeba wpierw zwrócić uwagę na to, że PWA jest bardzo wspierane przez Google. Podczas konferencji Google I/O ’17 Sam Birch PM z Google opowiadał o możliwościach tego rozwiązania. Wspominał też oraz powodach, które sprawiają, że PWA jest tak atrakcyjnym rozwiązaniem i sprawdzi się ono nie tylko w e-commerce. Podstawowe z nich to możliwości technologiczne, takie jak powiadomienia push, brak konieczności wbijania adresu do przeglądarki, ale także zachowywanie koszyka, gdy tracimy zasięg, oraz przeglądanie strony w trybie online. Świetnym przykładem na to, jak PWA może mieć wpływ na statystyki strony jest Forbes. Lewis Dvorkin zachwala sobie możliwość personalizacji przekazu, wysyłania powiadomień itd. Forbes podaje, że dzięki PWA ilość wyświetlanych reklam wzrosła o 20%, zaangażowanie czytelników wzrosło o 100%. Dodatkowo o 43% wzrosła liczba sesji na użytkownika.

Najważniejsze cechy PWA:

  • niezawodność – ponieważ Progressive Web App muszą działać nawet, gdy tracimy dostęp do sieci. Dlatego korzysta się z tzw. Service Workers. Jest to rodzaj węzła, który łączy ze sobą aplikację, Internet oraz pamięć podręczną telefonów. Dzięki temu pewne części aplikacji zostają zapamiętane w pamięci podręcznej i są używane przez nią w sytuacji, gdy stracimy połączenie z siecią. Dlatego nie mamy obawy, że stracimy niezapisany koszyk;
  • niezależność – według wymogów aplikacje PWA są wyświetlane bez konieczności używania przeglądarki, dodatkowo muszą działać na każdym urządzeniu;
  • responsywność – czyli dopasowanie do każdego urządzenia. Aplikacje tego typu muszą być łatwe w użytkowaniu na każdym ekranie, niezależnie od jego wielkości wyglądać dobrze, szybko się wczytywać, a gdy nastąpią opóźnienia podczas wczytywania strony, to musi pojawić się odpowiedni wskaźnik informujący o tym użytkownika;
  • szybka i łatwa instalacja – przeważnie plik instalacyjny jest niewielki bowiem i sama apka jest niewielkich rozmiarów, ca za tym idzie instalacja trwa dosłownie kilka sekund;
  • łatwe dotarcie do użytkownika – powiadomienia push są jednym z głównych elementów PWA, pozwalają one informować czytelników o zmianach i nowościach na stronie. Warto wspomnieć, że według Mobify rozwiązania takie cieszą się otwieralnością większą o 46% niż porównywane kampanie e-mail.

Aby aplikacja spełniała wszelkie wymagania i posiadała funkcjonalności, które zaliczają ją do Progressive Web App należy poświęcić czas i pieniądze. Na stronie dla deweloperów Google podaje wszelkie potrzebne im informacje, by uniknąć niepotrzebnych błędów. (https://developers.google.com/web/progressive-web-apps/checklist)

Gdzie wykorzystać PWA?

Rozwiązanie to będzie idealne dla sklepów internetowych. PWA może działać kilka razy szybciej niż dedykowane strony mobilne. Dzięki temu załadowanie podstrony z produktem nie trwa sekundy, a milisekundy. Korzystają z nich media. Wspomniany Forbes czy też Washington Post, chwalą się statystykami, które zwiększyły się od momentu używania przez wydawnictwo rozwiązań PWA. Na Progressive Web App postawią firmy usługowe, hotele, restauracje i inne, gdzie ważny jest czas ładowania się strony. Dzięki temu można przecież wyprzedzić konkurencję.

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Kacper Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Kacper
Gość

Jeszcze ciekawszym przykładem jest Aliexpress, którym się udało podnieść średnią konwersję o 104% po wdrożeniu PWA. Ostatnio popełniłem na ten temat artykuł, jakby ktoś był zainteresowany: https://www.czasnaecommerce.pl/progressive-web-apps-przyszlosc-widze/

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów