#115 – Czym jest product seeding?

Sample, próbki, testery – to tylko część z elementów, będących składową samplemarketingu. Firmy dwoją się i troją, aby ich produkty trafiły do potencjalnych klientów, którzy w przyszłości wrócą i dokonają zakupu. Sampling skierowany jest przeważnie do wszystkich konsumentów i to oni oceniają produkt końcowy. Jeśli jednak produkt lub usługa zostanie dostarczona do rąk lidera opinii lub trendsettera, to mamy do czynienia z zupełnie innym działaniem marketingowym, a mianowicie z „product seeding”.

Dziś dowiesz się:

– czym jest product seeding
– czy narzędzie sprawdzi się w ecommerce.

Product seeding to tak naprawdę bardzo wyrafinowany product placement. Każdej marce zależy, by była kojarzona ze znanymi osobami. Mowa o celebrytach, ale przede wszystkim o specjalistach, liderach opinii, trendsetterach i influencerach. To te osoby dzielą się często swoimi spostrzeżeniami wśród innych, często potencjalnych użytkowników produktu. Informacja na temat „testowanej” rzeczy pojawia się w Sieci, między innymi na profilach społecznościowych.

Przekazanie produktu może się odbyć na różnych zasadach. Przeważnie liderzy opinii otrzymują pełnowartościowy produkt i mogą z niego do woli korzystać, a później go rekomendować. W wielu kampaniach wraz z produktem wysyłane są też jego próbki, które mogą być wykorzystane dalej (np. rozdane znajomym) i wtedy mamy do czynienia z kolejnym narzędziem, czyli samplingiem produktów. Ułatwia to uczestnikom kampanii rekomendowanie testowanego produktu wśród znajomych i tak naprawdę zwiększa zasięg kampanii seedingowej.

Kluczowymi elementami kampanii seedingowej są:

odpowiednia rekrutacja liderów opinii – nie każdy produkt będzie pasował do każdej osoby. Unikaj błędów i oczywistych pomyłek. Młody wielbiciel Apple raczej nie zachwyci się odkurzaczem;
kontrola kosztów – seeding generuje koszty, które nie są tak naprawdę zbyt ogromne. Oczywiście, wszystko zależy od tego, co chcemy przekazać do seederów. Jeśli jesteśmy producentem lub oficjalnym dystrybutorem produktu, to koszt ten na pewno jest niższy. Przeanalizujmy ile paczek należy wysłać i jakie mogą być z tego korzyści;
obsługa liderów opinii – ciągłe ich „dopieszczanie”, odpowiadanie na pytania na temat produktu i jego użyteczności, a w kolejnym etapie stymulacja rekomendacji;
raportowanie – określają one między innymi ilość rekomendacji oraz z doświadczeń z marką

W przypadku product seedingu nie chodzi również o to, aby produkt został przekazany do jak największej liczby osób, ale żeby były to osoby najbardziej zbieżne z grupą docelową lub mające na nią największy wpływ.

Uczestnicy kampanii product seeding bardzo często mają kontakt z markami w fazie przed oficjalnym launchem, co daje poczucie wyróżnienia i ekskluzywności. Jest to także podstawowy stymulator dalszych rekomendacji marki w grupie docelowej.

Korzyści ze skorzystania z product seeding:

precyzyjne dotarcie do liderów opinii w danej kategorii produktowej,
wygenerowanie trailu produktu,
wygenerowanie wiarygodnych rekomendacji pochodzących od liderów opinii,
pozyskanie insightów konsumenckich,
budowanie relacji z liderami opinii,
budanie wizerunku marki otwartej na konsumenta.

Product seeding w e-comerce

Praktycznie każda marka ma lub może mieć lidera opinii, który chętnie podzieli się swoim doświadczeniem z innymi osobami, znajomymi, bliskimi, przyjaciółmi. Czasem jego znalezienie może być trudne, ale na pomoc chętnie przychodzą agencje, które zajmują się kampaniami seedingowymi.

Świetnie w tej materii działa Playstation Polska. Marketingowcy tej marki dosłownie przeczesują Sieć w poszukiwaniu potencjalnych liderów marki. To im wysyłają przesyłki z gadżetami, nowymi grami i konsolami. Wykorzystanie w komunikacji hashtagu #4theplayers napędza jeszcze bardziej komunikację w socialmediach. Warto zobaczyć co się działo na Faceebook’u przy okazji premiery gry „Wiedźmin 3”.

Rozpoczęcie kampanii musi być poprzedzone odpowiednią analizą seedingowanego produktu. Należy się zastanowić jakie cechy produktu chcemy uwypuklić, jakie są ich mocne i słabe strony. Następnie trzeba określić do kogo tego rodzaju produkt należy wysłać. Proces ten nie różni się zbytnio od tego, co znamy z marketingu celebrytów. Tutaj możemy popełnić te same lub podobne błędy. Koszty jakie poniesiesz podczas całego procesu nie są wysokie, przeważnie zamykają się w cenie produktu oraz jego wysyłki.

Podsumowanie

Marketing rekomendacji stał się bardzo popularnym narzędziem promocyjnym. Wszystko dlatego, że kupujący kierują się przy wyborze opiniami osób, którym ufają. To od nich czerpią wiedzę i nimi się sugerują. Jeśli wiesz, kto wpływa na grupę Twoich klientów, to skieruj swoje kroki do tej osoby. Wyślij jej paczkę oraz sample i postaw pierwsze kroki w seeding marketingu.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów